Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1542 ggr
Mella91
2012-09-11 22:08

Orolig ang urinrörshälsa

  • "Undvik att övergöda din katt med mat som är rik på magnesium, såsom fläsk,
    nötkött, hjärta och oljig fisk. Din veterinär kan kanske rekommendera en
    specialkost, för att producera urin med rätt pH-värde."

Hittade en artikel om urinrörssjukdomar.. Och nu blev jag mycket fundersam eftersom jag är rädd för att min hankatt ska få problem med FLUTD.

Jag tycker att citatet här ovanför verkar skumt. (Förutom fisk, det ger man ju ändå inte i BARF) Någon som är mer insatt som kan svara om det finns anledning att oroa sig?

http://www.purina.se/Home/All+About+Cats/Health+and+Wellbeing+Cat/Healthy+Living+Cat/Urinary+Tract+Health.htm

Annons:
[Aquelegia]
2012-09-11 22:17
#1

Så som jag förstod det handlar det om katter som får i sig för lite vatten vilket inte är risken med barf då kött har en bra vätskehalt och katten får i sig vatten via "naturlig" väg. Katter har inte samma törstkänsla som vi har och katter som får blötfoder eller torrfoder kan därför riskera att inte få i sig tillräckligt. Sedan handlar det också om katter som "håller sig" eller är i dålig form och av lathet inte går på toa så att blåsan överfylls. Med en bra västebalans kissar katten ut överskottsmineraler. Rätta mig om jag har fel!
Med en bra vätskebalans kissar också katten regelbundet och "rensar" därigenom urinrören, då är risken mindre för infektioner/inflammationer.

Den slutsatsen dra jag utav artikeln iaf då det vart massa tips angående vattentillgång och rena kattoaletter.

[Aquelegia]
2012-09-11 22:27
#2

Ah såg nu det sista "övergöder med nöt…." juste, så länge man håller sig inom procentsatserna och 2% på kroppsvikten så bör man väl inte kunna övergöda?

"Flutd påverkar till större del hankatter som är överviktiga eller får för lite motion"

Silvestris
2012-09-12 04:29
#3

BARF ger en naturligt låg Mg-halt. Det är inget att oroa sig för.

Mella91
2012-09-12 08:51
#4

TACK ! Nu känner jag mig lugnare Glad

Upp till toppen
Annons: