Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2816 ggr
[Aquelegia]
2012-08-17 17:50

Jipotimas kycklingkorv näring? Med mera

Hur mycket procent ben och kött kan jag räkna med från denna kycklingkorven?

Har även köpt till:älgkött och nötkött

Dock hittar jag ingen information om hur mycket av allt som finns i dessa. Barfen är till min9åriga katt.

Hur skall jag räkna när jag blandar ihop?

Blandade lite på måfå nu men vet ju inte hundra att det duger. Blandade i äggula och grönsaker med.
Känns som att jag borde blanda i mer hjärta och lever då detta ju är anpassat för hundar om jag inte förstått fel.Allt är nu infryst i små portioner så kan fortfarande justera och lägga till det som saknasGlad

Annons:
BARFmycat
2012-08-17 20:27
#1

Jag tror att det är ca 30% ben och 70% kött i den korven.

Räkna de övriga korvarna som vanligt muskelkött som du tillsätter 5% lever till och 15% hjärta så behöver du inte förlita dig på organinnehållet i korvarna men riskerar ändå inte överdosering.

Din fråga "hur ska jag räkna när jag blandar ihop?" får du nog specifiera lite.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Aquelegia]
2012-08-17 20:52
#2

Tänkte på hur mycket av älgmixen och nötkorven jag skall blanda med kycklingkorven för att få till röttkött mängden. även om jag behöver tillsätta lever och hjärta eller om det är tillräckligt med dom som finns i mixen och nötkorven. Hoppas jag förklarade bättreSkäms

BARFmycat
2012-08-18 19:49
#3

#2

Jag hade tagit en tredjedel av varje, för att få en så varierad proteinkälla som möjligt, och tilsatt ½-1g äggskalskalk per 100g rött kött (eftersom de inte innehåller ben men kycklingkorven gör det)

Jag skrev ju att jag tycker att du ska tillsätta 5% lever och 15% hjärtaFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Aquelegia]
2012-08-19 18:50
#4

#3 Okej vad toppen för det var precis vad jag gjorde. Blandade kilomässigt nästintill 1/3 av alla mixarna OCH blandade in äggskal. Bara att tilsätta mer lever och hjärta då toppen!

Vad lätt det plötsligt blev. Visst var det lätt innan med men det där med kycklingvingarna kom jag och katten inte överens om så detta problem slipper vi nu. Skall dock med åren smussla in lite störra bitar ibland för tänderna skull!
Tack för toppen hjälp!

axilur
2012-08-19 21:08
#5

Det här "receptet" ska jag definitivt skicka efter och mixa ihop! 

Det är alltså egentligen så enkelt som att köpa kycklingkorv, älgkött i block och nötkött från Jipotimas och blanda ihop med ½-1g äggskal/100g rött kött och tillsätta hjärtan och lever (som också går att köpa från samma ställe), så kan katterna leva på detta? 2% av kattens kroppsvikt per dag?

/Anneli

[Aquelegia]
2012-08-20 15:13
#6

#5 Japp då. Det är fin fint kött dessutom till galet bra priser! Jag hade inte råd att köpa älg med mera i vanlig butik så tjöt av lycka när jag hittade på jipotimas! Skrattande Slipper man bara nöt och kyckling med ångest att försöka få tag i annat. Sedan hur lätt är det att få tag på lungor med mera! Bror har just nu lagt ner sitt slaktande då han precis flyttat och har noll slaktdjur så detta räddade verkligen mig.
Hjärta och lever är ju lättare att hitta! Missade faktiskt att det gock att beställa på jipotimasSkäms Får nog köra en omgång till hehe, syster skall jag tvinga beställa från samma sida till sin hund så delar vi på frakten ^^ Be jipotimas skicka ett mail när dom skickar grejjerna så du kan planera in att hämta så fort det är framme. Mitt hade hunnit tina men vart fortfarande kylskåpskallt så det var bara att blanda ihop och frysa in i dagransoner.

Katten fullkomligt älskar blandningen och lämnar inte en endaste gnutta. Annars låg det alltid kvar ben och broskbitar.

Annons:
[Aquelegia]
2012-08-20 15:16
#7

Jaha såg nu kyckling lever och hjärta. Vad jag förstått skall man helst använda gris eller nöthjärta då det innehåller mer taurin etc även nötlever är näringrikare än kyckling. Ungnötslever finns nästan alltid att köpa på Ica, citygross med mera medans hjärta får man kolla i charkdiskar som levererar direkt ifrån slakterier/gårdar. Finns ju även gårdar med gårdsbutik man kan kolla angående inälvor.

axilur
2012-08-20 15:46
#8

Tack för svar och tips! Skrattande

Blir det för lite taurin om man bara köper kycklinghjärta då?

/Anneli

axilur
2012-08-20 15:52
#9

Skulle man kunna man variera och ge BARF varvat med burkmaten de äter nu? Alltså ge BARF bara ett par gånger i veckan?

/Anneli

[Aquelegia]
2012-08-20 15:53
#10

#8 Vet bara att jag blev avrådd att endast basera lever och hjärtaprocenten på kycklingens inävlor. Så ja det blir säkert för lite av näringsämnen då. Just näringsämnen kan jag inte så hoppas någon med mer kunskap kan reda ut detta åt oss om man behöver ha mer av kycklinghjärta eller bara behöver variera hjärta/lever härkomsten ibland.

axilur
2012-08-20 15:57
#11

Läste att man inte ska komplettera med lever om man inte helBARFar, men betyder det att det då är bäst att ge lite BARF om dagen tillsammans med burkmaten, snarare än att ena dagen bara ge burkmat och andra bara BARF?

Hoppas BARFmycat kan hjälpa oss. ^^

/Anneli

Silvestris
2012-08-21 10:26
#12

#11

Du kan ge lever även om du inte helBARFar. Det är samma "maxgräns" som gäller då som annars dvs. BARFen ska utgöras av högst 10% lever.

BARFmycat
2012-08-22 19:52
#13

Olika djursorters hjärtan innehåller olika mängder taurin, lika med olika leversorter innehåller olika mycket A-vitamin, men det innebär inte att man ska undvika något av dem. Alla är bra på sitt sätt! Den enda restriktionen jag ger är att man inte bör ge mer än 5% lammlever, då det innehåller mer än dubbelt så mycket A-vitamin som tex kycklinglever.

Om man inte ger kött utan bara kommersiellt foder ska man inte ge lever. Om man ger kött, så kan man ge 5-8% av den köttmängden i lever. Jag tror inte riktigt att alla förstår hur enkelt det är att överdosera lever, mina katter som helBARF:as äter tex endast 50g lever (brukar motsvara ca 2-3 kycklinglevrar) vardera i veckan. Så om man inte helBARF:ar och vill ge lever så blir det ju väldigt lite, bara några få gram. Så då är det ju frågan om det är lönt.

BARF anser jag bara att det kan kallas om det är kompletterat, antingen vid varje måltid eller planerat under tid. Är det inte det, tex om man ger katten lite köttputs från när man lagar mat åt sig själv är det ju egentligen bara kött och ska kanske inte betraktas som BARF, då BARF är så mycket mer än bara råa köttbitarFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Aquelegia]
2012-08-28 10:42
#14

Blev lite fundersam nu hur jag räknat.

Visade sig att mängden blev:
1kg nötkorv (Malt nötkött från kindkött, sidkött, hjärta och tunga) 
700gr älgkött (Älgkött av blandat kött, hjärta, lunga och lite lever.)
3kg kycklingkorv (Malda kycklingskrov och vingar)

Sedan hade jag i äggula (3 st) och krossat äggskal (från 3 ägg)
Riven morot och lite dill
Kycklinghjärta 705gr
Kycklinglever 235gr

Alltså blev det dubbelt så mycket kycklingkorv än jag först trodde. Är det för mycket ben i maten då? det är 900gram ben i maten sammanlgt 19%ben

[Aquelegia]
2012-08-28 10:54
#15

Det stod att kycklingvingar innehåller 50% ben och kycklingskrov 30% betyder det alltså att kycklignkorven har en benhalt av gissningsvis 40%?

Sedan såg jag enligt procentsatsen ligger jag till såhär med mixxen jag har nu:

Lever: 5-10%              235gr 5%
Ben: 10-15%              900gr (19% om vi säger 30% benhalt i kycklingkorven)
Hjärta: minst 10%       705gr (beräknat på 15% som du sade                                                 räcker 10%? isf 470gr för jag har 500gr kyckling hemma)
Övrigt: max 10%         Tog en liten morot och en tesked dill plus                                            3 äggulor
Rent kött: 55-70%       Om man räknar resterande kött i kycklingkorven, nötkorven och viltköttet som endast rent kött blir det 59% av mixen. Annars tror jag nog jag ligger lite lågt i köttprocenten?

Upp till toppen
Annons: