Hur räknar man?
jag ska börja barf snart men skulle vilja veta hur man räknar hur ofta man kan ge te.x kycklinghjärta eller kycklingvingar te.x eftersom allt ska ges olika mycket.
Jag har en schipperketik som väger omkring 7 kg. kommer väga henne när de är dags.
Jag kommer iaf i början ge:
kycklingvingar, kycklinghjärta, kycklingmage, kycklinglever, tonfisk (konserverad i vatten och olja(solros), äggula, ärt/majs/paprikablandning, )
Jag är helt snurrig i huvudet :(
Det första jag kom att tänka på är att hundar som katter inte skall leva på enbart kyckling utan det skall vara en stor del rött kött. Alltså nöt med mera.
Sedan är tonfisken på burk ej barf då den är procecerad och dessutom behövs den ej i kosten.
Lever behöver hundar inte mycket alls utav skall leta efter en procenttabell hur mycket av allt hunden behöver.
Rätta mig någon om detta är fel tabell!
%-satserna ser ut som följande:
Lever: 5-10% (hundar räcker me 5%)
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Övrigt: max 10% (äggula, grönsaker dylikt)
Rent kött: 55-70%
Blir en hel del räknande men man fattar galoppen ganska snabbt. Fråga på bara så släpper det snart!
Benfakta: Kycklingvingar 50% ben
Kycklinglår/skrov (hel kyckling) 30% ben
vad finns de annars för kött som finns på vanlig mataffär?
#3 Det brukar finnas kotletter billigt sedan passa på när det är halva priset på nötkött eller beställ via jipotimas bland annat.
Det finns även barffoder att köpa på många djurbutiker. Finns en lista här på forumet vart i ditt län du kan finna din närmaste butik.
Kyckling är för magert och är fattigt på järn bland annat. Bli nu INTE avskräckt! Jag trodde också det dög fint med kyckling men varefter lärde man sig mer och mer!
Man skall försöka variera köttsorter lite. Finns ju lamdetaljer frysta i småbitar (typ grytbitsstorlek) att köpa bland annat på willys. Håll utkik i reklambladen vad för kött som är prisvärt för tillfället och skriv dina matschema efter det
Jag fick inte tag i prisvärda olika köttsorter så lätt heller så därför beställer jag numera från jipotimas.
Där finns: Kanin, lamm, gris, nöt, älg, ren, kyckling och kalkon i divers former. Håller just nu på att lära mig hur man räknar med deras mixer så jag är långt ifrån fullärd heller men ger gärna den kunskapen jag besitter i detta nu.
Nötfärs är bra att utgå ifrån när det gäller muskelköttdelen. Lammfärs, kalvfärs, blandfärs, kotletter (skär i mindre bitar) högrev och dylikt är saker som ofta finns med i reklambladen. Håll utkik i halva prisetlådor jag kollar ibland vad för utgångsdatum kött har och när det börjar bli kort datum håller utkik ifall det är nedsatt ^^
kan man köpa köttfärs och blanda i äggskal i den mängd de behövs för att ersätta ben?

Fast ligger man precis i starten, att börja BARFA är det inget fel med att introducera en köttsort i taget.
Många utländska forum/grupper rekommenderar nya barfare/raw food:are att gärna börja med ett köttslag istället för att panga på med flera olika på en gång. Just fågel (kyckling/kalkon) brukar var det som rekommenderas.
Hundar som inte är vana vid råfodring, särskilt de som gått på enbart torrfoder, kan ju reagera på olika sätt. Dels *avgiftningssymptom* men även just grejen att börja använda sina tänder på ett annat sätt. Finns berättelser om hundar som inte alls förstått vad de ska göra med en kycklingvinge… eller att de helt enkelt ratat det råa köttet. De har fastat (vägrat äta) några dagar. Ägarna har envist hållt kvar - inte ge något annat än raw food.
Så det är olika - vissa glufsar glatt i sig den nya maten, andra tar det lite försiktigare.
Så första veckorna tror jag inte det är farligt att långsamt introducera olika köttslag. En hund får inte näringsbrist på så kort tid. Men sedan, självklart, är det absolut bäst att variera så mycket det går.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jo självklart kan man starta med kyckling men det är bäst att TS direkt lär sig så att denne vet hur man skall gå vidare med vad för kött och kan göra iordning matscheman.
Nej äggskal ersätter inte ben. Däremot finns benmjöl att köpa via hemsidor. Det är dock lätt när man väl kommit underfund med procenten.
Antingen gör man en mix man ger eller så ger man olika saker olika dagar.
Kan ge exempel på vad jag fick rekomenderat för min katt så är det lättare att förstå:
Dag 1: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 2: 112 g kycklingkross + 50 g rött kött
Dag 3: 162g rött kött
Dag 4: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 5: 162g rött kött
Dag 6: 112g kycklingkross + 50g rött kött
Dag 7: 162g rött kött
+162 gram hjärta
För mig funkade det inte att ge olika saker olika dagar då det ruttnade en hel del saker för mig och blev dyra i längden. Däremot kan man ju köpa hem allt och sedan göra iordning påsar markrade med "dag 1, dag 2" med mera. Frysa in och ta fram dagens påse kvällen innan.
Den tabellen är gjord utefter en katt på 5 kilo. Hundar kan du minska mängden lever men som du ser rekomenderas mycket rött kött. Kycklingkross är malna kycklingvingar/ kycklingskrov då min katt inte förstår sig på att tugga ben än.
Hoppas det underlättar att se det mer uträknat. OBS! DEt är uträknat efter min katt!

Nu ska jag slå hål på lite myter;
Man kan köpa ALLT man behöver för att kunna BARF:a på vanlig livsmedelsbutik. Jag har gjort det de senaste 2 åren sen jag flyttade från Stockholm och det går utmärkt, och är fotfarande billigare än att ge vanligt kommersiellt foder.
Kyckling är INTE magert, eftersom man ger det med skinn (med tillhörande underhudsfett), och är bland det fetaste man kan ge.
Äggskal kan ersätta ben, man ger ½-1g per 100g kött
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hej, för er som har svårigheter att få ihop era BARF recept, spana in mitt excel dokument där du kan göra egna recept efter din katts vikt samt procent du vill att den skall äta. Inlägget heter interaktiva lathund för BARF.

Hur stor del rött kött måste man egentligen ge? Mina katter får nästan bara fläsk, lite kyckling och så oxhjärta och grislever. Får vilt/nöt/lamm-korv en portion i veckan. Räcker det eller måste man ge mer rött kött?

Det låter som en bra balans, är säker på att det räcker.

#12 Vill förtydliga lite, de får alltså bara en portion korv i veckan (halv dagsranson), inte av alla de tre sorterna under en vecka. :)

Jo jag förstod det, fläskkött är ju också ett rött kött även om det inte är lika rikt på järn som lamm, nöt eller vilt.
Man kan ju även ge dem lite nötblod eller grisblod om man hittar i affären, om man vill vara på den säkra sidan.
Jag tycker att ungefär en femtedel till en tredjedel av kosten bör utgöras av rött kött, men då får man även tänka på att inälvor som hjärta, lever och njure är järnrikt så det inkluderas ju i den delen.

Vad bra, då ska jag leta blod. :) Tack för ditt svar!