Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3769 ggr
[Aquelegia]
9/28/11, 9:41 PM

Helt vilsen med kalkyler

Jag har verkligen inte förstått HUR enormt krångligt detta matsättet är förän nu. Måste man alltså räkna ut exakt hur mycket mineraler med mera maten man ger innehåller?
Som jag förstod räknar man i procent. Finns det någon bok som det står exakt allt i man behöver veta. På internet är det lätt att missa om man inget vet. Då vet man ju inte vad man skall leta reda på för kunskap Rynkar på näsan

Annons:
Heffipeffi
9/29/11, 5:55 PM
#1

Nej det är inte så svårt. Det begöver inte vara exakt. Följer du mallen någorlunda och ger katten kött från olika djurslag, så får den vad den behöver. Detta gäller friska katter. Har du katt med t ex njurproblem blir det lite krångligare.

Katti
9/29/11, 11:40 PM
#2

Nej nej, det ska inte vara krångligt! Inte räknar djuren i skogen på att de får i sig enligt näringsrekommendationen (som ju är konstruerad efter vad man TROR sig veta just nu och faktiskt inte lag!). Jag har två ledord och de är varierat och naturligt. Tillsammans med en gnutta sunt förnuft och lite kunskap räcker det Skrattande. I kunskapen ingår t ex att katter måste ha en del hjärta och att både hundar och katter behöver lever ibland. Jag har lärt mig i stort sett allt jag vet om BARF på denna sida!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
10/2/11, 1:21 PM
#3

Tabellerna och %-satserna är bra att ha i början om du är orolig. Men Så länge du använder den mall som finns till katt hamnar du automatiskt inom de riktlinjer som finns. Men jag satt och räknade ut alla näringsämnena i början, men insåg att jag inte behövde det. Det blev rätt ändå Glad

Medarbetare på jack russel terrier

[Aquelegia]
10/3/11, 12:00 AM
#4

#2 Så om jag ger honom kycklingmage som bas med kycklinghjärta, kycklinglever och krossad ägskal så borde detta vara en fullgod kost? Jag följer procentsatserna. Ger honom även nöt och fläskkött ibland. Helt underbart med renslickade skålar varje dag. Kollar med möss imorgon. Hans kräkande har förresten upphört sedan jag börjat barfa!

#3 Tack, Tack, Tack! Nöjda kissen sitter i mitt knä precis och ger mig flörtiga blickar. Beviset på att jag gör något rätt. Nöjdare katt har jag aldrig haft helt underbar personlighet, inte den där konstanta gnällande onöjda katten som vägrade gosa i famnen.

Katti
10/3/11, 4:36 AM
#5

Underbart! Med så mycket kyckling blir det för lite fett. Tillsätt det i form av t ex kokt ägg blandat med smör. Fläsk är ju också fett. Jag brukar ge hundarna grisknorrar (finns på CityGross) och de är riktigt feta. Funkar säkert till katter också!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elcyion
10/3/11, 8:59 AM
#6

Jag skulle ge honom mer rött kött för att undvika järnbrist. Rött kött minst 2 gånger/vecka.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
[Aquelegia]
10/3/11, 4:39 PM
#7

#6 och #5 men rött kött räknas ju hjärta och lever som vilket han får dagligen. Genom levern får han ju även fett? Han fick nötköttfärs igår och när jag rensar nöt/fläskköttbitar får han alltid fettet, senorna och lite godare bitar också så han lever inte enbart på kyckling dock är hans basmat kyckling. Funkar det då? Jag hoppas ni inte blir alldeles snurriga av mina frågorSkäms Man lär sig inget om man inget frågar! Han går upp stadigt i vikt nu så det verkar inte som att det är för lite fett då? Ägg gillar han inte och jag har hört att äggvita gör att katterna får problem med upptaget av vissa mineraler. Vad svårt att sålla bland all informationFörvånadHan har gått upp ett helt kilo snart vilket han aldrig gjort under sina 9år. Har alltid varit insjunken i höfterna. Han spyr heller inte längre. Vilket han gjorde dagligen innan.

Elcyion
10/4/11, 10:52 AM
#8

Lever ges först och främst för retinol (animaliskt A-vitamin). Därför är det viktigt att inte överdosera den då retinol är fettlösligt. Hjärta ges för taurin.

Om du bara ger kycklinghjärta och kycklinglever är jag inte säker på att det täcker upp kattens järnbehov. När du skriver att du ger kyckling som bas, innebär det i min värld att det mesta av maten är kyckling, men jag kanske missuppfattade dig? Det är jättebra att du ger både nöt och gris.

Skulle du kunna skriva hur en vecka normalt ser ut (inkl. hur mycket han får av varje) så kan jag hjälpa dig att räkna ut hur mycket järn han får i sig och jämföra det med rekommenderade nivåer.

En katt med järnbrist får bleka slemhinnor. Det finns säkert fler tecken som jag inte har koll på.

Medarbetare på jack russel terrier

[Aquelegia]
10/6/11, 6:52 PM
#9

#8 Usch, inser nu att jag inte har någon koll alls. Får börja om från början. Min katt skall äta runt 180 gram om dagen. Jag har gett honom detta dock i helt fel mängder med hjärta, leverRynkar på näsan Han får precis som du uppfattad kyckling mestadels. Nöt och fläsk har jag bara gett ifall det blivit rensrester och då inte räknat med detta i maten. Han såg blek ut i slemhinnorna så jag har både tinat fläskkarrer och nötbog som är till honom.
Jag har en fundering kring kalk/mineraler för du verkar kunnig hur man skall räkna. 10% skall vara ben men ben äter han inte. Jag tillsätter nu äggskalspulver istället men hur räknar jag det? Då det ju inte är 10% som kan bestå av äggskal vet jag inte hur jag skall fylla ut den kvoten. Hur mycket äggskal behövs och vad skall jag fylla resterande procent med?

Nya matschemat tänkte jag mig som följer:
Dag1: 108gr kycklingmage,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag2: 108gr nötkött,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag3: 108gr kycklingmage,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag4: 108gr kycklingmage,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag5: 108gr Fläskött,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag6: 108gr kycklingmage,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker
Dag7: 108gr lamm,18gr lever,18gr hjärta och 18gr ägg,grönsaker

Alla dagar är tänkt att jag strör äggskal över maten(hur mycket behöver jag?). Kom precis på att min bror slaktar allt sitt egna kött och han nu blir leverantör för mitt barf. Går kycklingben att mosa sönder i köttkvarn? Musen jag köpte rörde han inte Rynkar på näsan

Skulle du kunna kolla om han får i sig allt genom detta schema ? Hänvisa gärna till någon bra hemsida/bok där alla kalkyler står som man behöver för barf.
Säg gärna till vad jag skall ändra i matschemat Glad Jag börjar förstå nu med procentsatsen i alla fall. Jag har bara gett honom Barf i 3 veckor och då har han haft Lynx torrfoder vid sidan av som nu är slut och jag heltid skall övergå till barf. Ber om ursäkt för lång inlägg!

Elcyion
10/6/11, 11:12 PM
#10

Äggskal kan jag absolut ingenting om. Inget jag normalt sett ger, men kycklingben går alldeles utmärkt att köra genom en köttkvarn om motorn är tillräckligt stark. Köttkvarns tillsatserna till tex en hushållsassisten är på gränsen för svaga. Du kan hjälpa kvarnen på traven genom att hamra på (grovkrossa) benen innan du kör dem igenom.

När jag tittar på ditt matschema gör du det knöligare än vad det behöver vara. Din katt ska ha 162g/dag (för enkelhetens skull kommer vi att räkna på 160g/dag).

Det innebär 160x7=1120g/vecka.

%-satserna ser ut som följande:

Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Övrigt: max 10%
Rent kött: 55-70%

Det innebär att på en vecka behöver din katt äta:

1120-10%= 112g lever
1120-10% = 112g ben
1120-10% = minst 112g hjärta
1120-10% = Max 112g övrigt (här går även äggula in)
1120-60% = 672g rent kött

En hel kyckling innehåller ca. 30% ben och vingar innehåller ca. 50% ben. Jag kommer att utgå från att du har använt vingar.

Du behöver inte ge lite av allt samma dag. Det räcker med att han äter det han behöver under en vecka. Sen kan du ge en måltid med lever, en annan med hjärta, en tredje ben mald kyckling osv.

Om jag tittar på ditt veckoschema tror jag att det säger:

324g rött kött
432g kycklingmage
126g lever
126g hjärta
126g övrigt

Jag skulle göra följande:

Dag 1: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 2: 112 g kycklingkross + 50 g rött kött
Dag 3: 162g rött kött
Dag 4: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 5: 162g rött kött
Dag 6: 112g kycklingkross + 50g rött kött
Dag 7: 162g rött kött

Jag har försökt sprida ut de olika ingredienserna jämnt över veckan. Du kan kombinera dagarna och kombinationerna hur du vill, bara det går jämnt upp i slutet på veckan. Detta är bara ett förslag. Jag skulle inte använda bara kycklinglever och kycklingdelar som organ. Ungnötlever kan du ibland hitta billigt på mataffären (billigt 25-30:-/kg). Grishjärta brukar gå att beställa om de har egen chark. Det gör inget om det blir lite dålig variation på vilket djur organköttet kommer ifrån. Där siktar jag på att försöka få en vettig mix/månad.

Jag hoppas att jag kommit ihåg att svara på alla dina funderingar.

Medarbetare på jack russel terrier

[Aquelegia]
10/7/11, 12:35 AM
#11

#10 Du är helt enastående, tack för ditt tålamod att gå igenom mina frågor och räknar om i gram, procent och allt enligt mina funderingar. Skriver ut ditt senaste inlägg det är nu min bibel. Tack så hemskt mycket för ditt engagemang.  Slipper känna oro över min katts välmåendeSkrattande Min bror slaktar sitt egna kött och har både anka, höns, ko, gris och kanin. Mycket slaktavfall som jag får användning av. Skall se till att få mycket variation kanin räknar jag då som kyckling för det är så fettsnålt. Anka misstänker jag får man vara lite försiktig med då den är ganska fet.

Enda frågan som återstår är vad är kycklingkross?

Elcyion
10/7/11, 8:57 AM
#12

Kycklingkross kallade jag produkten du får om du maler din kyckling (som du frågade om innan). Att något ska vara för fett behöver du inte oroa dig för (om din katt inte ser ut som en fotboll). Fett innehåller mycket vitaminer som din katt behöver. Lagom av allt är bäst ;)

Tänk bara på att om det är tamkaniner som du får kött av, innehåller det köttet (och organen) för lite taurin. Grishjärta innehåller mest taurin. Det går bra att ge kanin, men jag skulle kombinera det med gris.

Medarbetare på jack russel terrier

[Aquelegia]
10/7/11, 2:04 PM
#13

Okej då kör jag igång med detta kommer nog upp någon mer fundering men än så länge känns det som att jag fått nog med kött på benen. Passande metafor Cool

Annons:
Elcyion
10/7/11, 6:31 PM
#14

Det är bara att fråga på. Det är vad forum är till för Flört

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
9/16/12, 7:06 PM
#15

Passar på att puffa för excel dokumentet jag postat som enkelt gör ett BARF schema. Du kan variera vikt på djur samt procent av kroppsvikt, och även ändra procent i receptet. Interaktiva lathund för BARF heter inlägget

Robmel
9/16/12, 7:07 PM
#16

Passar på att puffa för excel dokumentet jag postat som enkelt gör ett BARF schema. Du kan variera vikt på djur samt procent av kroppsvikt, och även ändra procent i receptet. interaktiva lathund för BARF, heter inlägget

Upp till toppen
Annons: