Annons:
Etikett03-katt
Läst 1910 ggr
Holtan
2012-08-16, 19:55

Djur att ge

Hej hej

Jag känner att jag har 0 koll på detta med barf.
Min cornish har mestadels fått torrfoder (lite fy på mig) men i brist på bättre vetande så vad gör man?
Hon får nu även mer blötmat av olika sorter men skulle vilja ge henne riktigt kött.
Känner en person som jagar och undrar vilka delar och vilka djur kan jag be om att få köpa? Hur funkar det med kanin, svin, olika fågel, rådjur och älg? Är det något djur/del jag bör undvka?

Ger jag henne då bara större stycken eller är bitar bäst? Ska jag introdusera köttet gradvis? Vad är bäst? :)

Kissen är 16 månader nu, vet inte om ålder har någon betydelse?

Är tacksam för alla svar! :D

Annons:
AnneN
2012-08-17, 01:31

Jag kan tipsa om att läsa på en del, finns bra artiklar om kattbarf här på sajten, finns en del bra länkar på länksidan + sajtvärden har en bra sida om kattbarf som man kan lära sig massor av att läsa http://www.barfmycat.com/index.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Holtan
2012-08-17, 16:14

Okej tack :)

BARFmycat
2012-08-17, 20:14

I brist på bättre vetande så ger man Mjau, Husse eller Bozitas blötfoder, sorter utan fisk, och tar bort torrfodret helt, så är man en bra bit på vägen!Flört

Du kan ge alla sorters djur utom fisk, och alla djurdelar utom sköldkörteln. Lever ska endast ge i begränsade mängder. HelBARF:ar du ger du 5-8%, max 10%, ger du kommersiellt kattfoder som grund ska du inte ge lever alls pga risk för överdosering av A-vitamin, som lever är mycket rikt på. Viktigt om du ska ge vilt som du köper från en jägare, är att se till att köttet är trikintestat, så dina katter inte blir smittade, just eftersom man ger köttet rått.

Du skriver att du har "0 koll på BARF", så när du undrar hur mycket och vad du ska ge så säger jag främst att så länge du inte helBARF:ar ska du ge max 30% av hennes totala kost i okompletterat kött. Med okompletterat menar jag att det inte är balanserat med lever, hjärta och ben/kalk i korrekta mängder. Om du vill helBARF:a så behöver du läsa på mer, det är ingening som man läser sig till i ett inlägg. Kika runt här på sajten så finner du svar på det mesta, känns det fortfarande marigt så står jag till förfogande med foderkonsultationer, är du intresserad av det är du välkommen att skicka ett PM. Du kan ge vilket kött som helst, utom just lever då när du inte gått över helt. Hur du introducerar det avgör kattens mage, verkar hon tåla det bra kan du gott ge de där 30%-en om dagen, verkar hon vara känslig får du ta det försiktigt, några gram om dagen och öka på gradvis.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Holtan
2012-08-17, 23:13

Tackar! Hör av mig senare i så fall om jag har några funderingar :D

Upp till toppen
Annons: