Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2523 ggr
SamanthaJones
2012-09-14, 14:15

Hur börjar jag?

Jag har försökt läsa o sätta mig in i detta med Barf men det känns som att jag inte fattar ett dyft av hur mycket man ska ha av olika saker.

Jag har en boxer på två år som jag skulle vilja köra på barf istället för standardt som jag kör idag. Han väger cirka 35 kg och är väldigt aktiv.

Hur mycket ska man ge? Finns det några generella riktlinjer? Eller ngt schema eller dylikt som man kan titta på i början. Kan ju tillägga att jag är sjukt dålig på matte ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Annons:
BARFmycat
2012-09-15, 10:02

Hur mycket man ska ge, 2% av kroppsvikten vuxen hund, 5% för dräktig/ digivande och växande. Någonstans däremellan för högaktiv hund och något under 2% för hund som behöver gå ned i vikt.

Schema;
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
2012-09-15, 12:50

Det betyder minst 350g mat två gånger om dagen, eller 700g per dag. 35kg=35000g 1% =1/100-del dvs 350g. 2% blir det dubbla. 5% blir 875g två gånger om dagen eller 1750g pr dag :) 350gx5=1750g. Någon stans mellan 700g och 1750g per dag behöver din hund. Du får testa, och se på hull och mående vart han landar. Fördelat enl schema 10% ben 5-10 % lever 10-15% hjärta Resten muskelkött Har jag glömt något i BARF-schemat? Vissa vill ha grönsaker i, det är väl typ 5% det med i så fall? (för att få 10% ta totalen och dela med 10, för 5%, ta 10%aren och dela på 2. Testa, det blir lättare ju fler gånger man gör det!)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

BARFmycat
2012-09-15, 14:06

Eller så tar man bara 0,02 x hundens vikt..?Tungan ute

Man måste inte ha så mycket lever och hjärta till hund, de behöver inte lika mycket A-vitamin som katter och taurin kan de själva producera. Man bör hålla sig närmare 8% lever, 10% är absolut maxgräns. Hjärta går inte att överdosera.

Vill man ha grönsaker är det upp till 10% som gäller jaGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
2012-09-15, 14:11

Ok, något mindre lever då! :) Jag har också svårt att överskåda matten emellanåt, kommer då på sätt att dela upp det hela så jag kan överblicka ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Robmel
2012-09-15, 15:44

spana in min interaktiva lathund för BARF, nyligen upplagt excel dokument där det är lätt att göra ett recept och få alla gram korrekt.

SamanthaJones
2012-09-15, 18:48

Tack för alla svar! Nu börjar jag hänga med lite i tankarna! Jösses vad jag har pluggat barf några dagar nu! Blir o åka o handla i veckan!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Annons:
Upp till toppen
Annons: