Annons:
Etikett02-hund
Läst 2421 ggr
axilur
2012-09-25 10:50

Behöver gå upp i vikt

Jag har en 11 månaders blandras på 25,7 kg. Vid ett foderbyte för ett tag sen gick han ner ganska mycket i vikt och verkade inte tåla det nya torrfodret, såg även blod i avföringen. Därför gick jag över till Vom og Hundemat kyckling m lax på heltid. Han blev betydligt mycket bättre i magen, tarmen slutade irritera och han började bajsa väldigt lite och mörkt istället för jättemycket/löst och gult.

Enligt uträkningen på VoH's sida och 2%-av-vikten-uträkningen ska han ha ungefär 520 gram per dag. Eftersom han är smal fortfarande (han har dock lagt på sig lite men inte tillräckligt), så har han fått mycket mer mat. Uppåt 700 gram per dag. Men jag verkar inte få upp honom mer i vikt ändå!

Hur ska jag göra? Ska jag öka på maten ännu mer eller finns det något annat i köttväg som är bra att ge på sidan av? Eller ska jag köra som jag gör och vänta och se?

/Anneli

Annons:
axilur
2012-09-25 10:51
#1

Tilläggas bör väl att hunden inte är överdrivet aktiv.

/Anneli

axilur
2012-09-25 21:06
#2

Ingen av er 51 som läst som vet något om detta?

/Anneli

Anterrabae
2012-09-26 00:56
#3

Nej jag vet inte egentligen, men med katten som behövde ökas upp så fortsatte jag att öka maten. Har en 10- årig katt som behöver 4-5% om dagen, för att inte magra. sen har jag en annan som äter under 2%. valpen på snart 8 månader äter 5% och växer fint på det, lagom i hullet och med god energi. Låt det ta lite tid. Han ska inte upp för fort, det mår ingen bra på. Du hade fått upp honom? Fortsätt så och att han inte går ner.. 11 månader säger du, då är han fortfarande växande. Upp emot 5% är inte fel.. Han skulle kunna äta upp mot 1250g om dagen! Men som du säger, är han inte jätteaktiv kanske det inte behövs.. Hur mår magen på VoH lax? Är han lös? Kanske ska variera med det andra helfodret? Jag vet att vissa hundar har svårt för lax. Kanske kan komplettera med feta bitar av helt kött också? Så han får lite smakvariation.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

axilur
2012-09-26 09:54
#4

Han är aldrig lös i magen på VoH, han är jättebra på det och pälsen har en helt annan lyster än tidigare. Kruxet är väl att han fortfarande ser ganska smal ut, tycker att revbenen syns för mycket på honom. Han är av ganska stora raser, så han SKA ju inte väga för mycket heller förstås, och inte heller gå upp för snabbt.

Frågan är vad som är bäst helt enkelt - att öka på maten så han äter uppåt 1250 gram om dagen eller stanna på 720 och ge fett kött på sidan av?    

Det är "feta bitar av helt kött" som jag vill ha tips på. Våra hundar är vana vid köttstycken av olika slag också och reagerar aldrig negativt på det. Så tips mottages gärna!

Tack för svar! Glad

/Anneli

Heffipeffi
2012-09-26 12:11
#5

Jag har ingen koll på VoH, men du kan väl prata med din försäljare. Det kanske finns ngn annan av deras produkter som passar din hund bättre. Jag barfar mina hundar, och en av de fick jag upp i vikt genom att ge mkt vom, alltså ren vom, inte VoH.

Anterrabae
2012-09-26 20:20
#6

Jag tror inte det spelar någon roll egentligen vad du ökar på med. Men köttbitar och inälvor och ben är trevlig variation till den annars malda maten. V o H har ju både ren Vom, andra tilläggsfoder och så de två helfodren med kyckling eller lax.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
BARFmycat
2012-09-29 10:13
#7

Det är tyvärr inte så enkelt att man bara kan ge massa fett så blir de fetare. Det är trots allt djur som är gjorda för att äta en hög andel fett naturligt.

Min egen erfarenhet av att försöka få upp ett djur i vikt är att se till att kosten är väl anpassad så de får i sig allt de behöver, öka på givan dit det är skäligt, och ha tålamod. Som tidigare nämnt så är ju allt utom att de går ner ett framsteg. Viktuppgång tar väldigt lång tid, vilket det även bör göra.

Man bör ju naturligtvis utesluta att hunden har några sjukdomar eller besvär som orsakar viktnedgången först, innnan man ger sig i kast med kosten. Kom även ihåg att gå mer efter hundens hull än vikt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: