Annons:
Etikett03-katt
Läst 3136 ggr
Gnici
2012-08-18, 17:07

Katt som hetsäter

Min ena katthona, Ronja är konstant utsvulten sedan jag började BARF:a henne. Hon är ordentligt överviktig, fast hon har magrat en del sedan hon började få enbart BARF tidigare i somras. Jag ger henne ca 50g två gånger om dagen.

Det kött jag ger så är i en hel bit, eller färs då jag har det. När det gäller "benmat" så köpte jag kycklinghalsar nu sist (Jipotimas) och så vingar (brukar variera) och så köper jag färska revbensspjäll i bland, eller fläskben.

Hon slukar maten nästan hel - flera gånger då hon varit riktigt hungrig så har hon svalt kycklinghalsen hel och sedan spytt upp den igen. Sedan kan hon nog tugga den lite mer så hon får den i sig. Hela köttdelar på ca 50g tuggar hon två-tre gånger och så sväljer hon krampaktigt för att få i sig dem snabbt.

Om jag har ytterdörren öppen så springer hon ideligen in för att kolla på köksbänken om det finns mat och så ut igen. Och då menar jag att hon kommer in och kollar var tionde minut när det är som värst. Kan bli vansinnig på hennes springande in och ut.

Spontant kan jag kanske tänka att hon lugnar ner sig med tiden, om hon eventuellt inser att hon får kött mm alla dagar och inte blir utan mat. Undrar ändå om jag kan göra något för att förhindra att hon slukar maten så hon tappar luften?

Annons:
Silvestris
2012-08-18, 19:40

Tycker mer att det låter som hetsätning och mer åt tvångsbeteende än hunger. Hur åt hon innan du började BARFa?

BARFmycat
2012-08-18, 20:00

Försök att alltid ha större fläskben framme, såna som hon inte kan äta. Torkade hundöron har jag också haft framgångar med att ge åt hungriga/uttråkade katter.

Om hon inte tuggar sin mat så kan det tyvärr vara så att du måste ge henne mald eller finhackad mat så hon inte spyr upp det. Flera som BARF:ar hundar får göra så för att de helt enkelt inte kan ge dem ben eller kycklingdelar utan att de sväljer det helt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gnici
2012-08-20, 20:56

#1 Hon har alltid varit glupsk och som torrfoderkatt så tuggade hon knappt kulorna heller utan bara skopade i sig. Likaså blötmat.

#2 Tack för tips…..Det är tyvärr väldigt sällan jag får tag på fläskben, annat än vanliga kotletter. Har provat torkad "hundmat" av några olika slag, men hon vill inte med dem. Skramlar runt med dem på bänken lite och så åker de i golv….

Saken är den att jag har en glupsk BARF-hund på golvnivå, så att ha ben mm liggande på köksbänken är en dålig idé - eller bra idé om man ser ur lilla hundens synvinkel.

Jag har gett halvfryst kött (idag en bit hjärta) och det har hon tuggat ordentligt nu.

Kanske också att kycklingvingar är bättre än halsar…?

Nå jag får klura vidare

Silvestris
2012-08-20, 21:32

Ja, din katt verkar helt enkelt ha fastnat i en ond cirkel av hetsätande. Gör det svårt för henne att hetsäta. Halvfrusen mat och stora ben som hon inte kan sätta i halsen är en bra idé. Det går även att stoppa köttbitar (tex. lever) i höga smala glasburkar (sådana som oliver säljs i ibland), då blir det mer jobb för henne att komma åt maten och äta upp den.

Sedan är det viktigt att hon har en trygg matplats och även fasta rutiner kan hjälpa henne att lugna ner sig.

[Aquelegia]
2012-08-20, 21:58

Min katt hetsåt när han var understimulerad eller när det fanns hundar/andra katter i närheten.
Det ideliga springande i köket fick jag slut på när jag helt enkelt fyade honom enligt kattspråk *fräsa* och förvisade honom bestämt ifrån köket! 
För hade han redan fått mat fanns det ingen som helst orsak för honom att gå och stressa. Nu går han till matskålen 4-5 ggr om dagen och ropar knappt ens på mat längre för han vet att maten kommer vid jämna mellanrum. Morgarna däremot säger han till ordenligt om vi vill sova ut hehe det tog ett bra tag innan han lärde sig rutinerna men detta var för han aldrig var tillfreds med torr/blötfoder och hans kropp konstant pockade på mer näring. Dom behöver lära sig mättnadskänsla med mindre men näringsrika portioner så det tar ett tag att vänja sig.

Undra om inte endast finmalet är ett alternativ i början så att hon lär sig mättnadskänsla/rutiner så att hon stressar ner innan du sätter igång med ben igen. Katter som ätit torr/blötfoder i hela sitt liv har inte den kraften och tekniken än att kunna tugga i sig skrov/hela ben eller stora bitar. Börja med små bitar och ge större och störra varefter du ser att hon lärt sig bra matvanor.

När min katt en gång fick en fläskköttbit med en del senor i halsen och det fastnade så han inte fick luft började jag om med mindre bitar igen så nu tänker han sig för igen.

Gnici
2012-08-21, 23:04

#4 Tack för tips om att lägga matbitar i burk

Ronja kan tugga och har inga problem att tugga i sig en HEL kycklingvinge tex . Då tuggar hon ben och allt. Saken är ju den också att hon behöver gå ner i vikt och i början då jag började ge rått till henne så gav jag mycket mer än vad en katt normalt behöver. Säkert dubbelt mycket mer mat blev det. Jag hade svårt att beräkna hur mycket en katt egentligen behöver, efter som katterna haft fri tillg¨ång på torrfoder förut sedan jag fick dem. Det var BARFmycats filmer på youtube som gjorde att sista poletten angående kattkäk trillade ner (tack för det Sarah)

Så egentligen kom problemet med att hon slukar maten hel, då jag minskade ner portionerna till Ronja. en 50g bit hjärta tex är inte så stor, så den behöver man ju inte tugga tycker hon.

Provade idag att ge henne malet kött som jag kletade ut över hela tallriken, vilket innebar att hon var tvungen att slicka i sig maten - gick ju inte att "hugga" i porslinet. Så kanske det är vägen till att få henne att lugna ner sig med maten. Tindra får ju nu en "färdig" mald mix som jag gör, så jag kanske ska ge Ronja med den med ett tag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: