Kattgräs
Lägger in det på Barf forumet då detta har att göra med barfkosten.
Jag Helbarfar min katt igen sedan förra veckan och har rårivna morötter och dill i maten.
Sedan dess har han slutat tugga på växterna. Planterade dock kattgräs för att han skulle tugga på det istället för växterna.
Inte det heller har han tuggat på.
Då funderar jag nu på om jag skall sluta ha i grönsaksmix i maten och han själv får välja att äta gräs om hans mage behöver det. Eller om jag skall fortsätta ge grönsaker.
I naturen äter ju både kattdjur och varg grässtrån. Hundar med om dom är dåliga i magen osv.
Skulle gräs vara ett bättre alternativ? Då katter ju ändå inte kan ta tillvaro vitaminer osv från grönsaker om jag förstått rätt?
Jag har alltid gräs tillgängligt och struntar i grönsaker i maten.

Jag tycker inte att katter har något behov av gräs, oftast kräks de bara av det då det är alldeles för trådigt i texturen.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#1 Sedär ja! Någon emr som tänker i samma banor som jag. Vad roligt då är jag inte helt ute och cyklar.
Har för övrigt en övergosig BARFkatt härhemma igen^^ Hemma hos mor fick han burkmat och kom tillbaka med sitt gamla "trött och bryr sig ej om matte humör"
Imorse låg han för första gången vid överkroppen igen (han föredrar alltid fotänden) och kunde knappt få nog av att se in i mina blå haha
blir så glad av att se hur bra han mår och pälsen glänser ojoj!
Och det kan ju faktiskt vara en viktig funktion. Att få hjälp att kräkas upp tex. hår eller benbitar som behöver komma upp. Katter kan ju stoppa ner fingrarna i halsen om de behöver hjälp för att kunna kräkas.
Hos mig är det inte alls mycket kräkande trots att de har fri tillång till kattgräs. Jag kan räkna kräktillfällena under ett år på en hand och då finns det päls i kräket.
Tänkte det med det är ju därför dom äter det för att få upp envisa hårbollar eller liknande. Enda gången katten kräkts är när han ätit möss eller när han hade spolmask.
Får avvakta och se lite
#2 Är det inte därför katter äter gräs? Alltså för att kräkas upp hårbollar?

Jo, men det är ju inte naturligt för katter att kräkas upp hår och ben, gör de det är det ju någonting som inte stämmer. Min erfarenhet av kattgräs är att många katter okynnesäter det bara för att det finns, och går och kräks ideligen pga av det. Och utöver att de då förlorar värdefull vätsa samt irriterar strupen, så fräter det ju på tänderna.
Mina katter har då inte haft några problem att kräkas upp benbitar eller slarvigt tuggade kycklingvingar utan gräs.
Katter ska och bör kunna hantera hår genom att det passerar ut genom avföringen, det är så det ska fungera. Det är inte normalt att kräkas. Vissa djur har den funktionen, tex ugglor, men är då också anpassade för det. Katter är det inte.
Det är naturligt för alla djur som kan kräkas att försöka kräka upp saker som fastnar/irriterar halsen. Det är det kräkfunktionen är till för, att kunna få upp irriterade eller tom. giftiga saker ur kroppen snabbt. En del djur äter gräs för ändamålet, andra slickar på salta grejer.
Och visst ska katten i regel kunna passera hår genom tarmsystemet, men även där kan ju gräset fylla en funktion. Som jag sa, alla mina katter äter gräs men de kräks knappt (2 av 3 kräks inte alls). Det innebär ju att största delen av gräset de äter faktiskt åker igenom tarmarna. Kanske hjälper gräset till att normalisera tarmrörelserna, kanske har det ingen funktion alls.
Vi ska även vara på det klara med att det idag finns ett par raser som har "onaturligt" mycket päls och som därför måste få hjälp att bli av med hårbollar.
Har man en katt som kräks mycket ska man såklart kolla upp det hos veterinären.

De flesta djur jag känner till (och även jag själv) kräks om de måste, utan att behöva ta till något hjälpmedel. Hur mycket gräs finns det i öknen, som är kattens utsprungsbiotop? Så hur viktigt och naturligt kan det verkligen vara?
Det beror ju så på vad de äter för foder, om de inte får i sig några fibrer alls genom kosten kan gräs säkert till viss del hjälpa tarmfunktionen, men jag hävdar ändå att det är för långtrådigt för att vara bra. Jag kan tänka mig att det fungerar bättre för katter som äter en spannmålsfri kost att äta gräs än en som inte gör det.
Vilken ras har onaturligt mycket päls? Jag tycker att det finns vildkatter som representerar nästan alla sorters behåring man finner hos våra tamkatter. Om man har en ras med som du säger, onaturligt mycket päls, vore det inte bättre då att se till att katten fick en så lättsmält och fiberfattig kost som möjligt för att kunna främja att katten kan klara av själv att få ut håret den naturliga vägen, och eventuellt komplettera med att sköta pälsvården noggrannare, än att utsätta både kattens psyke och kropp för de negativa effekterna av att den kräks?
Jag anser fortfarande att det finns bättre saker att ge katten än just gräs, och andra åtgärder, om man vill uppfylla alla de funktioner som beskrivs vara fördelarna med kattgräs.
Katten härstamnar från semi-ökenområden och där finns gräs. Exempel på en ras med onaturligt mycket päls är persern och många perserblandraser får mer päls än naturligt (svårskötta kan de vara också).

Eftersom det var den enda kommentar du hade till mitt inlägg, och inte gav någon reflektion över mina förslag på åtgärder till katter med sk "onaturligt mycket päls", tolkar jag det som att du anser att endast persern då har behov av kattgräs?
Tycker att Pallaskatten är ett exempel på en katt med naturligt mycket päls.
Varför jag inte skrivit mer i tråden är på grund av att jag helt enkelt inte har kunskap nog om ämnet och med intresse följer era argument. Reflekterar sedan över min katts behov och tar det som passar bäst för honom. Då kattgräset är orört och min faktiskt perserblandning (med tyvärr extremt tjock päls med mycket underhår) inte spyr hårbollar då jag håller efter pälsen nogrant just för att han skall slippa få i sig massa hår när han tvättar sig.
Vad som än är bra för honom visar han ganska tydligt själv. Är ju onödigt att odla kattgräs när katten inte vill ha det ^^ Är katten sjuk och behöver gräs att få upp kräks är ett naturligt beteende men ja vad jag sett endast när dom är sjuka eller mår dåligt och det kan man ju lätt åtgärda genom tex avmaskning, foderbyte med mera.
Förstår argumentet att det är onödigt att ge katten kattgräs när den inte har behov att kräkas. Men även argumentet att när katten är dålig har tillgång till gräs som hjälp.
Snurrigt det kanske blev nu men hoppas ni förstod att båda har en poäng!
Det är klart man kan göra mycket för att förebygga problem med päls i matspjälkningsapparaten. Nej, persern är inte den enda katt jag anser kan behöva kattgräs, det kan vara väldigt individuellt. Det kan lika gärna handla om en katt som i sig inte har så mycket päls, men som håller efter hela flockens päls (det förekommer). Det kan säkert finnas någon norsk skogkatt eller maine coon som också behöver hjälp med hårbollar.
Jag hävdar inte att alla katter ska ha kattgräs, men det kan finnas bra anledningar att ge det.
Vad gäller pallaskatten så visst har den mycket päls, men inte i närheten så mycket som en perser eller perserblandning.

Tengil är Maine Coon/Birma-korsning och har faktiskt aldrig kräkts en hårboll i hela sitt liv. Jag borstar honom kanske en gång var tredje månad och han äter aldrig gräs.
Jag blir lite frustrerad över att du inte svarar på alla mina argument, eller så kanske du bara glömde dem, men ponera att jag köper syftet med kattgräs, det jag inte förstår är vad det är som är så speciellt med just kattgräs? Jag gillar inte att gräs är så långtrådigt, och som jag sa tidigare, är det fibrerna som är bekymret går de ju att tillsätta på annat, betydligt sundare sätt.
Och som jag sa, vore det inte bättre att se till att katten fick en så lättsmält och fiberfattig kost som möjligt för att kunna främja att katten kan klara av att själv få ut håret den naturliga vägen?
Vad har jag inte svarat på?
Kattgräs eller annat gräs, jag struntar i vilket. Min poäng är att det mycket väl kan finnas goda skäl att låta katten äta gräs. Jag tycker att du har en onyanserat negativ syn på saken. Lättsmält och fiberfattig kost får de flesta BARF-katter, det innebär inte att gräs inte kan fylla en funktion. Det finns ett flertal hypoteser om varför katten äter gräs, fiberfunktionen är bara en i mängden.
Du gillar inte gräs. Fine. Du har fått fram din poäng. Jag har fått fram min poäng. Sedan kan andra lägga till sina poänger, läsa våra och nå en egen slutsats. Jag tänker inte fortsätta tjafsa med dig.

Om gräs inte endast är nödvändigt om katten inte äter några fibrer alls via kosten, kommentar angående att gräs är långtrådigt, om det inte vore bättre att ge katter med "onaturligt mycket päls" fiberfattig kost (inte om det var möjligt, utan om det inte var bättre), kommentar angående om det inte finns annat man kan ge istället för just gräs som uppnår samma funktion.
När jag säger "kattgräs" menar jag gräs som man ger till en katt med avsikt att de ska äta det. Gräs som gräs, det är ju inte annorlunda gräs man ger till katter, bara för att reda ut begreppet.
Du påstår att det finns goda poäng, men jag ser dem inte alls för jag hör inget argument om fördelar med att ge gräs som man inte kan uppnå med annat medel, utan risk att katten kräks.
Jag förstår inte vad du menar med att jag skulle ha en "onyanserat negativ syn på saken". Jag tycker att jag försöker vara tydlig med motiveringar till varför jag har de åsikter jag har, det är ju inte som att jag bestämt mig för att ogilla kattgräs bara för att det verkar vara en rolig grej att bråka om liksom
Jag gillar visst gräs (kan misstolkas, gör inte det!), men inte som foder åt katter.
Det jag vill lyfta fram är att jag tycker inte att man ska ge fodermedel som underlättar för katter att kräkas, av de psykiska och fysiska skälen. Om katten behöver kräkas gör den ju det ändå, precis som de flesta andra djur.
Om katten behöver kräkas i tid och otid anser jag det istället vara sundare att ta reda på varför, och försöka åtgärda det.
Sen låter det i mina öron paradoxalt att en katt som får i sig för mycket pälsfibrer även måste ha i sig mer fibrer i form av växtfibrer, när pälsfibrerna är orsaken till att katten kräks/ har besvär, då kan ju knappast mer fibrer vara en lösning på problemet?
Tråkigt att du ska ha den inställningen, jag försöker föra en diskussion med dig, och vad jag vet har jag inte varit ohövlig eller oförskämd, för jag tar gärna del av information som motbevisar mig och mina teser. Det är inte ofta man får tillfälle i akt att diskutera det här på lite högre nivå än typ "min katt verkar gilla det". Jag vet inte vad det är jag gör som får det att uppfattas som "tjafs".
Men om en av funktionerna man vill ha är att underlätta för katten att få upp hårbollar (eller andra ospjälkbara saker som tex. tänder och klor från bytesdjur) är det ju något som hjälper katten att kräkas som kan behövas. Jag vet inte om du vet hur illa en ordentlig hårboll kan vara. Den kan rent fysiskt sitta fast och det kan behövas mekanisk retning för att orsaka tillräckligt starka kräkreflexer för att få upp den. Det är ju själva långtrådighet som eftersträvas om man vill åt en sådan effekt. Har pälsen nått tarmen kan fibrerna i gräset hjälpa till att både normalisera tarmfunktionen och att bilda en smörjande gele som hjälper håren ut. Hårbollar kan fastna och orsaka stopp i tarmen vilket kan kräva operation.
Det finns självklart en mängd andra sätt att hjälpa sin katt att förebygga dessa problem (och behandla dem), men det är upp till var och en att ta ställning för det. Det finns ingen uppenbar fara med att ge kattgräs. Tycker man att katten kräks i onödan slutar man.
Katter i det fria äter gräs. Vore det väldigt obehagligt för dem skulle de via grundläggande inlärningsmekanismer låta bli att göra om det.
Man får göra en individuell bedömning.

Men tänder och klor från bytesdjur tillhör ju bland de få fibrer en katt är anpassad för att få i sig, (klor, tänder/näbbar, päls/fjädrar, maginnehåll). Och de ska inte behöva kräkas upp. Och vad hjälper det en innekatt då, att få en kruka gräs att tugga på?
Jo jag vet att hårbollar kan sluta illa, men jag är en sådan person som gärna löser orsaken till problemet istället för att bara bota symptomet. Och jag anser att oavsett vilken pälskatten har eller vilket foder katten äter, så är inte gräs någon livsnödvändig utväg, för det går att förebygga på annat vis.
Det jag nämnde tidigare med gräs till katt som är orsaken till att jag har en negativ inställning till det, är att själva kräkningen gör att katten
- Skadar sina tänder
- Skadar sin strupe
- Förlorar vätska
- Utsätts för psykisk stress
Jag nämde även att många katter okynnesäter gräs, jag kan tänka mig att det är särskilt överrepresenterat hos ostimulerade katter, förslagsvis innekatter som inte har så mycket annat att göra av sin fritid. Så nej, det kanske inte är förenat med fara att ge katten gräs, men det har jag heller aldrig påstått, utan jag har endast lyft fram dessa negativa aspekter med att ge det.
Jag tror inte att katter via inlärningsmekanism skulle förstå att gräs kan orsaka dem obehag, eftersom det kräver att de vet att det var just gräs som fick dem att kräkas. Om så var fallet, skulle inte vissa katter envisas med att äta tex chili con carne (vet många med katter som varit förtjusta i just detta) som sedan gör att de får sitta och skrika på kattlådan med rännskita.