Annons:
Etikett03-katt
Läst 2395 ggr
hannalantz
2012-09-22 20:57

Ny här, kostomläggning från torrfoder

hej! Jag hittade detta forumet när jag googlade. Vår ena katt kräks och vi tror han är känslig för torr foder för han kräks bara när han har ätit. Så vi tror att rent kött som kyckling, lever, hjärta, köttfärs skulle vara bra mat. Tyvärr äter de inte rå mat alls, men stekt mat älskar de så vi tänkte börja med att ge de tillagat kött. Finns det några enkla riktlinjer för att de ska få i sig all näring, vitaminer och mineraler? Procent kan jag inte räkna så något enkelt, så finns det riktlinjer som typ, lever en gång i veckan, t.ex. eller liknande? Och, Äter katter fisk? Grillad kyckling (grillad på Ica) älskar de. Är kryddningen i marinaden fel att ge dem? Vi har provat att ge de färsk lever, det äter de inte, men stekt lever, och framför allt stekt njure älskar de. Stekt köttfärs äter de lite av, men inte mycket. Steget mellan stekt och färsk mat blir kanske knepigt, men det kan vi nog lösa så småningom bara vi vänjer de av med torrfodret till att börja med. Jag har läst att man ska ge de lite kokta grönsaker också. Vrför det? De äter väl bara gräs och blad i det vilda och det för att kräkas upp sina hårbollar, eller? Hälsningar Hanna

Annons:
Robmel
2012-09-23 19:25
#1

Hej,

De flesta här skulle säga att katter varken skall ha fisk, eller tillagad mat.

Om du vill ha ett lätt sätt att göra ett matschema för en vecka, spana in mitt inlägg http://barf.ifokus.se/discussions/50546c0dd4ebea71ba001cec-interaktiv-lathund-for-barf-recept-med-enkelhet?discussions-1

Har du en vuxen katt skall den ha ca 2 % av sin vikt, kattunge eller diande hon skall ha 5 %.

När du laddat hem dokumentet i mitt inlägg så matar du in kattens vikt samt hur många procent av vikten du vill att den skall äta, så räknar dokumetet ut hur många gram av varje beståndsdel du skall ha.

Dock skulle jag föreslå att du ändå kollar runt på forumet för att lära dig så mycket som möjligt om BARF.

Det finns de som ger sina katter viss del grönsaker, jag gör det inte. Jag ger de sista 5 % övrigt som äggulor.

Lycka till, hör av dig om dokumentet skulle vara svårförståeligt.

Mvh R

hannalantz
2012-09-25 09:23
#2

Hej! Tack för ditt svar! Okej, jag trodde stekt kött kunde vara en övergång till, rått kött. Tack för länken! Hälsningar Hanna

vinteralvan
2012-09-25 09:43
#3

Låt inte torrfodret stå framme hela tiden. Många katter vill inte prova på rått kött för att dom egentligen är mätta. Försök med något lätt till att börja med t ex köttfärs och kycklinghjärtan.

hannalantz
2012-09-25 10:19
#4

#3 Tack för tipset! Vi har bestämt oss för att som ett första steg börja med blötmat ( mjau verkar bra) då blir det att vi ger dem en portion på morgonen och en på kvällen. Det kanske underlättar att börja ge de lite rå mat också ibland. Kan man börja med att ge de i huvudsak blötmat och komplettera med rå mat ibland för att vänja dom? Tack fö tipset med köttfärs och kycklinghjärtan! Ska prova det. Hälsningar Hanna

L0oppan
2012-09-25 17:44
#5

Så gör/gjorde jag med mina katter. De åt enbart torrfoder innan som de fick ha framme hela dagen. Den ena katten började lägga på sig för mycket och den andra hade njurproblem och den tredje var fin. Så då kände jag att jag måste göra någonting åt den här kosten. Började med att ge mjau från tetra lite på morgonen och på kvällen. Sen efter någon vecka tog jag bort torrfodret under dagen och ställde fram de på kvällen igen gav fortfarande mjau morgon och kväll. Sen minskade jag torrfodret så de fick bara chans att äta det ett par timmar på kvällen. Sen fick de bara mjau. Sen började jag blanda ut mjau med hela kycklinghjärtan och lite lever och nu har jag ersatt en av portionerna med BARF (kycklinghjärta, lite lever, olika kött m.m) Har fortfarande kvar maju på morgonen då jag inte vågat gå över helt på BARF ännu då jag vill lära mig mer först. Första gången katterna fick kycklingvingar tittade de på dem som om de vore oätligt, prövade igen förra veckan och de 2 friska åt med god aptit. Så skynda långsamt men med lite envishe så går det toppen :) gjorde det för mig iaf :)

hannalantz
2012-09-25 20:46
#6

# 5 hej! Tack för att du berättar hur du gjorde! Jag tror jag gör lika dant.. det kommer nog att dröja innan jag börjar Barfa fullt ut, mitt mål till att börja med är hälften mjau och hälften rått kött/ innälvor.

Annons:
L0oppan
2012-09-26 08:14
#7

Alltid en början :)

BARFmycat
2012-09-29 10:08
#8

Katter ska inte äta fisk, och de ska aldrig äta kryddad mat.

Du har fått många bra tips i tråden, och som du själv tror är det lättare att göra övergången till BARF om man först lärt katterna äta blötfoder. Det brukar även vara lättare för deras kroppar att ställa om sig till BARF då också.

Ett tips om de bara vill äta om maten är tillagad är att skålla det råa köttet, lägg det i en sil och häll över kokande vatten. Då blir det tillagat på utsidan men inte insidan.

Jag tänker inte ge mig in på att hjälpa dig att räkna på hemlagad mat till katterna, då näringsämnena ändras helt när det tillagas och jag inte besitter den kunskap som jag anser behövs för att kunna räkna på det så det blir komplett. Bättre då att ge blötfoder så länge och sträva mot att gå över på rått.

Tänk på att om du inte kompletterar köttdelen ska du inte ge mer än 30% av kosten i kött, då riskerar katterna brister.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannalantz
2012-09-29 11:31
#9

#8 hej! Tack för dina råd!!!! Bra ide att skålla maten, det ska jag prova! Okej, de älskar kyckling så vi brukar ge dom några bitar när vi själva äter det, men jag får tänka på att ta bort skinnet då där kryddorna är. Mjau säljer kattmat med abbore, jag antar att det går bort då. Funkar räkor? En av våra katter har lite lustig smak, han försökte sno min sambos vetebulle, tydligen tyckte han att den luktade gott. :) Då är planen att så småningom börja blanda i lite skållad njure, lever, och köttfärs i deras mjau och blanda och se om de äter det då. Lever har jag förstått att man bara ska ge en gång i veckan. Jag tänker inte göra näringsberäkningar när jag bara blandar i lite bland Mjau- maten, men jag vill samtidigt inte riskera att ge för mycket av något heller.

BARFmycat
2012-09-29 11:35
#10

#9

Ingen fisk, inga skaldjur.

Jag skulle inte direkt rekommendera att ni ger sådan kyckling, försök sträva mot rått eftersom det är det du haft som grundidé, och kör på skållat kött.

Ja det är märkligt, katter har inga smakreceptorer för sötma.

Ge inte lever om du inte BARF:ar fullt ut, håll dig på 30% av det totala kostintaget i kött som du skållar så kan du börja tänka på lever när de accepterar kött till den grad att du kan ge dem rått, för då är det dags att börja ta steget till BARf fullt ut!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannalantz
2012-09-29 11:54
#11

#9 Okej, då går mists fisk och räk mat bort. Ska kolla igenom skafferiet. Hur gör ni när katterna tigger mat vid matbordet? Det är lever, kött, njure, kyckling de tigger när vi äter det. Ska jag lägga undan lite rått när jag tillagar maten och skålla den, och sedan ge dem den när de tigger? Bara en ide jag fick nu. Ofta vill de undersöka vår mat och lukta på dem, som om de tror att det är extra god mat bara för att vi äter den. :) Okej, då väntar jag med levern. Och börjar med köttfärs och kyckling. Tack för det tipset! Spelar det roll om det är notfärs eller fläskfärs?

BARFmycat
2012-09-29 12:15
#12

#11

Jag ger dem ingenting när de tigger, dessutom får de alltid sin mat på samma ställe även om de bara ska få någon godbit så de vet mycket väl att det inte finns en chans att de får någonting som inte serveras där. Väldigt praktisk "targeting", för när mina katter tigger gör dem det genom att sitta fint vid sina respektive matplatser.

Det beror ju på vad du är mest mån om, att få dem att äta rått eller lära dem att sluta tigga. Om det inte bekommer dig att de tigger så är det ju en bra idé att få dem att äta det du vill, om du vill träna bort tiggandet är det en jättedålig idé.

Nja det spelar ingen roll, men det är ju två olika köttsorter med väldigt olika egenskaper, det bästa är att variera! Eller ge blandfärsFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannalantz
2012-09-29 21:10
#13

Tiggandet det gör mig inget, det är bara när vi har gäster som det inte är så bra. De är ju tre år gamla så det blir kanske svårt att lära de nytt nu? Vad väluppfostrade katter du har. Jag trodde inte det gick att lära de sånt. Okej, då blir det nog mest nötfärs och blandfärs för fläskfärs det äter vi sällan. Fast vi kanske får äta fläskfärs med i bland då för att variera. :)

Annons:
BARFmycat
2012-09-30 02:18
#14

#13

Klart det går att lära om dem, så länge man är konsekvent.

Nöt och blandfärs blir jättebra detFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

hannalantz
2012-09-30 11:10
#15

Gör det? Vad bra! Jag ska prata med min sambo om det. Jag tror vi tycker lite synd om dem, men de har ju faktiskt sin egen mat. :) Toppen! Då kör jag på det.

hannalantz
2012-10-04 14:28
#16

Det här var ju inte så lätt.. Bytet från torrfoder till Mjau blötmat går inte så bra. Mest slickar de av gelen och lämnar resten. Den ena äter en del av maten, men den amdra går heller hungrig, tills han börjar gnaga på plasten till stora burken med torrfoder i, så vi tyckte synd om onom och gav han lite torrfoder, det åt han ju upp på en gång. Däremot har jag provat att ge de några bitar kyckling som som var rå i mitten med en liten liten stekyta ( jag vet man skulle skålla men det glömde jag, jag kom på att katterna ska få lite också när jag redan lagt maten i stek pannan.) den ena katten slulade kycklingbktarna direkt, samma sak med oxbitarma jag ga honom idag. :) men den andra kattan ratade köttet helt.. De är så olika i smaken våra två katter. Han som gillar torrfoder verkar gilla rått kött, så det kanske kan funka. Men han som med viss tvekanmacceptetar Mjau, han ratar köttet. Suck.

NatasjaHemby
2012-10-04 17:22
#17

Kanske kan du testa att mata en med kött och en med Mjau ett tag, tills de är "avvanda" från torrfodret? Så kan du försöka få över Mjau-ätaren på köttsidan som steg 2 istället. Då har du ju åtminstone kommit en bit på vägen!

SE*Simbelmynes

hannalantz
2012-10-04 20:41
#18

Ja, jag får nog göra något sånt. Nu har jag precis provat att blanda torrfoder med maju. Jag var tvungen att lyfta fram katterna till matskålarna så de verkligen kände doften av torrfodret, men nu ser det i alla fall ut som att de äter. Även mjau ätaren gillar torrodret bättre, så ställer jag fram torrfoder till den andre så äater han det också. Gick precis och kollade hur mycket de åt, det var inte mycket. De måsta vara jätte hungriga. Nu får de bara mat på morgonen och kvällen och de äter pytte lite. Jag ska köpa köttfärs i morgon och prova att blanda ut maten med et, för jag vill helst slippa gå tillbaka till torrfodret.

hannalantz
2012-10-04 20:50
#19

Förresten. Ni som lyckas Barfa era katter. Är det någon som hittat billigt ekologiskt kött, inälvsmat, ben och liknande till de? Anledningen att jag frågar är att jag provade att ge de vanlig lever rå. Det ville de inte äta. Medan ekologisk kyckling och naturbetes oxe går hem hos den ena katten. Jag tycker själv att naturbeteskött och ekologisk kyckling smakar mycket mer, och katter som förmodligen har mycket bättre luktsin e än vad jag har måste väl känna ännu större skillnad, elller? Hade jag haft råd hade de fått samma kött, inälvsmat jag äter i princip förutom fisk då såklart, och beräknat för dem. Min man är mer ekonomisk än jag. Han tycker ett pris på 20/30 kr kilot för katternas mat är rimligt. Vad är kilo priset på eran barf?

hannalantz
2012-10-05 11:27
#20

Hurra! De tycker bättre om rå nötfärs och rå kyckling än mjau och torrfoder! Ett steg på vägen alla fall. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: