Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3508 ggr
kalindas
6/10/12, 8:59 AM

Köttkvarn

Funderar på att börja halvbarfa och då till att börja med mala en del kött till katter och hund.
Skulle då gärna vilja ha en köttkvarn.

Problemet är att jag inte vet hur stark kvarn jag behöver ha för att t.ex. mala ner en hel kyckling.

Räcker det med en kvarn på 1500 watt eller bör jag välja en starkare?

/Elisa

Annons:
[Tess86]
6/10/12, 4:16 PM
#1

Jag skulle föreslå att du ger maten som den är istället och struntar i att mala den. Det är mycket bättre för djurens tänder och tandkött om de får gnaga i sig kött och ben istället. Det ger också mer stimulans för dem, att få äta på ett naturligt sätt.

kalindas
6/10/12, 9:20 PM
#2

#1
Jag maler den för att få dem att lära sig äta. Tanken är att jag senare ska öka storleken på kött och ben. Men har två som jag inte ens kan lura i burkmat. Måste börja någonstans.  Flört

Hittade en köttkvarn på Gekås för 399kr och samma kvarn kostade 549kr på nätet. Så jag är nöjd.

Men som sagt, att mala köttet är ett sätt att få dem att börja äta rått överhuvud taget.

Bjöd dem på kycklingfärs och de såg på mig som de trodde jag skulle förgifta dem…Obestämd

/Elisa

Silvestris
6/11/12, 12:29 PM
#3

1500 watt räcker. Jag har en BOSCH 1501 (tror jag den heter) och den tar både kyckling- och kalkonben. Det som är förädriskt är tjockt skinn och segt kött.

kalindas
6/11/12, 2:17 PM
#4

#3
Blev en på 1200 watt. Men jag ska testa lite tunner ben till att börja med. Glad

/Elisa

[Tess86]
6/12/12, 12:57 AM
#5

#2 Okej, då förstår jag. Hoppas att köttkvarnen du hittade fungerar bra :)

Facklan
6/14/12, 5:04 PM
#6

måste fråga jag tänkte kvarn för att mala grönskarena men är det lönt med medelstor hund ??

går oxå i köttkvarns tankar !

Annons:
Silvestris
6/14/12, 5:24 PM
#7

#6

Det är inte säkert att en köttkvarn klarar av grönsaker, inte råa iaf. Kokta är väl inga problem men rått kan nog sätta stopp i kvarnen.

Facklan
6/14/12, 5:35 PM
#8

då faller min fundering !!

kalindas
6/14/12, 6:43 PM
#9

Jag slängde in lite vitkål i kvarnen för att testa om kniven satt på rätt håll. Det funkade att mala.Glad
Broccoli borde ju kunna malas rå tycker jag? Så medlemjuka rår grönsaker borde ju fungera, men kanske bör undvika morötter…Obestämd

/Elisa

Facklan
6/14/12, 6:49 PM
#10

# tack för ditt svar ! Ska satsa på en handvevad dom e mindre o lättare att ha i mitt trånga kök !

kalindas
6/14/12, 7:18 PM
#11

#10
Kolla på Tradera, finns många handvevade köttkvarnar där.

/Elisa

wesdi
6/14/12, 8:35 PM
#12

Min elektriska vanliga (rätt billiga) köttkvarn klarar av både kycklingben/skrov oh råa grönsaker.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
6/17/12, 1:11 PM
#13

Jag har kört allt från råa morötter till tomater i min köttkvarn. Det fungerar toppen. Har samma modell som Silvertris. Nu senast blev det lite 2 tomater, ½ succini och 1 aubergin. Fungerade toppen. Måste inte bli fina "köttfärssträngar". För mig duger det bra med mosat som går att "gömma" i kycklingen :) Passade även på att mala ner 3 stycken snabbkokta äggvitor.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Facklan
9/3/12, 7:27 PM
#14

Fyndade en manuellkvarn på loppis i helgen den är ju super bra !!!

testade mala en morot den gillade inte det o tungt var det men det gick ….

kan tänka mig att succini eller lite porösare är bra på slutet så allt köttet kommer ur …

När vi gjorde korv hemma körde mamma en korv med bakplåts papper på slutet för att rensa kvarnen … ett tipps jag mindes nu när jag använde den !!!

Upp till toppen
Annons: