Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2899 ggr
Mella91
2012-08-14, 00:33

Hel-BARFat i 4 dagar

Jag har nyligen adopterat en kastrerad hankatt på 4 år. Letade efter bra kattmat i flera dagar för att jag ville ha det bästa möjliga till min katt. Hittade inget köpefoder som levde upp till mina krav. Däremot stötte jag på BARF, rättare sagt, Barfmycat- hemsidan och blev helt såld! Katten Rocky älskar det också! Vilket gör mig själaglad!

Jag har använt detta jättebra forum för att läsa på ytterligare. Och vill rikta ett stort tack till alla er kunniga personer. Utmärkt information och allt man behöver veta.

Som sagt så fullkomligt älskar min katt denna kost. Dock så har han inte förstått sig på detta med ben. Jag har beställt benmjöl som jag kommer att börja ge imorgon. Vad jag har förstått så skall detta tillsättas till varje benfrimåltid.

Hittils har katten fått

dag1 : 50 gr nötfärs- 50 gr fläskfilé

dag2 : 50 gr kycklingfilé - 50 gr fläskfilé

dag 3 : 50 gr kycklingvinge (som han ej åt) - 50 gr kycklingfärs + äggula

dag 4 : 50 gr nötfärs  - 50 gr kycklinglever

Är detta okej? Är det farligt att lägga om hans kost så fort?

Han mår bra i övrigt, förutom att han är täppt i nosen och nyser.

Annons:
BARFmycat
2012-08-14, 10:54

Kul att du blivit så frälst av BARF, och jag är bara glad att min hemsida kunde vara till hjälp!Skrattande

Hur mycket väger din katt? Det är ju 2% av kroppsvikten de ska ha i mat varje dag, så utifrån hur du ger ska han väga 5kg.

Nu har du ju gett honom lever en dag, en portion, och i den mängden räcker du med att du ger det en gång i veckan, annars blir det för mycket och ger du mindre blir det för lite. Du skulle ju förstås kunna ge 25-30g 2 gånger i veckan också omj du vill, huvudsaken är att den inte blir mer än 8% (absolut max 10%) och så som du ger nu blir det 7%

Du skulle behöva slänga in ett par portioner hjärta också, 2-3 portioner (en portion i det här fallet är 50g) i veckan för att få en kvot på 14-21%. Hjärta går inte att överdosera så du kan ge mer av det om du vill.

Om katten inte äter ben kan du tillsätta ½-1g äggskalskalk per 100g kött. Ge inte upp med benen, fortsätt att prova så ska du se att det går snart. Min ena katt äter bara ben om han är riktigt hungrig, så jag får se till att han är det om jag ska få i honom ben. Kycklingvingar kan man enkelt krossa med hammare eller en kniv för att uppmuntra dem att prova i början.

Om magen verkar må bra så ser jag inget fel i att lägga om kosten så fort. Att han är täppt i nosen och nyser låter ju inte som något foderrelaterat, men kanske borde kollas upp om det inte går över på ett tag.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mella91
2012-08-14, 11:49

Hej Sarah! Vad kul att få svar ifrån dig :) Har kikat på bilder på dina katter och tycker dom är helt fantastiskt fina och duktiga. Just detta med att dom har sina egna matplatser var speciellt tycker jag och att dom käkar fläskben! Oj oj stora ben det där. Känns även lugnande att höra att även du, som är "veteran" på barf, har en katt som inte är förtjust i ben.

Min katt är lite speciell eftersom han kommer från ett katthem, tidigare omhändertagits för att ha blivit lämnad ensam långa perioder. Han vill att jag sitter med honom när han äter. Han håller sig annars i samma rum som mig. Om jag skulle vara i köket och han legat och sovit i vardagsrummet för att sedan vakna och märka att jag är borta. Då jamar han till lite försiktigt och när jag berättar för honom att jag är i närheten så är allt bra sen.

Jag fick hem honom från katthemmet i torsdags förra veckan. Så nysningarna och nostäppan gör mig orolig, tänker på kattsnuva. Vilket kan ligga latent och utlösas av stress i samband med miljöombyte. Jag har bokat tid för veterinärbesök imorgon. Hans temp är 39,3. Bajsar 1-2ggr per dygn och kissar 1-2 ggr. Ursäkta för att jag blandar in denna information i forumet för BARF. Men jag har visst redan gått och blivit "hönsmamma" som oroar mig enormt för min kisse.

Okej åter till ämnet! Jag har inte hittat något hjärta eller njure i affärerna, så jag får be att dom tar hem det åt mig. Jag tror att kissen väger 5 kg, ska be vet väga honom imorgon, har även beställt en bagagevåg som borde komma om några dagar. Men när man tittar och känner på honom så märks det att han är normalviktig. Kanske tillochmed lite för mycket fett över revbenen.

Hur kan jag lägga om hans BARF-kost om det skulle visa sig att han skulle behöva gå ner lite i vikt? Ska jag bara minska mängden eller välja mer fettsnålt? Fast katter ska ju ha mycket fett har jag läst.

Jag ger honom två mål om dagen. Frukost som han får när jag går upp och middag innan jag går och lägger mig. Har du bestämda klockslag då dina katter får mat? Finns det något som är extra bra för kattens tandhälsa om han skulle fortsätta att vägra ben?

BARFmycat
2012-08-14, 15:20

Ja det är ju jag som är Sajtvärd här så de flesta brukar få det, om jag kan svara dvsSkrattande

Det var faktiskt ett initiativ som de själva tagit från när de fick torrfoder, jag hade då aldrig reflekterat över att de hade egna matplatser förens en kompis påpekade det när hon var kattvakt, att de alltid satt på samma platser varje dag när hon matade. Sedan utvecklade jag det vidare. Jag har däremot alltid varit noga med att de haft avstånd mellan varandra när de äter sina frukostar och middagar. När de får slicka köttsaft från kartonger osv tycker jag inte att det är lika viktigt däremot, och det tycker inte de heller. När jag började BARF:a ökade jag på avståndet mellan matplatserna ytterligare för jag märkte att de satt och blängde på varandra när de åt trots att de hade en halvmeter mellan varandraTungan ute

Även om det är jag som är "veteranen" så är det ju inte jag som äter benen!Flört Tengil har alltid varit liten i maten, och när han tandömsade blev han särskilt petig med ben, sen har det suttit i. Sen testar han gärna om han inte kan få något annat som han tycker är godare om han struntar i att äta benen, då gäller det att ha is i magen och syna bluffen. Även Tengil äter fläsk och lammben när andan faller på!

Njure behöver du inte ge, hjärta däremot måste du få tag i om du ska helBARF:a. Om du tror att han skulle behöva gå ner lite är det ju bara att testa att sänka givan till 90g om dagen, och successivt sänka tills du hittat den mängd som passar. Mina katter (utom Tengil) äter 1,8% av sin kroppsvikt, skulle jag ha ned dem i vikt skulle jag nog behöva ge 1,5-1,6%. Ger jag mer än 1,8% går de upp.
Tengil äter ca 2,5-3% av sin kroppsvikt, han är väldigt aktiv och svår att få upp i vikt.

Du ska absolut inte ta bort fett, katter använder fett som främsta energikälla. Minska istället på mängden, men försiktigt. Det är farligt för katter att gå ned i vikt för fort, räkna med att det kan ta upp till ett år att få honom till den vikt (eller snarare hull, vikt är ovesäntligt) som behövs.

Mina katter får frukost klockan 5-6 på morgonen och middag 17-18. Jag låter det inte gå mer än 12 timmar mellan intervallerna. Ibland får de även kvällsmål innan jag går och lägger mig, om jag har köttbitar som är lätta att dela på så brukar jag klippa dem på mitten så får de en liten bit till middag och en liten bit innan läggdags. det är däremot enklare med det på vintern, nu på sommaren går de ut och in som de vill och är oftast bara hemma allihopa samtidigt vid frukost och middag.

Om han konsekvent vägrar ben är ju fortfarande kött bättre tandmotion än blötfoder, och bättre än torrfoder eftersom det inte innehåller några kolhydrater. Kött med högre muskeldensitet som tunga och kycklingmage är bra tandmotion. Om han är van vid torrfoder kanske han uppskattar torkade djurdelar som vom, lunga och grisöron.

Att han verkar vara så fäst vid dig kan du testa att utnyttja för att uppmuntra honom att äta ben, jag utvecklade en teknik med Tengil som fungerade väldigt bra då han är mycket präglad på mig;
Jag testade att ge honom maten han skulle äta, och så ignorerade jag honom om han inte åt. Jag kunde sitta på golvet med honom, lät honom stryka sig mot mig och vara i mitt knä men han fick ingen respons tillbaka överhuvudtaget. Istället väntade jag tills han riktade sin uppmärksamhet mot maten, och gjorde han det så fick han direkt respons av mig nästa gång han vände sin uppmärksamhet mot mig. Om han inte förstod vad jag var ute efter, och istället blev frustrerad av att inte få någon respons, brukade jag avleda betéendet genom att fingra lite på köttbiten, ruska på den, flytta på den osv så att han tittade på vad jag gjorde. Oftast så undersöker ju katter gärna det man håller på med, och då visade han ju uppmärsamhet för köttet och då fick han respons av mig nästa gång.

Det blir lite som en variant av klickerträning, och för mig och Tengil fungerade det bra. Sen gäller det förstås att inte begära för mycket, och ta små steg, och avbryta när det går bra innan katten lessnar. På så vis skapar man utfodringen som någonting positivt och roligt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mella91
2012-08-14, 22:35

Många bra tips och råd ! Tack.

Det ska bli ytterst spännande att fortsätta vänja kissen vid den nya kosten. För tillfället så klipper jag köttbitarna. Men allt eftersom så ska jag ge större bitar så att katten får använda käkmuskler och får tandmotion.

Jag har vart på Ica Maxi idag och beställt hem hjärta från gris och kyckling samt grisnjure. Lever hade han ju inga problem med så detta borde ju slinka ner också :).

Har faktiskt testat ge honom torkad lever. En kompis hade detta hemma då hon har hundar. Därför det blev just lever. Jag har förstått vikten av att inte överdosera detta. Tyvär så visade han inget intresse för just detta.

Men jag kan vara minst lika envis som han och jag ska se till så att han käkar ben och fixar större köttstycken.

Ditt "klicker-trix" är något liknande jag försöker göra vid matintaget. Men fick ändå en ny infallsvinkel på det. Jag känner mig jobbig mot honom när han ska äta. Han vill gosa och då har jag lyft undan honom, flyttat köttet, ruskat på det, skärt i det. När han ätit färdigt ger jag honom beröm och gosar med honom. Detta har ju fungerat men som du säger är det viktigt att få utfodringen till något positivt och roligt som du skriver. Jag vill ju inte sitta och dalta med honom föralltid vid varje utfodring.

Men så vill jag ju gärna se att katten äter upp maten, eftersom rått kött inte bör stå utanför kylskåp. Fast det kanske inte gör något? Eftersom kattens mage hanterar sådant bättre än människors?

Robmel
2012-09-16, 19:22

Spana in min interaktiva lathund för BARF, nyligen upplagt excel dokument där det är lätt att göra ett recept och få alla gram korrekt. Går att manipulera själv i fälten för vikt, procent av vikt samt procenten i receptet.

Upp till toppen
Annons: