Annons:
Etikett03-katt
Läst 11483 ggr
mollyt
2012-01-09, 21:11

Hur många gram kött/dag?

Hur kan jag beräkna hur mycket kött mina katter ska få?

Har två 11 månaders Manie Coon-katter som växer länge till och kommer att behöva förändra den dagliga rasonen mat allteftersom de växer.

Finns det någon bra tumregel i hur många g/kg kroppsvikt de ska äta?

När kan de börja äta ben?

:)

Annons:
BARFmycat
2012-01-13, 19:29

Ca 2-3% av kroppsvikten när de växt klart, så länge de växer ska de ha ungefär 5% av kroppsvikten.

Ben kan de börja ät så fort de själva vill, det kan bli väldigt tidigt om man bara ger dem chansen. De brukar inte vara så sugna på att äta ben när de ömsar tänder, då kan man ge ben från kyckling finhackat eller malt (kycklingben är väldigt mjuka)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mollyt
2012-01-31, 12:35

Tack! :)

Robmel
2012-08-11, 22:31

Hur länge växer en katt då? När går man från 5 % till 2 %?

Sarah-S
2012-08-12, 08:51

#3 det går inte att svara på generellt, varje katt är en individ och vissa raser växer under flera år innan de är färdiga

Dock räknar man katter över 1 år som vuxna, men deras behov av foder kan skilja sig ändå

Jag har en vuxen 4 år gammal okastrerad hona som äter närmare 4% av sin vikt per dag, hon får i princip fri tillgång och reglerar detta bra själv utan att bli överviktig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

BARFmycat
2012-08-12, 16:15

Som Sarah-S säger så får man avgöra på hullet också om de behöver emr eller mindre mat. Har en katt hemma som äter dubbelt så mycket som han egentligen ska ha utan att bli ett dugg fet, tvärtom skulle jag gärna få i honom tredubblelt med mat men det orkar han inte äta. Sen har jag två som får något under rekommenderad vikt för vuxna katter (utekatter dessutom), för de lägger på sig mycket lätt.

Robmel
2012-09-02, 15:08

Jag har gett min 4 månaders kattunge BARF enligt de recept som finns här på forumet. Utfodrar honom 3 ggr per dag, morgon och kväll med BARF och ger lite extra Bozita vid middagstid efter jobbet då jag läst att kattungar kan få mat när de vill.

Nu tycker jag mig se en liten hängmage alldeles längst bak mot bakbenen. Får han för mycket mat eller är det normalt?

Annons:
BARFmycat
2012-09-02, 15:58

Det du beskriver kallas för "kastratpåse" eller "tigerhäng", och det har ingenting med vikten att göra utan verkar vara genetiskt. Om en katt får sådana så försvinner de inte om man bantar katten, alltså är det heller ingen fettreserv som man kan påverka med kosten. Jag har själv sett en katt som var döende av svält som hade enorma sådana påsar.

Du får känna på katten för att avgöra hur hullet är, knåpade ihop en mall för hur man kan få hjälp att avgöra om katten är lagom i hullet eller inte, En väldigt bra riktlinje för hur hullet ska kännas är om man knyter sin egen näve och känner över handen så som bilden visar, så ska katten kännas när man känner på den.

Vikt är totalt irrelevant när det gäller att bedöma om en katt är normalviktig, eller som jag föredrar att säga, i bra hull.

Istället är det bättre att känna på kattens ryggrad och revben, de ska kännas tydligt under huden, men inte sticka ut som staket eller vara svåra att känna genom ett lager av fett. Använd det som mått när du avgör hur mycket mat din katt behöver.

"Knytnävsprincipen" går att applicera på alla sorters djur!

Robmel
2012-09-02, 19:58

Vad skulle vi göra utan dig, Sara? Underbart, tack så mycket!

Nu ska jag hem o mata kattskrället när han är hungrig och inte stirra så mycket på exakta mått.

Kan dock tillägga att han ligger på 5 % av kroppsvikt av BARF / 7 dagar exkl bozitan till middag.

Ps. Min fru har gjort ett excel dokument där man kan mata in kattens vikt (f n använder vi 5 % av vikt för kattunge) som automatiskt räknar ut hur mycket hjärta, lever osv katten behöver per 7 dagar. Enkelt ändrar man vikten i dokumentet och alla värden uppdateras. Ds.

någon intresserad, PM:a mig med mailadress. Sara du får gärna spana in den och ge mig lite feedback?

BARFmycat
2012-09-02, 22:31

Ja inte vet jag, leta vidare eller ge upp kanske? Bara glad så länge jag kan vara till nyttaSkrattande

Ja min ena katt äter normalt ca 5-14% av sin kroppsvikt, han har alltid vägt lite och varit dålig i hullet men nu en sisådär 3 år senare har aptiten kommit ikapp och han äter som en häst, men gör av med rätt mycket också men sakta så lägger han på sig. Så det kan vara väldigt individuellt!

Jag kikar gärna på det dokumentet, Excel kan jag inte ett jota om så vore kul att se hur någon som kan det har gjort!

Robmel
2012-09-03, 08:08

Adress att skicka den till?

Robmel
2012-09-03, 16:03

Hej igen,

Jag kommer att återkomma med mallen när jag fått feedback av ett proffs. Vill inte lämna ifrån mig något halvdant.

/R

Rose1
2012-09-04, 09:53

Mollyt!

Jag har gett mina unga katter fri tillgång. Den ena har ätit nästa dubbelt så mycket som sin kullbror, men ingen är överviktig.

Tänk på att du måste tillsätta kalcium i annan form om du inte får i dom tillräckligt med ben.
Kalcium (ben) är extra viktigt undet uppväxten, och få unga katter äter tillräckligt genom att gnaga på ex vingar.
Så malda halsar och skrov är bra tillskott, samt benmjöl, kalciukarbonat eller äggskal.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: