Annons:
Etikett03-katt
Läst 3633 ggr
Gnici
7/23/12, 9:06 PM

Matproblem

Jag har två flickor som båda är kastrerade hittekatter på ca 2 år. När jag fick dem så gav jag bara torrfoder till dem, men eftersom min hund till stor del BARF:as så ville jag börja ge det till katterna också.

Ronja - Ordentligt överviktig och ständigt hungrig. Då menar jag ständigt. Hon var lätt att lägga över på BARF + att hon också får en del Mjau blötmat. Hon hugger gladeligen in på hela kycklingvingar och tuggar i sig köttbitar för glatta livet, men som sagt det finns ingen botten i henne. Hon äter tills maten tar slut och är hungrig igen en halv timme senare typ.

Jag har jättesvårt att beräkna hur mycket mat hon borde ha. försökt leta här inne men det är oftast % eller delar som nämns, vilket jag har svårt att överföra till "verklig" mängd.

Ronja är en katt som vill vara mycket ute och jag misstänker att hon kanske fångar en del gnagare mm själv.

Jag vill få ner henne i vikt, men med vilken mängd mat. Svårt förstås att säja det vet jag, men jag frågar ändå för hopp om att få någonslags riktlinje i mängd att gå efter. För nu har jag ingen aning faktiskt.

Tindra - Normalviktig och "svår" med maten. Hon äter inget annat än RC torrfoder. Ger jag blötmat, så slickar och slickar hon, men får inte i sig just nått. Även fast jag mosar den. Rå färs mm samma sak, liksom kycklingvingar. Man ser riktigt hur äckligt hon tycker att det är. Nu just har vi kompromissat genom att jag nu blötlägger torrfodret. Hon äter lååångsamt med långa tänder, men äter dock.

Jag måste alltid stå passa henne när hon äter, för så fort jag vänder ryggen till, så är Ronja och glufsar i sig hennes mat efter som R äter mycket fortare.

Nu har jag beslutat mig för att adoptera en kattunge (var och kikade på 3 8 v ungar i går faktiskt som finns hos en av djurskyddets fodervärdar)

Slutsatsen och min huvudfråga är hur jag ska mata dessa tre olika individer?

Hur gör jag med Ronja för att få ner henne i vikt samtidigt som hon håller sig mätt.

Hur ska jag lyckas övertala Tindra om att torrfoder inte är mat?

Och hur ska jag göra med kattungens mat, med allt vad det innebär. Inbillar mig att det kan vara lättare att börja med rå mat till en liten unge. Jag vet att ungarna, som kom till fodervärden vid 2-3 dagar är uppfödda på RC torr/blött mat. Dom har även turen att ha sin mamma.


Annons:
vinteralvan
7/24/12, 8:12 PM
#1

Du kanske får mata i olika rum till en början så att Ronja slutar att "stjäla" mat. Tinda kommer äta det hon får om du är tillräckligt hård att hon inte får något annat än det du ställer fram.

BARFmycat
7/25/12, 10:02 PM
#2

Det där låter på pricken som mina katter, Ronja är som Gert och Ernst och Tindra som Tengil, så jag har erfarenhet av båda typer.

Till katter som är som bottenlösa hål är det bra med någon typ av mat som de inte kan äta upp på en gång eller äta upp alls, som oxsvansar, grissvansar, rejälare köttben och torkade "tuggisar" för hund som typ grisöra, torkad vom osv. Att kombinera med aktivering är också en bra idé, allt som gör att det tar längre tid att äta.

Till katter som är som Tindra så vill jag bara säga att det faktiskt är att komma en bra bit på vägen att katten visar sådant intresse för den mat du vill att den ska äta så att den slickar på den, det är en bra början. Om du inte redan har portionsutfodring så föreslår jag att du börjar med det. Du kan även börja att ta bort pyttelite av hennes normala torrfodergiva och lägga till en tesked med blötfoder/köttfärs (gärna det hon är mest benägen att äta) vid sidan av, bara som "tittmat". Även om hon inte äter det på en gång så kommer hon tids nog att vänja sig vid att det finns där och associera det med mat om det konsekvent alltid finns med när hon serveras torrfoder. Sedan kan du testa att byta ut en måltid med torrfoder mot en måltid med blötfoder/färs, eventuellt strö lite torrfoder ovanpå mest bara för att ställa in hjärnan på "mat". Vill hon inte äta kan hon gott vara utan till nästa måltid, utan att du för den sakens skull svälter katten. En del katter går att svälta till att äta det man vill att de ska äta men långt ifrån alla fungerar så och det är därför en osäker metod, en del katter blir så stressade av att de inte får någon mat så att de inte äter av just den orsaken och kan till och med sluta äta sin vanliga mat då.

Det finns tusen olika sätt att få en katt att äta det man vill att de ska äta, och det är ägarens tålamod och konsekvens som avgör om det går eller inte. Kan tex nämna som exempel att jag sprungit runt i lägenheten med en kycklingvinge dinglandes från ett snöre bara för att få min Tengil att ens visa något intresse för BARF i början..Tungan ute

Numera äter alla katter som de ska och mina hungermonster håller sig i schack på att äta mat som räcker länge. Tengil som även om han äter, äter väldigt sakta, får äta för sig själv i badrummet. Det är han helt nöjd med, han jamar och krafsar på dörren när han vill gå ut och när han vil ha mat springer han in dit och sätter sig demonstrativt i dörröppningen och glor på mig tills han får mat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gnici
7/29/12, 3:57 PM
#3

Tack för tipsen!

Tindra har fått uppblött torrfoder nu ett tag och bara lite en gång om dagen. Och hör och häpna. Hon anser att det är skillnad på Mjau och Mjau. Har ju gett konserverna, men köpte tetror…och det äter hon lite av. Hon har också ätit lite malet kött och en minibit hjärta. Hon slickar och slickar och slickar, vänder maten i munnen flera gånger och tillslut får hon i sig lite. Hon verkar inte veta hur man tuggar annat än "kulor" stackarn ObestämdMen jag tror nog att jag ska få henne omvänd tillslut. Tänker inte ge mig…

Ronja har fått lite mer att bita i, i form av hela klycklingvingar, Hjärta i en hel stor bit, kotlett. Det där med torkat hundmat ska jag prova. Brukar ju ge det till min hund om jag glömt ta käk ur frysen. Sånt är för övrigt bra att ha som hundmat på resa ocksåTungan ute

Flickorna får äta på olika platser i köket nu och det räcker att jag är där, så låter Ronja Tindra äta ifred.


BARFmycat
7/29/12, 11:50 PM
#4

#3

Av vad du beskriver tror jag inte att det kommer vara några problem för dig att få det här att lyckas, även om du ser på den ena katten att hon kämpar med sitt kött så är det du beskriver ändå goda tecken på att hon visar acceptans för maten. Det ska nog gå vägen det här, ge inte upp!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gnici
7/31/12, 3:38 PM
#5

Ja jag hyser gott hopp om Tindras köttätande Glad I går kväll åt hon en hel matsked med malet köttTungan uteNog för att hon sprättade runt en del, men hon fick nog i sig det mesta till slut. Fast det går lååångsamt….Och Ronja sitter på behörigt avstånd (med mitt vakande öga på sig) och suktar efter mer mat.

För övrigt har jag försökt läsa runt här på sidan angående köttmängd i gram.

Vägde Ronja och hon väger ungefär 4 kg. Hon är en liten katt, men är tjock. Stämmer det att hon ska ha runt 100 g om dagen. Om det gör det så har jag gett henne alldeles för mycket mat, vilket ju syns på henne som sagt. Och hon är konstant hungrig ändå. Och jag misstänker att hon jagar en del ute också. Grannarna, tillika min kattvakt berättade att mössen i deras hus försvann då mina kissor började få gå ut (de har varit innekatter från början)


BARFmycat
7/31/12, 8:13 PM
#6

#5

Vad kul att höra, låter lovande det där!

Man brukar säga 2% av kroppsvikten för normalviktig katt, sen får man reglera mer eller mindre om man vill få upp eller ner dem i vikt. Mina "tjockiskatter" får ca 1,8% av sin kroppsvikt om dagen.

Din katt ska då ha 80g om dagen om hon ska ha 2%.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Gnici
8/1/12, 8:56 PM
#7

Ronja måste ju ner i vikt, så då kanske hon också ska ha mindre än 2%

Tittade på dina filmer….Mycket, mycket braGladVilket jobb du gjort Tungan ute


BARFmycat
8/1/12, 9:06 PM
#8

#7

Ja det är troligt, jag måste ju ha två av mina på 1,8% för att hålla deras vikter, skulle behöva ge ännu mindre om de ska gå ner och ger jag 2% går de upp.

Haha, tackar!
Ja, det tog en hel dag inklusive klippning och uppladdning xD

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gnici
8/12/12, 4:05 PM
#9

Min lilla "torrfoderkatt" börjar få smak för BARF. Här har hon tagit mathållningen i egna händer….eller tassarFörvånad

Jag har aldrig sett henne fånga något större än en fjäril förut och hon har deffinitivt inte kommit in med fåglar/möss.


BARFmycat
8/12/12, 4:17 PM
#10

#9

ja, de brukar ändra sin inställning till mat när de får kött, och fått smak för det. Jag har då aldrig sett en katt som springer iväg med sina torrfoderskulor och morrar, hittills i alla fallTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mollyt
8/16/12, 10:45 AM
#11

Vad kul att det går bra nu! Min ena katt var väldigt lik Tindra i maten och min andra var väl lite rundare än honom så inte riktigt samma situation men lite likt! Jag gjorde så att jag malde egen BARF-mat och strödde krossat torrfoder på som jag blandade i på tallriken så att det luktade "mat", i början lirkade de nästa ut de stora bitarna torrfoder - men då malde jag till pulver och strödde över vilket blev kalasbra! Successivt minskade vi mängden torris-mjöl och på någon extra vecka hade de börjat äta utan! Helt fantastiskt! :D I början åt de ALDRIG upp sina 2% men nu säger det naffs och smask och det blir alltid tomma tallrikar efter måltiderna! Tycker ni att jag ska öka mängden mat eller ska jag hålla mig till 2% även om katterna gärna skulle äta lite till på kvällen? Mina är ju innekatter så får inga fåglar att snaska på! ^^ hihi!

BARFmycat
8/17/12, 7:04 PM
#12

#11

Kul att höra att det gick bra för dig!

Det är katternas hull, och inte aptit, som får avgöra hur mycket de ska ätaFlört

Gert och Ernst skulle nog gladeligen kasta i sig 50% av sin kroppsvikt om dagen om de bara fick!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gnici
8/26/12, 8:30 AM
#13

Skam den som ger sig….

Tindra äter nu endast BARF, äntligen…Hon tuggar i sig "vingspetsarna" på kycklingvingarna, tuggar i sig sönderklippta halsar, hjärta i mindre bitar, köttfärs av gris, nöt och vilt och även små bitar. Det enda hon ej äter är enbart lever, men blandar jag malt lever i annan färs, så går det ner.


Annons:
BARFmycat
8/26/12, 10:13 PM
#14

#13

Grattis, kul att höra!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Anterrabae
8/26/12, 11:09 PM
#15

Grattis till omvändningen!

Min hankatt, Neo han hade lite svårt för Barfen i början, inte så att han inte gillade den, han bara visste inte hur man gjorde när man tuggar. Svaga käkar och mysko mat. Flört jag fick dela allt i torrfodersstora bitar. Idag, fem år senare tuggar han fortfarande köttfärs och allt annat minutiöst. Men han äter, och det tar tid. Han får i sig kycklingvingar och möss och småfåglar men allt tuggas i en evighet.

Ester, min andra katt, hon är som Ronja. En katt utan botten. Hon skulle också gladeligen äta tills hon spydde om hon fick. jag tror dock att hon skulle försöka låta bli kräkset och sova bort överätandet i stället. Tungan ute Hon var riktigt fet när jag satte henne på barf. Insulinresistent, pre-diabetes. På först mjau-blötfoder och sen barf. Men hon gick inte ner. Hon vägde ca 5kg. och fick sina 2% dvs 50g på morgonen och 50 på kvällen. Hon fortsatte uppåt.

Minskade given, och på 35-40g två gånger om dagen så stog hon stilla. Inte förrän jag sänkte ransonen till 27-30g två gånger om dagen började hon gå ner. Nu är hon en pigg liten 10 åring på 2,5 kg och alldeles normal i hullet. Hon håller vikten på sina ca 60gram om dagen.

Som jämförelse kan ju nämnas att Neo, hankatten har kommit upp i ranson så nu äter han 60-80g två gånger om dagen för att inte gå ner. Han väger 4,5 kg. Nu mera äter han till han är mätt och går. det brukar landa på runt 60-70g.

Ester tycker dock att det är orättvist att neo får mer än den dubbla mängden i matranson. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gnici
8/27/12, 9:40 AM
#16

#15

Ronja har nog gått ner sedan jag minskade ner maten regält. I början innan jag visste det där med mängder, så fick hon nog ett par hundra gram om dagen, just för att hon var så hungrig jämt.

Nu får hon 50x2, men skulle nog kunna minska tror jag för att få ner henne lite till.


Anterrabae
8/27/12, 11:32 AM
#17

Ja, hungriga är mina jämt i alla fall, jag tror de har ätandet som hobby. Är det tråkigt så är man nog hungrig Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: