Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3699 ggr
pippa__
8/31/12, 11:05 PM

Naturlig föda?

Vad ÄR hundens naturliga kost? Det handlar ju inte om vad man anser, det måste ju finnas en mall för hur den ser ut?

Blir det inte fasligt dyrt att hålla på och greja me grönsaker? Har inte vommen tagit upp nyttoämnena från gräset då?

Detta är taget ur en diskussion jag hade med en medlem här på sidan, därför kan det se lite konstigt ut. Är det någon som har en mening att säg om dessa frågor?

Annons:
Heffipeffi
9/1/12, 12:48 AM
#1

Vi kanske ska tillägga att diskussionen handlade om att vissa anser att grönsaker ska ingå i hundens diet och vissa tycker inte det. Finns det ngt rätt eller fel? Vad är naturligt för hunden?

Och kan man utesluta grönsaker om man ger vom. Dvs har vommen tagit upp alla nyttigheter från grönsakerna.

Kände att det kanske blev lite svårt att förstå frågorna när inte hela diskussionen var med. (hoppas det inte gjorde ngt att jag la mig i, pippa_)

pippa__
9/2/12, 11:59 AM
#2

haha nä då! =) Min hjärna visste ju vad diskossionen handlade om så jag tänkte inte att det kanske blir svårförstått för en annan ;)

BARFmycat
9/2/12, 1:04 PM
#3

Hunden är ju en domesticerad form av varg, som räknas som en underart till varg, som egentligen aldrig riktgigt levt i naturligt tillstånd, eftersom den uppkommit under domesticering. Därmed inte sagt att den inte fungerar likadant naturligtvis, bara det att den kanske aldrig haft en riktigt "naturlig kost"

För att fastställa vad som är mest naturligt för hunden så får man kanske titta på de som står den närmast i det vilda, dvs varg och tex dingo (som ju är en förvildad tamhund). Vargar jagar och äter större klövvilt (älg, hjort, rådjur, ren, bison) men även mindre djur som vildsvin, hare, grävling och bäver. I perioder med mindre tillgång till mat äter de as.

Vid en svensk studie utförd av forskare vid SLU´s viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar.

En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret.

Yngre vargar äter även insekter.

Dingon äter mest kanineroch  små pungdjur, men även fåglar och ödlor samt as. Den kan även äta insekter och frukt.

Manvargen har en lite intressant kost, utöver sin vanliga diet som utgörs av bältor, möss, maror, fåglar och fiskäter den även frukt och då särskilten sorts potatis som kallas just Vargäpple (Solanum lycocarpum) för att den ofta äts av manvargen. Enligt studier äter den till 61,5% en kost som består av nämnda frukt samt gnagare och småfåglar.

Rävar äter mest olika gnagare, höns, harar och fisk men även växter och as, De äter också fågelägg, rådjurskid och ibland vildsvinsungar och fullvuxna rådjur. I nödfall grodor.

Prärievargar äter möss och hardjur, ibland även fåglar, ormar och as. Är de flera kan de gå ihop och ta sjuka eller svaga hjortar.

Afrikanska vildhundar äter mest hovdjur som väger runt 25kg, som impala och gnu, och i mer sällsynta fall afrikansk buffel. De äter även harar, ödlor och fågelägg, i synnerhet om de inte kan jaga i flock.

Hos schabrakschakalen består 50% av födan till huvudsak av insekter, gräshoppor och skalbaggar. De äter även möss, fågelägg och växter. De har en strategi som går ut på att de följer lejonflockar och livnär sig på det de inte äter upp efter en jakt. Större flockar med schakal kan jaga gaseller.

Guldschakaler äter gaseller, amfibier, fåglar, gnagare, insekter och bär, vindruvor samt majs, även om man kan tänka sig att sistnämnda är något som tillkommit under senare år i takt med att jordbruket uppkom.

Sidstrimmig schakal påstås ha frukt och bär som huvudsaklig föda, och utöver det mindre däggdjur och insekter, ibland as.

Öronhunden har även den en lita fascinerande kost, som den till och med har utvecklat en anpassning mot genom att istället för att ha 42 tänder har den 46-50 tänder, och de har 4 till 5 molara tänder i överkäken och 3 till 4 i underkäken på varje sida. Dessa tänder är delvis ombildade och försvagade. Ungarnas mjölktänder har däremot en utformning som är typisk för alla hunddjur. Öronhunden äter främst insekter och då huvudsakligen termiter, till vilka den till och med anpassar sin dygnsrytm efter. När det finns mindre termiter äter den spindlar, hopprätvingar, skorpioner och fjärilar. I mindre utsträckning ingår även däggdjur, fåglar, kräldjur samt deras ägg i kosten.

Utifrån vad man kan tyda från detta så kanske man kan anta att vad ett huddjur äter står främst i förhållande till vad som finns att jaga, och vad de rimligtvis kan fälla med tanke på sin storlek.

Ska man vidareutveckla detta så kanske man gissa att "naturlig" kost för en medelstor hund är mindre rådjur, harar, reptiler och gnagare, och kanske i viss mån olika växter. Jagar de i flock, så kan de ta större byten.

Vill man vara extrem då, så kan man kanske tänka sig att det är mer rimligt för en schäfer att leva av harar, gnagare och små klövdjur och mer rimligt för exempelvis en papillon att äta gnagare, insekter och amfibier?

Vad som tycks vara synonymt för nästan alla hunddjur är att de lever av en huvudsaklig animalisk kost, och att den oftast utgörs av ryggradsdjur med i vissa fall mer insekter. De äter i mer eller mindre utsträckning även en del olika vegetabiler.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

pippa__
9/2/12, 11:45 PM
#4

#3 Så med andra ord så ska jag fram me flugsmällaren nu och ut och jaga? ;)

Nä, men för att göra mej lite klokare, har lite svårt för att läsa en lång text och plocka ut nyttiga saker ur den, så vad svarade du på? Det är inte lämpligt att bara ge hunden vom eller är jag ute och reser? =)

Heffipeffi
9/3/12, 12:51 AM
#5

#3 Som du skriver så äter vissa av hunddjuren växter och frukter, Men kan de tillgodogöra sig ngt ur det? Vi passerar ju vegtabilierna för att hunden ska ha ngn nytta av dem.

wesdi
9/5/12, 9:22 AM
#6

BARFmycat har gjort en bra redogörelse för *naturlig mat* för vilda köttätare.

Vad som är *rätt eller fel* …. diskuteras rätt mycket. Flört Inte olikt alla diskussioner om vad människan egentligen är skapt för att äta för slags mat (animaler eller enbart vegetabilier). Samt alla dieter som finns för människor.

Högst osäker på om det finns så pass mycket vetenskapliga studier på råfodring av hund som kan visa på bra/dåligt med råfodring med grönsaker och råfodring utan grönsaker.

Det finns ju lite olika varianter av råfodring.
Väldigt grovt förenklat och det kan mycket väl finnas varianter inom resp. *grupp* så finns BARF och Prey/Frankenprey.
Jag *hänger* lite på en del grupper/forum… av båda slagen. Väldigt intressant faktiskt, att läsa om råutfodring runt om i världen.

BARF-anhängare ger/kan ge grönsaksmixer, malt kött, ost- och mjölkprodukter, vissa spannmål. Procenten RKB kan se lite annorlunda ut.

Prey och Frankenprey- anhängare ger inte alls grönsaksmixer, ost- och mjölkprodukter, spannmål. Finns de som inte ens ger vom - joo om de råkar få det näst intill gratis så går det väl.  De undviker malt kött. Kött och ben ska helst ges i större stycken - det mest naturliga sättet för hunden att äta. De anser att hunden får, genom variation av kött, ben och inälvor samt ev. lite fiskolja, i sig exakt allt en hund behöver.
De hänvisar bl.a. till studier som visar att vargar inte äter maginnehåll på bytesdjur.

Så vad som är rätt eller fel…. är en bra fråga Flört

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
vinteralvan
9/5/12, 10:24 AM
#7

Ja, spannmål kan jag inte förstå att vissa väljer att ge sin hund. Hur vanligt är det att se en varg stå och mumsa ute i en havreåker. Knappast naturligt.

wesdi
9/5/12, 11:11 AM
#8

#7 Spannmål… finns det lite olika *varianter* av.  Med eller utan gluten.

Det är väl främst de glutenfria varianterna som väljs då man vill ge *spannmål*. Havre innehåller väl gluten men på ett annat sätt/mindre del och anses väl vara ett spannmål man kan ge hund

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Heffipeffi
9/6/12, 12:07 PM
#9

#8 Vad är det för skillnad på Frankenprey och "vanlig" prey?

Och kan du ge några tips bå bra forum? Är redan med på flera, men alltid lär man sig någto.

wesdi
9/6/12, 1:39 PM
#10

#9 Grovt förenklad av mig (jag kan ha missat något)

Prey eller whole prey - ger man hela bytesdjuret till hunden. Alltså hela med päls, fjädrar, huvud, klor, klövar - allt.  Åtminstone mindre bytesdjur då… vet inte om de erbjuder en hel oxe att snaska på… antar att stora bytesdjur delas upp i något mindre stycken.
Men ja hela kaniner, ekorrar, fåglar…

Frankenprey - namnet inspierat av Frankensteins monster…. han som sattes ihop av olika likdelar….
Ger motsvarigheten till hela djur men sammansatt av olika *delar*, gärna av olika djur. Kan ju, beroende på var man bor och hur man har tillgång till rå mat, vara svårt för vissa att erbjuda ett helt bytesdjur. Lättare då att genom olika styck-delar kunna *komponera* ihop tänket helt bytesdjur.

Prey - oavsett vilken - tanken är att ge så stora köttbitar som man bara kan, man anser att det är det mest naturliga för hunden. 

Prey-metotoderna kör 80-10-10 metoden: 80 % kött, 10 % inälvor (varav lever är 5 %) och 10 % ben (RKB). Detta på en period om 2-4 veckor - då anser man att hunden får i sig exakt allt den behöver.
Därmed är grönsaker, frukt, spannmål, ost-/mjölkprodukter helt onödiga. 
Ägg ges men inte i så stora mängder.

Forum… finns ett flertal Yahoo grupper du kan ansöka om medlemsskap i. Enklast att hitta dem är via FB-grupper. Sök på BARF, raw food så får du fram en hel del… att gå igenom.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Heffipeffi
9/6/12, 3:26 PM
#11

Är du säkert på att de med 10% ben, menar RKB. I så fall skulle ju ett bytesdjur bara innehålla 5% ben? När jag läst dessa rekommendationer har jag fått för mig att det är 10% rena ben de menar.

wesdi
9/6/12, 10:24 PM
#12

Obestämd Hm av vad jag läst så skiljer de på ben och ben.

Sk *recreational bones* är bl.a. bärande ben från stora djur (nöt, älg m.m), men även andra mer nakna ben. Sådana ben rekomenderas inte - bl.a. risken för tandskador vid gnagnng (bärande ben). Det ska vara mer köttiga ben.

"edible and digestible bone"… dvs ätbara och smältbara ben är vad som rekommenderas och då i 10 %.

Så jag har antagit, att det är ben mer åt RKB (hel kyckling, hel kalkon och *pork Shoulders*av vad jag läst som exempel (hel kyckling, kalkon, *pork shoulder* (vågar mig inte på översättning… gris-axel/bog/skuldra???) … är att ben är mer åt RKB hållet, som är täckta med kött.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
9/6/12, 10:42 PM
#13

#5

Jag vet att köttätande djur inte har de vertyg som krävs för att tillgodogöra sig vegetabilier så som växtätande djur gör, så de kan inte leva på dem. Såklart så kan de ha en viss gynnsam effekt, men jag tror inte att det är något som är direkt essentiellt. Men jag låter det vara osagt, vi vet inte så mycket om vad vegetabilier har för roll i en köttätares kost.

Jag återger bara fakta utan någon egentlig åsikt

#7

Många anser att eftersom många av hundens naturliga bytesdjur äter spannmål så är det rimligt att hunden får i sig det via maginnehåll. Det man då förbiser är dock att spannmål bara funnits sedan agrikulturen kom till och är att räkna som "nymodighet" i evolutionens gång.

#12

Med RKB menas råa köttiga ben med 50% ben och 50% kött, där man anser att benet inte äts upp.

Andra ben benämns som ätbara ben. Observera att dte här kan skilja sig mellan hund och katt, tex så kanske en katt inte äter ett grisrevben och då är det RKB för katten, men för hund kan det gå som ätbart ben om hunden äter upp hela benet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
wesdi
9/6/12, 11:02 PM
#14

FlörtJo jag vet vad RKB är… ber om ursäkt.
Jag slarvar …  för hos mig är de allra flesta benen råa köttiga ätbara ben… - ätbara ben med kött på.
Ska försöka bättra mig och kalla de för ätbara ben.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Heffipeffi
9/7/12, 5:10 PM
#15

#13 Jag menade inte att det du skrev var fel, utan det var bara en fundering från min sida, om det ändå kan vara så att de kan tillgogodogöra sig vissa vegetabilier.

BARFmycat
9/10/12, 7:10 PM
#16

#15

Jo jag förstod detTungan ute

De kan de säkert, men inte alls lika bra eller på samma sätt. Men viss effekt tror jag säkert att det får. Efter lite fler efterforskningar kring just vargäpplet som manvargen äter så tror man (även om man inte kan bevisa det) att äpplet skyddar dem mot njurmask. Jag läser även att det är rikt på tanniner, och tannin hydrolyserar protein, så antagligen kan det hjälpa till med matspjälkningen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: