Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 3231 ggr
michellekrantze
2012-09-03 12:41

BARF Grand Danois valp

Jag får nytillskott snart, en liten GD pojke och hade tänkt ge honom samma mat som resterande hunddjur i familjen.

Fodret i fråga är VoH samt Nordic, måltiderna byts ibland ut mot fisk (lax eller torsk), kött (lamm, nöt, fläsk med mjuka ben), kyckling (med ben) men även vom eller hemmagjord grönsaksröra. Dem får också i sig omega 3+6 i form av olja och ibland nässelpulver. Pest och kolera att ge en storväxande ras färskfoder?

Jag har läst en del och det verkar som att varenda GD uppfödare bannlyser dem som ger sina hundar annat än torrfoder, det ska tydligen rubba tillväxten och orsaka diverse problem. Jag vet att GD's är ganska känsliga och att dem lätt kan få mag/tarm omvridning.

Så nu vänder jag mig till er som kan det här bättre än jag, hur tycker ni att jag ska göra?

Tacksam för alla svar jag får!

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
vinteralvan
2012-09-03 14:18
#1

Nu kan jag ingenting om hundar men hur i hela världen skulle det kunna rubba tillväxten att ge naturlig mat? Nej, han kommer nog må utmärkt på samma BARF-mat som dina andra hundar.

michellekrantze
2012-09-03 14:56
#2

#1 Jag kan inte svara på den frågan och tycker också det låter lustigt för jag har lärt mig att BARF ger en balanserad tillväxt i lagom takt, om man nu inte missat någon väldigt viktig del.

Jag har varit i kontakt med några GD uppfödare endast för att diskutera foder men jag har inte lyckats få ett vettigt svar… Förutom att det är en stor ras hur skulle den annars skilja sig gentemot "vanliga" hundar?

Åh, jag inser att frågorna jag ställer låter dumma… Och att svaren egentligen är ganska självklara, men jag kan inte rå för att jag blir nojjig när jag hela tiden läser hur viktigt det är för en GD att äta torrfoder för annars går det ena eller det andra snett…

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

BARFmycat
2012-09-03 16:47
#3

Vad jag förstått så är det väl extra viktigt att så stora hundraser inte drar iväg i tillväxt för fort, men det är ju enkelt reglerat med att inte ge för mycket mat. Vilket man inte ska ge till någon valp.

Vi har haft två trådar om detta tidigare, färskfoder till newfoundland och Ngn som fött upp en valp av XL-ras på BARF?, kika gärna i dem!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-09-04 00:08
#4

Vad jag läst är BARF extra bra fär XL-raser. Men man måste ju vara påläst och veta vad man gör. Har inga tips att komma med, eftersom jag inte fött upp ngn hund sen valpstadiet på BARF. Däremot googlade jag BARF+great dane, och fick upp massor av länkar. Kanske du kan hitta ngt där?

Upp till toppen
Annons: