Annons:
Etikett03-katt
Läst 1540 ggr
Mella91
9/17/12, 7:28 PM

Spinkig katt

Badade nyss katten och tyckte att han såg så liten ut! Han är långhårig så i vanliga fall syns inte kroppen.

Jag har BARFAT i en månad. Och det var drygt en månad sen som jag fick hem honom. Han får 2-3% av sin kroppsvikt, bör jag avvakta och se om han lägger på sig eller bör jag höja mängden? Något annat jag bör tänka på?

Tar det lång tid för en katt att lägga på hullet?

Annons:
BARFmycat
9/17/12, 9:07 PM
#1

Vad är det som gör att du tycker att han är liten i hullet? Hur gammal är katten och vad väger han?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mella91
9/17/12, 10:35 PM
#2

Han väger 5 kg och är gissningsvis 4 år. Ganska stor alltså lång kropp o ben.

Jag tycker att han känns hård. Känner alla revben och kan sjunka in med handen där revbenet tar slut. Väldigt smal över bakre kroppen mot svansen till. Kommer inte på vad den delen heter :P

Men veterinären sa att han var i god form, när jag var där för 3 veckor sen.

Obefogad oro kanske. Jag som är van vid familjens tjocka katter.

Silvestris
9/18/12, 4:45 PM
#3

Det är väldigt vanligt att kattägare felbedömer sin katts hull. Generellt sätt bedömer kattägare mulliga katter som normalviktiga och katter i normalt hull som för smala.

Mella91
9/18/12, 5:02 PM
#4

Humm jag får nog ta å lita på veterinären i den här frågan Tungan ute

BARFmycat
9/19/12, 6:19 PM
#5

Håller med Silvestris i att de flesta som har normalviktiga katter tror att de är för smala.. Man ska kunna känna revbenen och ryggraden utan att behöva trycka hårt. Det låter inte som att han får för lite mat med tanke på ålder och vikt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mella91
9/19/12, 6:53 PM
#6

Har ändrat uppfattning. Är inte orolig att han är för smal längre. :)

Dessutom har han fått för mycket mat av mig så vissa dagar har katten valt bort att äta frukost. För att han inte är hungrig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: