Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3392 ggr
BARFmycat
8/5/12, 5:35 PM

Vad är BARF för dig?

Intresset för BARF ökar, begreppet blir mer allmänt känt, vilket såklart är otroligt roligt! Men i takt med att fler hör talas om det, så ökar även frågorna kring vad det är och vad det står för. Alla har sin egen verion och uppfattning, vissa mer korrekta än andra. Även om BARF till stor del inte är någon exakt vetenskap man kan sätta fingret på så kan nog de flesta enas om att inte precis vadsomhelst kan klassas som BARF.

Så därför tyckte jag att det kunde vara intressant att höra vad alla tycker om BARF och vad ni anser hör till och vad som inte gör det?

Tillskott?
Alger?
Keso?
Grönsaker?
Fil?
Korn/råg/vete/ris/majs?
Tillagat?
Frukt?
"Halv-BARF"?

Fundera och diskutera!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
wesdi
8/5/12, 6:41 PM
#1

Hm… BARF är ett begrepp, vilket vissa tolkar strikt. Särskilt anhängare av råfodring utomlands. Vissa anser att BARF är en särskild diet som bl.a. Billinghurst *kom på* med sitt *recept*, fördelning kött/ben och ev. grönsaksmixer.

Raw food… av det jag lärt mig/läst genom böcker, forum, grupper … *internationella*.

BARF- en slags diet.

Raw food: flera olika dieter. Prey metoden (finns lite olika här med) men sitt synsätt, BARF-anhängare  och de som kör någon slags BARF-variant utan att vara BARF enligt Billinghurst m.fl.

Så… vad jag gör? En salig blandning av ovan.  Jag råfodrar! Kan inte säga att jag strikt BARFAR eller kör enligt någon Prey-metod. Länge länge (flera  år faktiskt) körde jag någon slags *fusk-barf*-metod utan att egentligen erkänna det, för det var inte riktigt BARF eller annat så.. jag tyckte inte jag gjorde *riktigt*… förrän jag insåg att det var rätt många som gjorde som jag *fusk-barfade*. Dvs… körde färskfoder/köttkross och lite torrfoder ibland.
Men så en dag, när jag insåg att torrfodret bara stod och blev gammalt så insåg jag att jag var mer åt råfodring och slutade helt med torrfoder i maten.

Så.. jag ger rått kött, försöker variera köttslag så mycket det går. Kan bli köttkross lika gärna som köttbitar.  Jag använder mig av frysen och fryser kött/ben. 
Ben är RKB uteslutande.

Ger även lite grönsaksmix - inte varje dag men flera gånger i veckan. Ibland ger jag lite kokt bovete/hirs/amaranth/råris.

Tillskott ger jag, inte varje dag. Vissa bara i perioder.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
8/7/12, 12:54 AM
#2

För mig står BARF för biologiskt anpassad rå föda dvs. att man försöker ge sina djur så naturlig mat som möjligt. Eftersom de flesta inte har möjlighet att erbjuda en variation av hela bytesdjur får man kompromissa med de resurser man har.

Tillskott kan behövas, beroende på vilken tillgång du har på råvaror och hur du förvarar maten. Enskilda djur kan även ha särskilda behov som är svåra att tillfredsställa utan tillskott (fettsyror, fibrer, probiotika osv.). Tillagning av vegetabilier kan behövas för att vegetabilierna ska ha önskad effekt (eller för att djuret öht ska äta dem). Osv. osv.

Det viktiga är att katten får i sig allt den behöver och mår bra. Sedan får man tycka olika om vad som behövs för att katten ska i sig alla beståndsdelar de behöver.

I USA vet jag att debatten är helt rabiat. BARF har fått betydelsen kommersiellt rått foder… ungefär vad vi kallar färskfoder i Sverige. Vissa anser att allt annat än whole prey är fel osv. Vissa menar att maten ska göras själv och att man ska mängder av tillskott.

För mig är BARF ett koncept, inte en fix sanning.

Sarah-S
8/8/12, 11:21 AM
#3

Jag håller med #2 i vad som är definitionen av BARF för mig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Aquelegia]
8/20/12, 10:15 PM
#4

BARF för mig är att endast ge djuren det dom har behov av och kan ta tillvara på. Jag tänker på vad vargarna äter. Det är BARF enligt mig. Är ju naturen som BARF utgår ifrån så då är inte riktigt vi människor rätt att avgöra vad som funkar eller inte. Det gör djuren bra själva. Sedan är ju som sagt bristen på olika köttsorter osv som får avgöra om man behöver tillskott. Man gör så gott man kan!

Gnici
8/21/12, 10:37 PM
#5

BARF för mig är ett begrepp och jag tänker då RÅ, NATURLIG mat. För mig finns inget strikt sätt som just det här är BARF, utan det är helt ok att utfodra på ett sånt sätt som var och en vill bara man ser till att hunden/katten får i sig det den behöver.

När jag först kom i kontakt med BARF så var för ca 14 år sedan då jag skaffade en ny valp. Hur jag kom i kontakt med BARF minns jag dock inteSkämsUnder valpens första år så BARF:ade jag enligt Jills (Jipotimas) scheman och förslag. Då mixade jag grönsaker/frukt/ägg med skal och allt.

När Gnizta blev vuxen så åt hon "det mesta" mao. både torrfoder, kött av olika slag med eller utan ben efter tillgång…..Så separerade jag och hon blev kvar hos husse. Han ville inte kladda med sånt utan hon blev torrfoderhund helt, men fick RKB regelbundet tills en dag på äldre dagar hennes mage kraschade av någon anledning och hon blev inlagd. Efter det klarade hon inga ben alls, utan spydde och fick diarre. Och som sagt husse ville inte "slabba" med olika råa "dieter".

Min nuvarande hund är också en "blandkosthund". Hon har plåtmage och tål "allt". Till största delen får hon RKB, kött ovs. ovs, men har använt träningsgodis som frolic och vanligt torrfoder och "mama scans". Torrfoder har funnits hemma och använts som "nödföda" om jag glömt ta upp ur frysen el. dyl.

Sedan tidigare i våras så har jag helt lämnat bort allt "komeriellt foder". Jag ger inga grönsaker, utan bara det kött, RKB mm som jag får tag på och försöker tänka i typ en veckas perioder och att hon ska få i sig av nöt, gris, fågel, vom, lever, ägg, laxkross, lamm och vilt vid tillgång ovs. Den enda regeln jag har så är att lördagar är "leverdag".

Mängden mat hon får anpassas efter hullet. Får hon ett stärre ben en dag, så får hon lite mindre käk ett par dagar efter ovs. Jag ger ingen uppvägd mängd alltså, utan varieras.

Tillskott i form av fiskolja i de perioder jag inte ger laxkross, men brukar varva det också.

Som "nödföda"  och "resefoder" idag använder jag torkat kött av olika slag (kycklinghalsar, knorrar, öron, vom, kyckling ovs. det finns massor med olika slag i butikerna. Dyrt men funkar som sagt som nödproviant). Torkar också själv i ugnen vilket blir billigast  (har just nu 1 kg Oskar - vombullar på tork. De + Oskar köttbullar skärs sedan även i små bitar och används som träningsgodis)

När det gäller katterna så var de "torrfoderkattor" under 2 års tid, efter att de kom till mig som hittekattungar. Sen kändes det inte bra längre, så i somras började jag försöka övertyga dem om att kulor inte är mat. Ronja var inte svårflörtad utan anammade min ide genast. Värre är det med lilla Tindra (se annan tråd)

Av någon anledning är jag mer orolig att katterna inte ska få i sig de de ska ha och hur jag ska göra ovs , än vad jag är/varit med hunden. Antar att det beror på att hundBARF har jag hållit på med så många år att jag litar på min magkänsla.

Borde ju vara samma sak tycker man….Vad gäller Ronja så är jag nog trygg nu med vad jag ger henne och vad hon ska ha (förutom att hon ständigt är hungrig och sväljer maten helFörvånad)

Tindras mathållning har jag nu löst som så att jag gör eget "helfoder" med de propotioner jag hittat "recept" på här inne. Alltså nöt/vilt/gris/ (har tänkt att jag varierar från laddning till laddning), hjärta, lever + benmjöl (äggula + fiskolja ibland) Hon får också vissa dagar kyckinghals som jag klipper i småbitar för att hon ska äta, eller annars jipotimas kycklingkross då jag har det hemma…..

Kattvakten kommer att få ge Mjau blötmat då jag är borta har jag bestämt.

Så det var "min historia"

Summa sumarum: Jag tycker att BARF är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt. Tycker att så länge som olika "variationer" av BARF fungerar, så är det väl ok, bara man är medveten om att djuret får i sig av alla djurslag/inälvor och att man till exempel inte överdoserar lever.

Tycker själv idag att jag INTE vill ge grönsaker, men det är mest av "bekvämlighetsskäl" och "lathet" att jag inte orkar hålla på mixa och slabba med dem. Den tiden och pengarna lägger jag hellre på att fixa ordentligt kött mm till mina pälsklingar.

Och vad gäller tillskott, så ger jag det om jag tror att det kan behövas, vilket jag försöker se på hunden/kattens skick (pälskondition mm)


Upp till toppen
Annons: