Vad för kött?
Jag har BARFAT min katt i 3 veckor nu. Han ÄLSKAR det och foderbytet gick enkelt. Förutom ben som jag fortfarande kämpar för att få honom att äta, (kompl. med benmjöl). Han är semi-långhårig, eller var det när jag köpte honom. Nu tycker jag att han blivit mycket finare och fluffigare i pälsen! Inbillning eller inte så tycker jag att han har fått längre päls.
ÅH vad BARF är bra . Önskar att fler får upp ögonen och inser att komersiellt foder är skit.
Nu ska jag på nytt fylla frysen och min undran är vilket kött man i första hand ska välja. Helt enkelt vilka delar på ex nöt, gris, kyckling som är bäst. Mycket fett utanpå, eller insprängt fett? Och behöver man lägga till ytterligare djurslag?
Haha jag är mer nogrann med vad missen äter, än vad jag käkar själv

Visst är det roligt när man börjar se alla positiva förändringar?
När man väljer kött så är det bra om man ger i alla fall 1/3 rött kött som lamm eller nöt, gärna liiiite mer om det är fläsk eftersom det inte är lika rikt på järn. Kött man köper i butik är ju avblodat så man får tänka lite på det så katten inte får järnbrist.
Insprängt kött är väl det bästa, men jag tycker att det är viktigt överlag att man försöker ge kött med mycket fett på, eftersom man på kött som säljs i butik skär loss mycket fett. Katter behöver ca 20% fett i sin kost och det får gärna vara mer, och det kan nästan vara ett problem att lyckas få i dem det när allt kött i butik är fettreducerat. I vissa butiker kan man köpa "späck" separat, mina katter gillar det däremot inte av någon anledning, men det är ju inte säkert att det är så för alla katter och man kan säkert lura i dem det om man maler det tillsammans med vanligt kött.
Jag varierar så många djurslag som jag bara kan, för att minska risken för att katterna ska utveckla foderallergi, och för att olika köttsorter från djurslag har alla olika egenskaper och fördelar.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ja det är otroligt härligt att se katten må så bra! Dock spydde han av levern imorse. Men antagligen för att jag gav 50 gr på en gång så ska testa imorgon att ge 25 gr lever tillsammans med 25 gr annat kött.
Humm kanske vore värt att köpa rent blod. Järn är vattenlösligt vad jag förstått och går inte att överdosera?
Jag har köpt fläsklägg och på den biten är det nästan hälften fett. Även nötbiff med fettkappa på den biten var det ca 1/5 del fett.
Humm insprängt fett på kött. Som karré då?
Späck är fläskfett?
Oj nyttig information att kött i butiken är avblodat!