Annons:
Etikett02-hund
Läst 3264 ggr
aleexx
2012-08-21, 12:13

Vad gör jag för fel?

Jag har utfodrat min dalmatinervalp (4 mån) med barf i två månader nu och jag tycker definitivt att det har positiva effekter på honom förutom på just en punkt - bajset! Så jag har börjat undra om jag utfodrar honom fel på något sätt.

I början när jag precis börjat utfodra med barf så var bajset ibland vitt och hårt, och han bajsade säkert upp till 6 ggr per dag. Nu två månader senare bajsar han bara 1-2 ggr per dag men det händer flera gånger i veckan att han är något lös i magen och ibland är det dessutom sleminkapslat. Vanligtvis är det ljusbrunt till färgen men när han är lös i magen blir det typ brungult. Det kan väl inte vara normalt att bli lös i magen så ofta?

Jag ger ungefär 65% RKB, 15% grönsaker, 10% kött, 10% vom. Till frukost samt middag får han ben och till lunch får han grönsaker, kött och vom. Varannan/var tredje dag får han en äggula och en liten skvätt ÄCV.

Annons:
Silvestris
2012-08-21, 14:47

Det är någonting som irriterar tarmarna om avföringen kommer ut sleminkapslad. Det kan vara för hög benhalt (totalt ligger den väl kring ca 30% om du ger 65% RKB). Som en enkel första åtgärd kan du försöka minska på RKB och öka på köttet lite. Annars kan du börja med att föra dagbok över vad hunden äter och hur avföringen är (hur ofta, konsistens). Du kan även lägga till annan information tex. besök av en ny människa, en ny hund, vaccination, avmaskning eller annat som kan tänkas stressa valpen. Se sedan om du kan hitta något mönster. Om du inte gör det kan du försöka dig på ett eliminationsexperiment.

Ge bara RKB och kött i en månad (i bästa fall från samma djur tex. bara kyckling). Om allt går bra, lägg till vom eller grönsaker och kör en månad till. Om allt fortsätter gå bra, lägg till den sista komponenten och kör en månad. Om det fortfarande funkar kan du prova att introducera andra sorters kött successivt.

På så sätt blir det lättare att se om valpen är känslig mot någonting i maten.

wesdi
2012-08-21, 15:03

Som Silvertris säger, kan vara mängden RKB som behöver minskas ned lite, ev. även grönsaksmixen… eller om det kan vara något i grönsaksmixen han inte tål. Jag vet inte vad du har i grönsaksmixen.

Det som minskas kan ökas med kött istället.

Lever, ger du det? Tänkte bara om du råkar ge det för mycket så är det lätt laxerande..

Rivet äpple kan hjälpa magen lite. Rödalmsbark är också bra vid lite lös avföring.

Nu är det ju en valp så du ska väl inte ge allt för mycket tillskott…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

aleexx
2012-08-21, 17:16

Tack för svaren! Jag ska testa att minska RKB och grönsaksmixen samt öka köttdelen ett tag så får jag se om det blir bättre. Finns det någon "maxhalt" över hur mycket kött man procentuellt kan ha i kosten?

#2 Lever ger jag inte eftersom jag har läst att dalmatiner ska ha så lite organ (som njure och lever) som möjligt pga att de har en annorlunda njurmetabolism än andra raser. De är känsliga för just puriner som det finns höga halter av i bl.a. lever.

Silvestris
2012-08-21, 20:56

Ger du något A-vitamintillskott? Det är viktigt om du inte ger lever.

aleexx
2012-08-22, 10:00

#4 Han får laxolja, det glömde jag visst skriva :)

BARFmycat
2012-08-22, 19:41

Reagerar också på hög benhalt, och instämmer med att du borde ge tillskott av A-vitamin. Fiskolja täcker inte det behovet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
aleexx
2012-08-22, 20:24

#6 Jaha jag som trodde att det räckte med att ge laxolja! Frågade till och med Jill på Jipotimas när jag handlade första gången och enligt henne räckte det så länge jag gav det varje dag.

Men då får jag helt enkelt börja ge tillskott för vit-A Glad Var hittar man detta? Apoteket?

BARFmycat
2012-08-22, 20:47

Ingen ont om Jill, men jag är rätt skeptisk till många av hennes uttalanden faktiskt. Det är säkert jättemycket hon säger som är bra, men en del tok också.

Ja vad heter det där tillskottet då.. Har helt glömt. Många som har katt kan inte ge lever för dom kräks, och då ger dem ett tillskott och det kan man köpa på apoteket. Minns inte vad det heter däremot..

Hundar kan faktiskt till skillnad från katter omvandla betakaroten till A-vitamin, så det kan ju också vara en idé, att ge morötter i kosten. Däremot så vet jag inte hur mycket morot man ska ge för att de ska få i sig rätt mängd betakaroten för omvandling till A-vitamin.

aleexx
2012-08-22, 20:57

Ska åka till apoteket och fråga personalen imorgon, det finns ju trots allt en husdjursavdelning!

Han får morötter i kosten eftersom jag ger grönsakmix (även om inte morötter ingår i varje grönsaksmix) men det kanske är lika bra att ge lite tillskott av A-vitamin ändå.

Silvestris
2012-08-22, 21:13

Laxolja är huvudsakligen en källa till Omega 3-fetter, inte A-vitamin. Fiskleverolja däremot är rik på både Omega 3-fetter, A- och D-vitamin så fiskoljan täcker inte din hunds A-vitaminbehov. Rena A-vitamintillskott är svåra att hitta på Apoteket. Det är nog lättare att hitta i en hälsokost, om inte annat brukar de ha vetegroddolja som innehåller A-, D- och E-vitamin.

aleexx
2012-08-22, 23:19

Så om jag skulle byta från laxolja till fiskleverolja så skulle hans A-vitaminbehov täckas? Eller skulle jag behöva ge ytterligare tillskott?

Silvestris
2012-08-23, 08:58

Det borde räcka med fiskleverolja.

BARFmycat
2012-08-23, 09:35

Hur är det med puriner i fiskleverolja då?

Annons:
aleexx
2012-08-23, 11:04

Herregud det tänkte jag inte ens på! Det är främst rött kött och fisk+skaldjur som innehåller höga halter av puriner, så fiskleverolja är nog inte det bästa alternativet ändå. Det får helt enkelt bli A-vitamintillskott!

Silvestris
2012-08-23, 11:46

Nu tror jag att puriner främst är ett problem i kött, inte i renade oljor men det går ju att välja vetegroddolja istället för fiskleverolja om man vill vara riktigt säker eftersom vegetabilier så gott alltid innehåller lägre halter puriner än animaliska.

Men för säkerhetsskull går det såklart att ge vetergroddolja istället.

Upp till toppen
Annons: