Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2953 ggr
jollycox
2012-09-28, 12:59

Ser det okej ut?

Jag tänkte börja barfa mina katter, har läst runt här på forumet men känner mig osäker. Dom har fått mat tre ggr per dag i flera år och det tänkte jag fortsätta med. För ett tag sen gjorde jag en röra, jag malde altså ingredienserna, och gav ett mål per dag(dom två andra målen är blötmat), men jag vill att dom ska tugga köttbitar så jag bestämde mig för att jag vill ge två mål barf och ett mål blötmat, så magen, och jag, hinner vänja sig innan vi går över till bara barf.
Jag har gjort ett schema men undrar om det ser bra ut eller om det är något jag behöver ge mer eller mindre av?

1: 33g kött / 50g hjärta
2: 33g kött / 50g lever
3: 33g njure / ben
4: 33g kött / 33g kött
5: 33g njure / 33g kött
6: 33g kött / 50g hjärta
7: 33g njure / ben
8: 33g kött / 33g kött
9: 33g kött / 33g kött
10: 33g njure / ben

Ben är antingen ett halvt kycklingben eller en bit fläskben. Har inte riktigt förstått detta men ska jag tillsätta benmjöl dom dagar dom inte får ben?
Dom ska ha mat för en ca 5kg katt.
Tips och råd tas gärna emot och säg till om jag är ute och cyklar. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
2012-09-29, 10:06

putt

BARFmycat
2012-09-29, 10:27

Har du testat att räkna ihop hur mycket du ger av allt i %?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

jollycox
2012-09-29, 11:00

När jag räknade ut det så räknade jag efter procenten som rekommenderas men nu när jag räknade ihop det så blev det lite annars. Det blir för mycket ben. Men det går inte att dela fläskbensbitarna i mindre bitar och jag trodde dom skulle vara så hårda att dom inte skulle kunna äta upp hela men jag provade ge min ena katt en lite mindre bit och han åt upp i princip hela. Den andra kommer nog inte göra det.

BARFmycat
2012-09-29, 11:29

Ge mindre fläskben då? Byt ut det mot muskelkött.

Anledningen till att jag frågar är för att jag hjälper dig gärna, men jag orkar inte sitta och räkna ihop allt för att få ut vilka procentsatser du använt dig avTungan ute

jollycox
2012-09-29, 12:13

Okej, men hur många gånger i veckan bör dom få ben? och ska jag ge benmjöl dom dagar dom inte får ben eller blir det för mycket då?

Jag märkte att jag måste räkna om typ allt. Och jag vägde katterna nyss och dom väger såpass olika så jag måste antagligen stycka bitarna i två storlekar. Så jag får räkna och återkomma.

BARFmycat
2012-09-29, 12:19

Det är inte hur många dagar de får ditt eller datt som är relevant, utan hur mycket de får i sig under en tiodagarsperiod. Ger du 1,5% ben om dagen under tio dagar eller en dag med 15% ben har ingen enorm betydelse (även om det bästa förstås är att ge det lite mer utspritt).

Om varje måltid man ger är komplett med ben, som tex kyckling innehåller bra benkvot, liiite i överkant men inte mycket, så kan man de dagar man ger rent muskelkött tillsätta lite benmjöl eller äggskalskalk så det blir balanserat.

Man får gå mycket på hur avföringen ser ut när man reglerar ben, det kan ta ett tag innan man finner en bra balans.

Annons:
jollycox
2012-09-29, 13:29

Jag har räknat om nu och känner mig mycket säkrare. Gjorde även om det till 7 dagars period.
Använde mig av dessa procenter:
7% lever
15% hjärta
13% ben
65% kött

Problemet med att fläskbenen är för stora är fortfarande kvar men jag får lösa det på något sätt. Såga kanske går.

BARFmycat
2012-09-29, 16:07

Ser bra ut!

Äter de inte benen är det ju bara att tillsätta äggskalskalk/benmjöl till köttdelen.

jollycox
2012-09-29, 17:14

#8 Så bra. :)
Jo altså dom äter ju benen om jag ger tex kycklingvinge, den ena är lite dåligare på att äta ben, han brukar lämna en liten bit så han kommer nog inte kunna äta så mycket av fläskben. Den andra verkar kunna äta upp i princip hela fläskbensbiten. Men jag ska försöka såga itu dom för dom är rätt stora.

Upp till toppen
Annons: