barf och fasta och valp
Vad jag har förstått mår rovdjur bra av att ha en dags fasta i veckan eller så. Jag har märkt att katterna mår bra på det.
Hur är det med valp? Bör valpar fasta? Förslagsvis inte en hel dag, men ett mål?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kan väl nämna att han är sex månader och välväxt på alla sätt och vis.
//Ida

Valpar bör inte fastas under 1 års ålder. När de fyllt 1 år kan man börja vänja dem vid att äta 1 gång om dagen, och gradvis introducera fastdagar.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ok, tack för svar. Ingen valpfasta. det var det jag tänkte, men ville fråga. Det är första gången jag har hund. Bara van vid katter sen innan.
Nu äter han tre gånger om dagen, och min tanke gällde huru vida det är bra eller dåligt att en gång i veckan äta två gågner (skippa en frukost, samma som katternas halvdagsfasta)
Eller behöver han ens äta tre gånger om dagen?
//Ida

3-4 gånger är nog lagom, men när hunden börjar närma sig året kan man börja intruducera maten endast 2 gånger om dagen och ibland ha halvdagsfasta, alltså typ hoppa över frukost eller middag, och således bara ge en gång om dagen (lunch).
Kan tillägga, även om det inte gäller just din hund, att storväxta raser som tex leonberger, grand danois, maremma osv får man gå försiktigare fram med, eftersom de växer under en längre period.

Tack för infon!
Då har min känsla varit rätt, även om jag inte har haft argument för den
En annan fråga, ska portionerna vara jämnstora över dygnet? Eller kan man ge mer över dagen (frukost, lunch och mellis) och mindre till natten? Som mer energi tidigare på dagen, och mindre till senare. Märker nämligen att han blir väldans aktiv efter maten. Eller blir det helskevt då?
//Ida

Så skulle man nog kunna göra (jag gör själv så åt mina katter), så länge det inte blir för stort glapp i matmängd. Det märker du nog bäst själv vad som fungerar bäst för din hund och hans aktivitetsnivå.

Tack för hjälpen!
//Ida

Helt rätt tänkt, att valpen inte ska fasta.
Det finns inget behov av fasta då den är vuxen heller, om hunden inte väljer det själv.
Däremot kan man variera måltidernas storlekar, som du skrev.
Då är det lätt att anpassa efter om hunden bevöver lägga på sig (mer mat på kvällen) eller tappa något kg (mindre mat på kvällen).
Bra att ge fler mål/dag. Minst två, även då de är vuxna.
Min valp kan få¨hoppa över någon måltid, då det krockar med någon aktivitet.
Kan i stället få en kalkonfot eller liknande.
Utfodras valpen helt enligt BARF nu?

Om hundar ska fasta eller ej, och om de ska äta mer sällan än 2 gånger om dagen eller ej, är ju helt och hållet en åsiktsfråga, även om det finns vissa tydliga drag i hundens fysioligi som talar för att den är anpassad för att äta mer sällan än vad vi i tama livet ger den.
Pågår just nu en diskussion om detta på Blandrashundra iFokus;
Mata hunden - Hur ofta?

En del hundar klarar inte av fasta utan kräks då galla när magen har varit tom för länge
Jag anser väl att det bör anpassas individuellt efter den hund man har, min ena hund väljer själv att fasta vissa dagar utan att för den skull kräkas. Den andra kräks galla om man missar måltiden med ett par timmar
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Ja han är helbarfad så till vida att han matas med rå mat utan tillsatser av spannmål. men jag köper Vom och Hundemats helfoder för att vara säker på att han får allt han hehöver. Därtill får han lever, hjärtan (för det behvöer katterna extra och jag blandar ner det i maten) och vingar och andra ben att tugga på för att han behöver tugga.
en gång fick valpen faktiskt hoppa över kvällsmaten helt, han hade fått massor med mat under dagen, och han visade att han behövde vila magen
//Ida

Då är du ju lite inne i konceptet.
VoH är ju helfoder, så då behövs inte extra lever.
Övrig inälvsmat räknas mest som protein.
Har inte kollat din funktion som värd för "Kost". Men antar att du är bekant med syra/bas?
VoH är h
elt ok.
Gärna tillskott av viltkött, med ½ dos benmjöl.
Lever mm anpassas efter hur mycket VoH, resp egenblandning du ger.
PM:a om du vill ha mer exakta recept!

Jag har barfat mina katter i flera år, och det är först efter valpen kom som vi har skaffat helfoder, så jag vet att han får vad han ska när han växer. Tänkte nog blanda sjäälv sen när han vuxit klart. Eller smyga mig på det.
Jag vet att vovven inte behöver extra lever. Men att katterna däremot gör det. Och eftersom de just nu går på hundmat de med så måste jag sätta till extra lever och hjärta för deras skull. finns det risk att det blir för mycket lever för hunden? Katterna behvöer ju inte så mycket lever varje vecka, så det blir inga stora doser för hunden heller.
Nu lutar det åt att jag ska skaffa ny köksmaskin med köttkvarn. Då kommer jag börja experimentera mer med egna blandningar. Dock vill jag luta mig mot VoH som bas tills jag känner mig helt trygg.
//Ida

Det kan vara så att man går för fort fram om det blir så, magen måste få vänja sig.
Bifogar en bra artikel i ämnet!

Det där var mycket intressant! Tack för den artikeln! Gäller samma för katter?
//Ida

Njaa. Inte riktigt. Katter behöver äta oftare, och är känsligare för fasta.

Tänkte nästan det, De äter inte alltid upp hela portionen, och verkar inte såbottenlösa som hundar ;) men kände att jag behövde fråga i alla fall. Bättre att vara säker på sin sak.
//Ida