Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 6829 ggr
Ruzicka
2012-05-27 09:39

[K] Ljus avföring/A-vitamin

Hej. Jag hade lite svårt att benämna tråden vettigt, men jag försökte i alla fall. ^^

Jag har två frågor.

1. Sedan jag började BARFa har katterna varit hårda i magen, och har från och till haft mycket ljus avföring. Jag läste i en gammal tråd att detta beror på överskott av kalcium, alltså att jag ger för mycket ben. Jag ger benmjöl och ger enligt de rekommendationer jag såg här på siten, 1 tsk/200 gram mat. De är kattungar och får rätt mycket mat, den ena får 5% av sin kroppsvikt, den andra får 7,5%. Vad kan vara problemet? Är det ändå att jag ger för mycket benmjöl?

2. A-vitamin går ju att överdosera så jag är lite nojig om den. Jag ger 8% lever i nuläget. Men jag läste att annan inälvsmat också kan innehålla mycket A-vitamin? Vad är det i så fall för inälvor?

Tack för att ni tog er tid att läsa!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Silvestris
2012-05-27 19:58
#1

1. Jag har aldrig varit med om att BARF med benmjöl istället för färska ben har gett ljus och hård avföring. Minska benmjölshalten går inte gärna eftersom de då får ett underskott av kalcium. Kött i sig kan sedan ge hård avföring, det är bla. därför nötkött är bra att ge vid diarré… det ger fast avföring. Om kattungarna verkar irriterade av den hårda avföringen kan du prova att tillsätta lite fibrer (tex. broccoli), du kan även blanda ut maten med lite extra vatten.

2. Det finns inte direkt någon annan inälvsmat än lever som innehåller några extrema halter A-vitamin. Njure innehåller betydligt mer än vanligt muskelkött, men inte ens i närheten av så mycket som lever. Ger man mycket njure kan det såklart spela roll, men ger man bara lite njure ibland är det inte så mycket att oroa sig över.

Ruzicka
2012-05-27 22:03
#2

#1 Nötkött ger jag inte mycket alls.. sedan jag började har jag gett kyckling, häst, gris, kalkon, kanin. I den ordningen, alltså mest kyckling (hjärta och lever framförallt, men även mage) och minst kanin. Vatten har vi lite extra i alla fall, och jag vet inte om jag kan hälla på mer utan att det börjar simma för mycket.. men jag skall definitivt testa broccoli! Tack!

Okej, då vet jag det. ^^ Det var lugnande att höra. Tack!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

BARFmycat
2012-05-31 20:55
#3

Du kan tillsätta olja om katterna är hårda i magen, men håller med om att det låter som att de får för mycket ben men håller även med i att det nog inte går att minska benmängden heller. Utöver det så ja, mer vätska kanske vore bra. Lever är också laxerande, men det kan du ju heller inte ge för mycket av utan att överdosera.

Lammlever ska du inte ger mer än 5% av, för den innehåller mycket mer A-vitamin än övrig lever.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

mollyt
2012-08-16 10:33
#4

Min ena katt hade i morse också väldigt ljus avföring, typ beige-vit, men fasta och fina korvar! Jag har nu två katter som äter samma BARF-mat, jag tillsätter inte extra benmjöl utan ger förvisso ganska mycket kycklingen och krossat/malt äggskal. Jag tänker att båda katterna skulle ha den här ljusa avföringen om det berodde enbart på maten! Men jag läste nyss att avföringen kan bli färglös om den gått genom tarmarna för fort eller om de har ätit något konstigt. Jag är ute med katterna i koppel och risken finns att hon har ätit något mer än bara tuggat gräs nör vi varit ute! Har ni tips vad jag kan göra såhär första dagen jag ser sådan här avföring? Läste att det kunde bero på gallan om katten visade buksmärtor men det gör hon inte alls, hon är sitt vanliga jag - leker, gosar och äter med god aptit. Hon har ingenting emot att bli lyft eller klämd på så tror ju inte att hon har ont. / Orolig MCO-matte

mollyt
2012-08-16 10:35
#5

Ps: Katterna har här i dagarna fått kattmynta (torkad, egenodlad) och hon med ljusbajset gillar kattmynta mycket mer än vad hennes bror gör! Vet ni om förtäring sv kattmynta skulle kunna ge vitt bajs?! …. En tanke bara! DS

Upp till toppen
Annons: