Dela redan fryst?
På en del ställen kan man ju köpa BARF som redan är fryst. Men om det är stora frysta bitar och man skulle vilja ha lite mindre av dem till en portion eller dag, hur gör man då för att det ska bli så bra som möjligt?
För visst är det väl inte så bra att låta kött/inälvor frysa, för att tina upp dem för delning, och sedan frysa in igen innan man tinar upp den ännu en gång för utfodringen?
Samtidigt som den väl inte heller håller särskilt länge upptinad i kylen innan den blir dålig.
Om man t.ex skulle få tag på en så'n här. ("Rå fryst Svensk nötlever. Vikt ca 1,5 kg/st."), något stor för en portion, eller om man har katt/liten hund så räcker den ju mer än så.
Kan man fixa det på något sätt eller får man helt enkelt skippa den där nötlevern (eller vad för stor bit det nu är) tills man hittar en ofryst sådan och kan dela upp den innan man fryser ner?

Hundar är inte lika känsliga som vi . Hunden (och kattens) mage och tarm är designade till att ta hand om rått kött, råa ben m.m. Magsaften är stark och tar kål på det mesta, tarmsystemet är kort så ev. överlevande parasiter/bacillusker mm. hinner sällan få fäste.
Du behöver inte tina fryst kött m.m. helt, bara så pass att det går att skära/hugga i det och sedan frysa om det - inga problem alls. Så gör jag titt som tätt.
Kött i kylskåp klarar sig flera dagar. Ev. lukt gör inte köttet sämre för hunden. Finns hundar som gärna gräver ned ben, köttbitar och gräver fram det några dagar senare för att snaska i sig det.
Finns hundar som med förtjusning snaskar i sig gamla ben som hittas i skogen eller under jakttid.. inälvor som tagits ur och ja legat ett tag. Fråga mina hundar…..
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

#2 Perfekt. Man är ju ändå lite hönsmamma av sig.
Nog har mina satt i sig lite smått och gott ute också… Man tror att man har stenkoll men icke. Finner de någonting så suger de i sig det i farten, "Slörp!" säger det bara.
DET är något jag verkligen inte gillar då det händer att folk sätter ut diverse förgiftade köttbitar här och där.
Hittills har det ju inte hänt mina, och när jag tänker efter så har ju deras magar då klarat det mesta…

Sorry att jag kapar tråden lite, tänkte att det ändå är samma tema och hoppas att det är ok. Jag har precis börjat lite sakta med BARF åt mina katter. Jag har köpt Jipotima's kattkorv och älgblock. Vi ger Bozita och torrfoder också, än så länge.
De har reagerat väldigt olika på maten. En har i princip slukat maten, en har visat lite intresse och de två andra har typ smakat och sedan gått vidare. Det jag undrar över är hur länge man kan låta rå mat stå framme? Hur fort blir köttet dåligt och hur fort kan det bli farligt för katten att äta? Jag förstår det som att man i alla fall kan ha korven i kylen en fyra dagar efter att den är helt tinad. Jag har också hört att man inte ska frysa igen om köttet fått tina helt, utan bara om det fortfarande är lite fryst. Är tacksam för alla svar då detta är lite nytt för mig.

Tid är svårt att säga, vissa djur är långsamätare, andra snabbätare. Men jag skulle låta maten stå framme…. 15-20 minuter eller så. Visas inget intresse alls skulle jag ta undan och ställa tillbaka det i kylen. Låta hund/katt vara utan mat (helt… inget annat ges) och servera det igen vid nästa måltid. Det är ju inget fel på maten bara för att den stått framme ett tag.
Vissa djur gillar rumsvarm mat bättre, andra tycker kylskåpskall eller halvfryst mat är mer intressant. Har du provat och sett om något verkar bättre?
Ett vilt djur äter väl inte så ofta kylskåpskall/halvfruset … mjo vintertid kanske… om bytesdjuret hiner frysa till lite innan det hela har ätits upp.
Frysa om helt tinat kött - finns olika åsikter om det.
Jag tror inte det är så farligt för hund/katt - de har en annat mag/tarmsystem än vad vi människor har.
Jag brukar dock försöka tina det bara så pass att det går att skära i det och sedan frysa om det.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Man kan tina kött och sedan återfrysa, det är inga problem. Även åt människor kan man göra detta, det som förändras är mest smaken. det är inte farligt.
Hur länge kött kan ligga i kylen beror ju på hur kallt det är och hur pass färskt köttet är. Bäst är ju att lukta sig till vilket skick köttet är i, 4 dagar går nog absolut. I rumstemperatur kan köttet ligga ett par timmar, ännu längre om det är små köttbitar som torkar.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~