Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2924 ggr
SitaL
9/14/12, 2:18 PM

Salmonella och parasiter

Såg ett program där dom interjuvade en hyfsat känd veterinär i USA som pratade om Raw food for your pet.

Hon fick många olika frågor och bla ang. parasiter, såsom mask. Hon svarade då att man inte ska ge inälvor och mage. Hon specificera inte vilka inälvor. Kan det stämma att de kan få mask av att äta mage? Vet att det säljs tex kaninmage med innehåll kvar.

Sedan ang. salmonellan sa hon att hundar och katter har naturligt salmonella bakterier i magen just för att klara av att äta kött som innehåller bakterien. Och inte bara den bakterien utan deras magar är byggda för att klara av de mesta olika bakterier just föratt kunna äta rå föda, Finns det några fler källor angående detta?

Annons:
BARFmycat
9/15/12, 10:00 AM
#1

Om man ger sitt djur något som varit fryst så gör det ju ingenting om det innehåller mask, den dör ju vid frysning.

Vad det göller övriga bakterier så ja, hundar och katter är kapabla att klara av relativt stora mängder skadliga bakterier utan att ta skada av det. I Sverige har vi dessutom bland de strängaste kontrollprogram för köttproducering för livsmedelsbruk som finns, så det är mer eller mindre helt riskfritt att ge kött som man köpt i butik.

Det kanske inte är lika självklart utomlands, vilket man får tänka på vid uttalanden från utländska auktoriteter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

SitaL
9/17/12, 9:07 AM
#2

Ja det va det jag tänkte, man fryser ju oftast först. Men hon sa att man aldrig skulle ge det, så vart lite osäker.

Jo om man köper från affären, nu har vi egna djur som vi slaktar hemma. Men vi äter ju också av de djuren så. Men då känns det lugnare ialfl.

Lynxx
9/19/12, 9:57 AM
#3

Resistenta bakterier i utländskt kycklingkött

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/resistenta-bakterier-i-kycklingkott_7511444.svd

---

Kan ju vara ngt att ta i beaktande.

/L

wesdi
9/19/12, 11:07 AM
#4

Obestämd Under sommaren kunde man läsa på en massa utländska sidor/forum/grupper om AVMA (American Vetenary Medical Association) i början av augusti hade för avsikt att rösta fram en slags policy mot raw feeding (råfodring).

Jag har inte följt det så noga så jag vet inte vad ev. resultat blev men jag vet att det väckte enorma proteststormar hos hund/kattägare i USA som råfodrar/barfar sina djur. 

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: