Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4412 ggr
Charlie2006
2012-09-10 20:10

Vad ska man börja med?

Vad brukar man börja ge sina katter för att få katterna att gilla rått kött?

Har testat oxhjärta = ena katten åt lite, den andra vara bara frame och luktade. Har testat kycklingvingar = ingen av katterna smakade änns. Har testat kycklinghjärta = ingen av katterna smakade änns. Har testat rå nöttfärs = det gillar dom ellerfall. ;)

Honkatten är otroligt kräsen, äter bara av sitt torrfoder, räkor älskar hon, men inget man kan ge ofta, samt vindruvor är hon galen i.

Hankatten äter lite allt möjligt, så var lite förvånad när han ratade åtminstånde kycklingvingarna.

Om man skulle få katterna att gilla kött, hur mycket bör man då ge om man skulle halvbarfa (1 måltid med rått kött/dag)?.

Honan väger 6 kg, och är inte överviktig, hadde faktiskt kunnat gå upp några gram, men rör inte på sig så mycket.

Hanen väger 5,5 kg, och är i bra kondition och rör på sig otroligt mycket.

Dessa två får annars fri tillgång till torrfoder, och mjukmat serveras 2 gånger/dag.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
BARFmycat
2012-09-10 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ge inte vindruvor, det är dödligt giftigt!

Efter den varningen undrar jag om katterna verkligen är hungriga när du ger dem kött att äta?Glad

De flesta har katter med torrfoder framme dygnet runt, och så ger dem kött och blir förvånade när katterna inte äter, och tror att de inte kan lära sig äta rått kött. Såklart att de inte äter om de inte är hungriga, särskilt inget som verkar vara lite läskigt. Om du har fri tillgång på torrfoder och ger blötfoder 2ggr per dag låter det verkligen inte konstigt att de inte äter.

Det finns massor av sätt att gå tillväga på, man kan börja med att ge dem det de tycker om och äter, och sedan gradvis övergå till andra köttsorter. Man kan även tänka på att inte ge för stora bitar i början, torr-och blötfoderkatter är bortskämda med att inte behöva tugga och kan finna större köttbitar för besvärliga för att ge sig i kast med. Det kan få bli lite "barnmat" i början innan de vänjer sig.

Man kan även testa att "lura" dem i början, om katten vägrar äta rått men äter torrfoder, kör torrfodret genom en kaffebönskvarn (man kan säkert mixa också), och pudra över köttfärsen eller köttbitarna så att de är väl täckta med ett tunt lager, den påhittiga tjej som kom på det här knepet säger att det fungerar varje gång!

Om katten äter blötfoder är ju ett annat tips att helt enkelt blanda blötfoder med BARF:et ordentligt, det brukar lura dem flesta;

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Charlie2006
2012-09-10 21:23
#2

#1 Tog bort maten tidigt på morgonen när jag skulle ge dom rått kött på kvällen, för att just jag vet att dom är kräsena och tänkte att kanske dom åt om dom var hungriga. Trotts att dom var väldigt hungriga så dissade dom köttet totalt. Har gjort så 3 dagar i rad nu, ikväll får väl bli nöttfärs när ändå smådjur ska få det, vet att dom åtminstånde äter det. :)

Ger inte vindruvor men katten snor från mig. Jag äter väl vindruvor dagligen till och från, och katten är med mig dynet runt när hon inte sover, kan inte stänga ute henne heller då hon skulle total riva sönder dörren. Vet att inte vindruvor är bra. (kan tilläga att nej hon äter inte vindruvor varje dag, jag försöker äta det när hon sover).

Får helt enkelt testa mig fram då. :) Köpa hem lite olika från jobbet och se vad dom gillar, och blanda det med torrfodret.

Får se om man kan försöka lura i katten rått kött. Tycker torrfoder är kass mat och himla tråkig mat.

Då jag inte har haft råd innan, så har det inte blivit att man testat. Nu när man har jobb, och får köttet desutom billigare, vet vad det kommer ifrån och styckar upp köttet själv på jobbet. Så tycker jag det är på tiden att gå över till mera naturlig föda för mina missar. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Upp till toppen
Annons: