Annons:
Etikett03-katt
Läst 6975 ggr
BARFmycat
3/24/10, 4:13 PM

Hycklare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Katten Deniz och Ludvig Lindström är båda veganer. Ludvig är till och med utsedd till Europas sexigaste. Han arbetar för Djurens Rätt och tycker att ökad lycka borde vara politikernas främsta vallöfte"

Urdrag ur artikeln;
"Deniz är 14 år. Trots sin höga ålder har han inga krämpor, kanske är det också för att han är vegan. Vig som få hoppar Deniz i sovrumsfönstret och blickar ut över över takåsarna. Han visar med hela sin hållning att han tröttnat på vårat snack."

Jag begriper inte för mitt liv, snälla hjälp mig att förstå, hur man med gott samvete kan kalla sig för djurvän och till och med vara aktiv i något som kallas för "Djurens Rätt" när man bryter mot djurskyddslagen varenda dag när man matar sin katt?

Det kallar i alla fall jag för hyckleri…
Vad göra?

Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag läser om såna här tråkigheter, och så påstår herr Ludvig Lindström att samtliga djur som ligger på en mattallrik har plågats ihjäl och lidit innan de hamnade där. Skitsnack.

Artikeln finns att läsa på Kollega

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Elcyion
3/24/10, 5:12 PM
#1

Är du förvånad över djurens rätt? Det finns en anledning till att jag inte är medlem ;) Men jag håller med dig. Du kanske borde skriva till djurens rätt och ifråga sätta?

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/24/10, 5:24 PM
#2

#1

Haha neej.. De har stått och hotat mig och mina kolleger utanför KI ex antal gånger… Men frågar man dem om de vill ta en tur på insidan och kolla själva hur saker och ting går till därinne så vägrar dem.

Men mer just ordet "Djurens rätt".
Jag tycker ju då att tex alla djur ska ha rätten att äta det de ska äta, dumma jag..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
3/24/10, 5:32 PM
#3

Jag håller med dig. Av ren fulhet är man nästan sugen på att anmäla honom för djurplågeri. Står det inte i lagen att djur ska äta den mat som deras kroppar är anpassade för eller något sådant?

Det var väl de tjag hade för mig… Kolla in §3 djurskyddslagen

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/24/10, 5:37 PM
#4

#3

Jo exakt, det har jag faktiskt mailat honom och frågat. Funderar starkt på att göra det!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
3/24/10, 5:38 PM
#5

"Fodret ska vara anpassat efter det djurslag som utfodras"

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
3/24/10, 6:27 PM
#6

Vi snackar samma förening som anser att katter ska ha möjlighet att gå lösa ute och öppet deklarerar detta i sin tidning (i samma nummer gjorde de reklam för vegankattmat också, jag kommer så väl ihåg numret trots att det var många år sedan… det stod så många tokigheter att läsa).

Annons:
BARFmycat
3/24/10, 6:32 PM
#7

#6

Är det Kollega eller ngn tidning som djurens rätt ger ut?

Men jo, det som är så tråkigt när folk är sådär extrema är at när de väl säger något viktigt lyssnar man inte…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
3/24/10, 7:02 PM
#8

#7

Det var Djurens Rätts tidning.

Missannas
3/24/10, 7:41 PM
#9

Det blir intressant att höra vad han svarar på ditt mail sarah, jag skulle vilja veta hur han med flera resonerar när de medvetet felutfodrar sin katt. En sak är ju om han själv väljer att vara vegan, men varför skaffa en katt om man inte vill köpa kött…

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Elcyion
3/24/10, 9:06 PM
#10

Nu har jag mailat jordbruksverket´s kundtjänst, och frågat i generella drag var man ska göra en ev. anmälan, och vilka uppgifter jag behöver kunna presentera på den person som jag anmäler.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/24/10, 9:36 PM
#11

#9

Ja eller hur, om man är så starkt emot att äta kött, varför skaffa en köttätare? Skaffa en kanin då liksom..

Jag känner en vegan som jag beundrar jättemycket, för hon BARF:ar sina djur och är liksom inte "hjärntvättad". Om hon visste att precis alla dur hade det bra och inte led skullehon kunna tänka sig äta kött, tex om hon sett själv hur de växt upp eller om de är viltskjutna.

Jag vill också att alla djur ska ha det bra när de lever, men jag tycker inte att man bara kan säga at allt kött är fel, det är ingen långsiktig lösning.

#10

Vad bra! De kanske lyssnar mer om man är flera som reagerar.
Jag tror att man bara kan maila kundtjänst med sin anmälan så berabetar dem den, det har jag gjort för i alla fall.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
3/25/10, 12:32 AM
#12

Jag förstår inte varför dom vill skylta om det på det sättet? Det är ju inte bra reklam om man säger så. Ifall man är djurintresserad och vägrar hantera kött förstår jag inte varför man väljer ett rovdjur av alla djur.

Själv är jag före detta vegan, är numera bara "fuskvegan" eftersom jag inte lyckas helt och hållet jämt. Men jag har minsann möss i frysen till min lilla älskling.

Man kan ju inte föra över sina politiska åsikter på ett djur. Är djuret i fråga skapat för att äta kött så får man väl gilla läget eller låta bli att skaffa just det djuret. Dom verkar dessutom uppmuntra att katter ska springa ute. Hur mycket smådjur hinner dom inte plåga ihjäl då? Fridlysta djur ger dom sig ju på också.

Nåväl, inget illa menat mot veganer. Jag tycker inte dom förtjänar sämre stämpel än dom redan har pga somliga. Många gör trots allt en väldigt bra sak.

Sugiyama
3/25/10, 12:31 PM
#13

Kollega är en tidning som fackförbundet Unionen ger ut. Jag fick den igår men har inte hunnit läsa. Jag blir helt krontokig på sådant här och dessutom är 14 år ingen ålder på en katt. Rätt utfodrad är den normala livslängden 20-25 år.

Annons:
BARFmycat
3/25/10, 2:49 PM
#14

#13

Nej eller hur, jag tycker inte heller 14 är särskilt mycket!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
3/25/10, 3:29 PM
#15

Har fått svar från Ludvig om någon vill läsa;

"Hej Sara! Tack för ditt mail. Katten Deniz som jag tar hand om är fullt frisk och mår hur bra som helst. Han var nyligen hos veterinären och det var inga problem med honom förutom att tänderna var lite dåliga, men han är trots allt 14 år gammal. Det finns vegansk kattmat att köpa i vissa butiker som innehåller allt det katten behöver.

Anledningen till att han får vegansk mat är för att jag inte vill offra andra djurs liv och bidra till lidande för dessa, bara för att Deniz ska få kött eller fisk. Jag anser inte att det är etiskt rätt, framförallt inte när det finns fullgoda alternativ.

Vänliga hälsningar,

Ludvig"

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
3/25/10, 3:41 PM
#16

Hej

Tänk på att jag tror att mailet går under PUL, och att det då (om det är så) inte är tillåtet att publicera det utan författarens tillstånd.

Ska man anmäla honom, ska det ske via länsstyrelsen. Deras ombudsman borde vara tillbaka om 5 min.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/25/10, 3:49 PM
#17

#16

Ojdå, det tänkte jag inte på. Vad är PUL förresten?

Ska du göra det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
3/25/10, 3:55 PM
#18

Det är ju lönlöst att anmäla så länge katten faktiskt lever och inte lider av några konstaterade bristsjukdomar. Djurskyddsinspektören kommer knappast tvinga ner Ludde till veterinären för att ta all sköns blodprover på katten.

Dock är det intressant att Ludde påstår att vegankäk är ett fullgott alternativ. Alternativ till vad? Vad jag vet har inga långtidsstudier gjorts på dessa foder. Hans katt är en del av experimentet…

Elcyion
3/25/10, 4:13 PM
#19

PUL är en förkortning på personuppgiftslagen. När jag gick i mellanstadiet på 1993-95 så gjorde PUL tex att det inte gick att lägga ut protokoll från tex kommunstyrelsen, då de var tvugna att publicera namnet på de som hade deltagit och vad de hade sagt.

Nu har den utvecklats från den tiden, men den är fortfarande snårig. PUL

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
3/25/10, 4:15 PM
#20

Snacka om plågsamma djurförsök!

Annons:
Elcyion
3/25/10, 4:17 PM
#21

#18 Jag har precis kontaktat länsstyrelsen, och det som de kan göra i dagsläget (då det inte finns några bevis på att katten lider), är att skicka det dokument som finns på hur tex en katt ska hållas. Där ingår även foder. Folk tror i allmänhet att det bara är rekommendationer, men det är lagtexten omskriven till ett språk som vanliga svensson förstår. De brukar skicka den till de som ligger precis på gränsen av lagarna. Följer man inte det (och det är tillräckligt grovt) har de rätt att omhänderta djuren, och ge personen djurförbud (som jag förstod det som).
Han jag pratade med sa att det var det bästa dokument han hade sett på 20 år inom branchen.

Jag ska även kontakta jordbruksverkets avdelning för djurfoder på djurskyddsinspektörens inrådan, för att lyfta upp problematiken till ytan.

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
3/25/10, 4:21 PM
#22

Det borde faktiskt vara förbjudet att sälja vegetariskt djurfoder till köttätare.

Elcyion
3/25/10, 4:40 PM
#23

Nu har jag pratat med foderavdelningen på jordbruksverket, och fråga om veganfoder kommer att tas upp internt.

Han jag pratade med sa att det låter helt logiskt, och han personliga åsikt var helt i linje med min (att köttätare ska äta kött). De kan förbjuda foder, om de vet att det är skadligt för djuren att äta. Tog upp det här som Silvertris skrev, att folk på BARF sidan inte har kunnat hitta några längtidsstudier på hur ett veganfoder påverkar djuren, och tog upp att de kanske kunna sätta större press på tillverkarna att själva påvisa att fodret är ett fullgått foder under en längre period.

Jag förstår också att jordbruksverket inte själva har tid/resurser för de testerna, men det måste väl ändå vara upp till tillverkaren att kunna bevisa att fodret är fullgott?

Sen sa han också att det finns regler för den information som fodertillverkarna anger på sin hemsida. De ska kunna styrka sina påståenden (även till privatpersoner). Så har man några frågor om foderinnehållet, ska de svara på frågor om det!

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
3/25/10, 5:04 PM
#24

Nej jag sa till honom att det inte finns någon forskning på det..

Plus en liten redogörelse om att katter har ätit kött i 10 miljoner och så det är ju en ganska väl beprövad "studie"Tungan ute

Synd att man måste vänta tills det händer något, innan man gör något.
Ja, man kan ju bara hoppas att medvetenheten ökar och att det kommer bli förbjudet att sälja veganisk kattmat som helfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
3/26/10, 12:10 PM
#25

Skulle vara intressant att se innehållsförteckningen på veganfodret..

Och katter behöver bla taurin genom fodret, eftersom de inte kan bilda det själva. Och det finns bara i kött, så hur löste de det eller struntade de helt enkelt i att katter behöver vissa ämnen för att må bra? Skrikandes

Silvestris
3/26/10, 12:41 PM
#26

#25

Det innehåller taurintillskott. Ofta är fodren baserade på majs, vete, soja och jäst. Ibland innehåller de ärtor.

Det som oroar mig mest är egentligen hur de löser det med essentiella fettsyror. Katter kan inte tillgodogöra sig Omega 3 från vegetabiliska oljor.

Sedan är det ju så att även om de tillsätter allt som saknas i vegetabilier på syntetisk väg så kan det ju vara så att det i animalier finns hjälpämnen som behövs eller iaf gynnar upptag av vissa av näringsämnen. Hjälpämnen som försvinner helt och hållet när man inte ger animaliska produkter alls.

Sugiyama
3/27/10, 12:05 AM
#27

Majs och soja är ju vänligt mot naturen.

Annons:
BARFmycat
3/27/10, 12:20 AM
#28

#27

och kattmagen..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
3/27/10, 12:58 AM
#29

Bara för att klargöra en sak om soja och miljö. Det är allmänt känt att odling av soja innbebär skövling av regnskog och andra otrevligheter. MEN nästan all soja blir djurfoder (och då tänker jag mest inom människans matindustri) så att vi kan framställa kött och andra animaliska produkter.

Så även ifall man köper kött till katterna så kommer det att gått åt en hel del soja. Den lilla delen av sojan som faktiskt äts som den är (tror det ligger runt 6%) brukar ofta ske under kontrollerade forumer som ej påfrestar miljön.

Silvestris
3/27/10, 1:57 AM
#30

#29

Fast just katter ges ju oftast foder med fågel som köttkälla och just fågel brukar vad jag vet inte utfodras med sojabaserade foder. Jag gissar att om alla katter börjar äta vegankäk kommer deras utfodring kräva mer soja än den gör idag.

Men i övrigt är jag med dig. Ett av skälen till att jag väljer KRAV-kött när vi väl äter kött är för att fodret (minst 80% iaf) ska vara producerat på gården.

BARFmycat
3/29/10, 8:37 PM
#31

Jag har btw fått ett till svar nu, den här gången skyllde han på att veterinären sagt att det var okej att ge veganmat och försökte övertala mig att bli veganObestämd

Och han kommenterade dessutom ingenting av det jag nämnt tidigare om att det tex är för lite av vissa näringsämnen i Ami Cat och att det inte går att hålla dräktiga/digivande katter samt kattungar på den maten för att det är för lite kalcium i den.. Nej istället byter vi samtalsämne!

Jag skulel bli livrädd om jag fick reda på att ett foder jag ger inte håller tillräckligt hög standard för att vissa djr ska kunna utfodras med det.. Tänk tex en diabeteskatt på ett foder med så högt kolhydratinnehåll!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
3/30/10, 10:20 AM
#32

Den här diskussionen har funnits inne på vegan.ifokus med.. Det är inget nytt i sig, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man skaffar katt med de värderingarna! Jag vet veganer som själva barfar sina rovdjur, de har i vilket fall insett vad det är för djur de faktiskt har hemma i soffan.

För mig är det obegripligt. Varför skaffa en katt (eller hund eller iller) och inte räkna med att den är designad för en viss kost? Ingen skulle ju få för sig att ge marsvin en köttdiet…

BARFmycat
3/30/10, 5:02 PM
#33

#32

Han påstår att han tagit över den från sitt ex och då inte "skaffade katten själv"…

Nej jag ställde den frågan jag också, men han undvek den lite fint..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
3/30/10, 5:57 PM
#34

#33 I mina ögon är det fortfarande ett val man gör att ta över djuret, han kunde tackat nej.

Annons:
BARFmycat
3/30/10, 6:52 PM
#35

#34

Det sa jag med.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
3/30/10, 7:46 PM
#36

Det vore ju helt klart intressant att få kontakt med denna snubben. Någon som har hans mail? Han lär ju inte försöka omvandla mig till vegan eftersom jag i princip redan är det. :P

Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
3/31/10, 3:09 AM
#38

Kommentar #37 är borttagen pga personuppgiftslagen. Vill man dela med sig av mejladresser eller andra personuppgifter så får man göra det via PM istället.

/Anne, medarbetare

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
3/31/10, 4:23 PM
#39

#38

Sorry!

Men det är ingen hemlig mailadress, söker man på hans namn så får man upp den på en gång…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
3/31/10, 6:39 PM
#40

#39 Jo men jag är ändå inte helt säker på om det är tillåtet enligt PUL att skriva den i öppet forum så då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
3/31/10, 6:50 PM
#41

#40

Okej, ja det har du ju förstås rätt i. ber om ursäkt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
3/31/10, 6:56 PM
#42

#41 Ingen fara, är en sådan sak som kan vara lätt att missa, men det är även lätt att åtgärda Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
4/10/10, 3:03 AM
#43

Ja, snacka om hyckleri om man är med i Djurens Rätt men inte vill ge sin katt rätt kost…

Skrikandes

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

BARFmycat
4/10/10, 3:18 PM
#44

#43

Verkligen..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
4/10/10, 10:44 PM
#45

Undrar vad de sagt om jag börjat ge hästarna fisk för att.. gräset tar över älgarnas basföda..eller nåt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
4/10/10, 11:45 PM
#46

#45

Men eller hur, jag undrade om han tyckte att det var okej om jag matade en kanin med kött, bara det innehöll rätt mängd proteiner, fetter och kolhydrater.. Inget svar på det..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Saga85
4/11/10, 3:33 AM
#47

Förkastligt. Att ha husdjur är ingen rättighet - det är ett privilegium. Man kan inte välja de delar man själv tycker passar. Det är lite som om jag skulle sänka vattennivån till skalhöjd till mina vattensköldpaddor - "det är slöseri med vatten och påverkar miljön negativt, och även mina sköldpaddor ska vara klimatsmarta". Pfft. Nej, ibland skäms man lite över att vara vegan…

BARFmycat
4/11/10, 3:38 AM
#48

#47

Väldigt bra sagt, det är en ära. Att ha ett annat liv i sina händer, då ska man vårda det. värdera det högt.

Nej eller hur… Vissa saker kan man inte ändra på, naturen skapade dem så och de får vi människor acceptera.

Det verkar vara många veganer som gör det, tur att det finns såna som det är ordning på ocksåGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Saga85
4/11/10, 3:55 AM
#49

#48 Det är synd att dessa veganer är de som syns mest. De veganer jag känner/kännt har antingen gett sina katter/hundar riktig mat (kött) eller vart emot hela grejen med att ens hålla husdjur. Att som denna Ludvig välja något mittemellan är väldigt själviskt…

BARFmycat
4/11/10, 4:07 AM
#50

#49

Ja jag håller helt med dig!

Det är verkligen otroligt själviskt..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
9/7/11, 3:08 PM
#51

#26

Det här mad hjälpämnen, kan du ge något exempel på ett hjälpämne och vad som skulle kunna hända om det inte finns med?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
9/7/11, 6:44 PM
#52

#51

Det jag kan komma på som är aktuellt med animaliska produkter har egentligen inte med hjälpämnen att göra utan mer med molekylers konstruktion. Ofta tillsätts fria aminosyror i kattmat tex. lysin, men faktum är att proteiner nästan aldrig bryts ner till fria aminosyror i kroppen. De bryts ner till di- eller tripeptider dvs. molekyler som består av två eller tre aminosyror och absorberas i denna form. En receptor som kopplar ihop sig tex. lysin plockar alltså med sig en eller två aminosyror till, nämligen de som hänger ihop med lysinet. Nu är de flesta receptorer inte exakta utan receptorerna som kopplar ihop sig med lysin och transporterar in det (med anhang) i cellerna kopplar även gärna ihop sig med arginin.

Du har alltså ett väldigt effektivt aminosyreupptag sålänge de absorberas som di- eller tripeptider, det tas alltid upp minst två aminosyror åt gången. När man istället tillsätter fria aminosyror tas bara en upp åt gången. Du får ett mindre effektivt upptag och dessutom riskerar du att få ett ojämnt upptag och du inte vet exakt vilka kvoter katten behöver de olika aminosyrorna i. Om katten behöver dubbelt så mycket lysin som arginin behöver du (eftersom de konkurrerar om receptrer) pytsa i dubbelt så mycket lysin som arginin i maten. Och det här måste du tänka på för alla aminosyror och den kunskapen besitter vi inte.

Rent generellt så är exempel på hjälpämnen tex. C-vitamin som ökar upptaget av järn eller något ämne/några ämnen i grapefrukt (ej känt vilket/vilka) som effektivserar upptaget av vissa läkemedel (det är därför en del pga. sin medicinering inte får dricka grapefruktjuice).

Phandoraz
5/14/12, 8:42 PM
#53

Hahahaha! Gud det där var det lögligaste och sorgligaste jag nàgonsin läst. En katt som är vegan? Det är typ som att ge en vampyr tofu. Stackars katter!!

Phandoraz
5/14/12, 8:43 PM
#54

#4

"Jo exakt, det har jag faktiskt mailat honom och frågat. Funderar starkt på att göra det!"

Snälla gör det!

Phandoraz
5/14/12, 8:49 PM
#55

Elcyion är min nya hjälte :)

Annons:
Phandoraz
5/14/12, 8:56 PM
#56

Jag tycker vi människor har ändrat natur och djur tillräckligt som det är. Steroider för mer kött, nâbbar och klor klippta för att köttet inte ska skadas, mjölkor som fàr tillskott för att de ska ge mer mjölk över en längre tid, ingen bra miljö eller behandling. Nu ska köttätare bli veganer ocksà? Världen var nog en bättre plats innan vi kom till, ibland skäms man över att vara människa…

BARFmycat
5/14/12, 9:03 PM
#57

#54

Jag kontaktade länsstyrelsen men de kontaktade aldrig mig tillbaka, sedan så är katten skriven på hans ex så det går inte att påvisa att det är han som har katten och att den då far illa när han har den.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
5/14/12, 11:28 PM
#58

#56 Hade inte människan hittat det (animaliska) proteinet hade vi fortfarande varit på apstadiet. Det tycker jag talar ganska mycket för att vi inte bör bli veganer även om det går att leva som vegan. Bättre att satsa på ekologiskt/bli självhushållande.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
5/15/12, 12:25 PM
#59

#58 Det där är ju kanske en åsikt som inte alls platsar i den här diskussionen, som handlar om carnivorer som veganer, inte människor.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
5/15/12, 9:34 PM
#60

#59 Jag uppfattade det som om inlägget handlade om att vi människor skulle bli veganer, men ser nu att jag missuppfattade inlägget :)

Medarbetare på jack russel terrier

Smullis
5/17/12, 6:02 PM
#61

Hur kom han ens på idén att göra sin katt till vegan?! Kattdjur är köttätare. En sån sak ska man inte ändra på.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

BARFmycat
5/20/12, 5:36 PM
#62

#60

Ja det är lätt hänt, kan hända även den bästeGlad

#61

Ja det undrar jag med.. Jag tycker någonstans att oavsett hur gammal man är, så har man visat sig vara för liten för att ta hand om ett djur om man inte klarar av att sköta det på rätt sätt. Oavsett vad man nu kan ha för anledning till att man gör så.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
HagensYeats
8/15/12, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Jag själv är vegetarian men för det skulle aldrig i livet göra min katter till vegetarianer. Katter har alltid varit köttätare och kommer alltid att vara. Det är det som dem mår bäst av!

BARFmycat
8/15/12, 7:55 PM
#64

#63

Det värmer mitt hjärta varje gång jag hör att det finns förnuftiga veganer/vegeterianer!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HagensYeats
8/15/12, 9:22 PM
#65

Ja är man djurvän så ingår det att ge sina djur naturlig föda! Skrattande

vinteralvan
8/17/12, 8:40 AM
#66

Stackars katt.

Upp till toppen
Annons: