Annons:
Etikett03-katt
Läst 15506 ggr
[Nikkki]
5/16/12, 9:56 AM

Rå kyckling

Jag fick höra av min vetrinär att man aldrig skall ge rått kycklingkött, kycklingvingar etc, ej heller om det varit fryst. det kan finnas salmonella i köttet och djuren kan bli rejält sjuka. Blir konfunderad när ni Barfare säger en annan sak. Hur är det egentligen?

Annons:
Silvestris
5/16/12, 1:15 PM
#1

Svensk kyckling innehåller inte salmonella, punkt. Vi har extremt bra kontrollprogram mot det. Kronfågel har tom. gått ut garanterat salmonellafri kyckling.

LaSadie
5/16/12, 5:43 PM
#2

enligt veterinärer ska man inte ge rått kött öht utan torrisarna som finns i deras shop

BARFmycat
5/17/12, 3:53 PM
#3

Jag önskar att veterinärerna kunde ge belägg för det dem säger. Som varför i hela fridens namn skulle man inte kunna ge fryst kött, det var ju bland det mest korkade jag hört.

En veterinär jag konfronterat påstådde ju att det finns ett enzym i rått kött som bryter ner näringsämnen, men hon vägrar säga vilket. Hon påstår även att rå äggula är livsfarligt, och det äter ju till och med jag..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

medde
5/18/12, 2:22 PM
#4

Men måste då fråga en sak ang kyckling..Det är ju vida känt att kyckling är det köttet man måste passa. Eftersom det är salmonella ofta i det. Man ska ju inte ens använda samma skärbräda osv.. Inte skull ejag då ge min katt rå kyckling.. Med risken att den kan få salmonella. Kyckling kött ska tillagas innan det är okey att ätas.. Det finns ju varningar om detta precis  överallt.'

Det var bara att Googla så hittade man att det funnit salmonella hos även Kronfågel. Man kan inte ge 100 % garanti för helt fri kött.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

wesdi
5/18/12, 4:03 PM
#5

Katt, hund, varg, räv mfl har mage och tarm som  är *designade* till att ta hand om rått kött och råa ben.

Deras magsyra är stark, hundens tarmsystem är kortare än människans och därmed hinner inte ev. bakterier fastna lika lätt så att säga.

Utekatter som äter fåglar, råttor m.m…. de verkar ju klara sig bra eller hur?

Självklart ska man vara noga med hygienen vid kötthantering.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
5/18/12, 6:06 PM
#6

Det är vida känt att Sverige har ett av de bästa kontrollsystemen mot salmonella. Alla besättningar testas och positiva provsvar leder till destruering av hela besättningarna. Det är extremt ovanligt med salmonella i svensk kyckling och jo, Kronfågel har faktiskt gått ut och garanterat att deras kyckling är salmonellafri.

När svenska katter (vet inte hur det är med hundar) drabbas av salmonella handlar det i så gott som alla fall om utekatter som har fångat och ätit smittade småfåglar (småfåglar sjuka i salmonella är lätta byten).

10 år av BARFning och jag har inte haft en enda katt som blivit sjuk av någon köttburen smitta och då har kyckling och fläsk utgjort grunden.

Annons:
medde
5/18/12, 6:26 PM
#7

Men då har ni missat studier om vilda djur och även andra som har åde salmonella och andra sjukdomar som dom fått via sitt matintag.

Jag skulle inte ge min katt rå kyckling, svensk eller utländsk, det ör min katt för kär till att ge.. Jag anse att TS veterinär har fullkomligt rätt, men det är ju "bara" en veterinär som inget vet….Tydligen

Det här citatet finns att läsa på SVA hemsida om salmonella

"Den vanligaste smittvägen för hundar är utfodring med råa eller otillräckligt upphettade livsmedel, , hundgodis och andra animaliska produkter som grisöron, rått kött, kyckling och slaktavfall.

Samt om katt som tar fåglar ut i det fria Citat SVA

#5 Från SVA hemsida.. Så så bra är det nog inte."Katter smittas oftast under vårvintern efter att de fångat och ätit salmonellainfekterade småfåglar"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Silvestris
5/18/12, 7:09 PM
#8

#7

Jag är fullt medveten om att katter och hundar kan drabbas av salmonella. Jag vet även att katten tål 10 ggr så hög smittdos som människan. Jag har sedan som sagt bra koll på det svenska salmonellaläget.

Allt matintag innebär en risk för hälsan. Skadliga ämnen och organismer finns överallt. I kommersiellt djurfoder hittar vi både salmonella, melamin, mykotoxiner och nu senast (ICAs hundmat) glas.

Tyvärr kan ju varken vi eller våra djur leva på bara luft.

medde
5/18/12, 7:15 PM
#9

#8 Visst kan dom/vi inte leva på luft. Men att ha hundra koll på smitta ör en omöjlighet, men man kan vara bra infomerad. Det är en anna san tycker jag. Men rå kyckling är enl all forskning jag sett och läst.,inte bra för någon.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Silvestris
5/18/12, 7:20 PM
#10

#9

Men jag har läst massor av studier som visar på fördelar med att utfodra köttätare med rått kött istället för med kommersiella foder. Man får dock vända sig till bevarandebiologin och studier på djurparksdjur för att finna detta.

Skulle jag vara så rädd för salmonella som en del verkar vara skulle jag inte ta hem rå kyckling ens för att steka till mig själv.

Rått kött äts f ö även av människor. Jag gillar både råbiff och carpaccio. Rå fisk i olika former och jag äter numera även fläsk rosa.

medde
5/18/12, 7:22 PM
#11

man ska tillaga kyckling på ett rätt så ser jag inmga problem. Men inte skulle jag äta rosa fläsk osv..men det är mitt tycke,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

LaSadie
5/18/12, 8:08 PM
#12

Som andra sagt så har katter en tarm som kan hantera rå mat och är inte lika mottagliga av ev. salmonella smittad kyckling som människro är. Vet inte hur det är med hundar dock.

medde
5/18/12, 8:20 PM
#13

Det har redan framkommit i inlägg, men dom är för det inte "befriade" från att smittas av salmonella.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
LaSadie
5/18/12, 8:39 PM
#14

nej nej, men samtidigt vill du inte ge kyckling för att du är rädd att de ska smittas. Men att svensk fågel är så säker plus katters anatomi förstår jag inte varför någon tvekan finns alls.

Silvestris
5/18/12, 8:46 PM
#15

#11

Men att tillaga rå kyckling innebär alltid hantering av rå kyckling och är man så rädd för salmonella är det märkligt att man vågar hantera rå kyckling öht.

medde
5/18/12, 8:57 PM
#16

#15 Men vem har sagt så rädd!!! Det undrar jag verkligen.. Inte är det jag i alla fall om ni syftar på det. Jag har skrivit att jag inte vill ge min katt eller hund för den delen ingen rå kyckling. Så även jag skulle inte äta rå kyckling. Så äter jag då inte rå kyckling. Måste jag då tillaga den eller hur? Skrev jag inte i ett inlägg tidigare att om man tillagar kyckling på rätt sätt, så ser jag inga problem med att äta den..

Men det är visst så att man läser det man vill. och sedan tolkar man det hela fritt.. Kan man inte hålla ett samtal med det som skrivs av person till person. Så är det ingen idé att tala vidare.

Trist att det inte kan talas om olika tankar och tycken utan det sägs och skrivs saker som man ej  ens skrivit!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Gemm]
5/19/12, 6:27 PM
#17

Självklart kan man ge rå (svensk) kyckling, det är bra för katten och ett välkommet inslag i en BARF-diet. Din veterinär talar om sånt hen inte vet något om. Be om medicinska råd, inte kostråd, när du är hos veterinären.

medde
5/19/12, 7:23 PM
#18

#17 Om jag föstår rätt så säger du rent och rakt att en veterinär inte har den kunskapen att kunna ge kostråd till djuren som kommer på besök på klinkiken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vallhund
5/20/12, 3:38 AM
#19

# 18 Det  är inte många timmars foderlära som ingår i veterinärinärututbildningen, föreläsarna kommer från RC o Hills etc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
5/20/12, 11:47 AM
#20

#18 En veterinär har inte utbildning i näringslära, de har däremot partisk utbildning i foder från de företag som säljer veterinärfoder

Att påstå att en katt inte kan äta det en katt har som naturlig föda är enligt mig att påvisa låg kunskap inom ämnet

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
BARFmycat
5/20/12, 8:43 PM
#21

#7

Jag förmodar att du då aldrig under några omständigheter, ger din hund eller katt foder innehållande spannmål heller, då det är till och med vanligare att djur smittas av salmonella pga spannmålsinnehåll i vanliga kommersiellt framställda foder, än att de drabbas av det genom att äta kyckling godkänd för mänsklig konsumtion.

Det är som flera andra nämnt i den här tråden så, att katter och hundar har mycket stark magsyra som demolerar bakterier, och om några bakterier skulle överleva hinner de inte få fäste i mag-tarmkanalen då den dels är mycket kort, och dels så har dessa djur snabb ämnesomsättning och då är med andra ord bakterierna ute igen innan de hunnit infästa sig ordentligt. Dessutom så räcker det inte ens med att koka kött om det är starkt kontaminerat, så man går inte säker då heller.

Det är ju märkligt att alla vi som BARF:ar som jag känner till, och att alla vilda djur inte dör som flugor av salmonellasmittning. Det finns förstås risker med allt, men jag anser inte att bakteriesmitta är någon särskilt stor ens när man BARF:ar.

Det är mest pga innehållet av spannmål i foder som det sker foderåterkallningar. Sojamjöl och majsglutenmjöl innehåller ofta aflatoxin och salmonella.

Det sker årligen återkallningar av färdigframställda foder pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin, överskott på aminosyran DL-Methionine, salmonella, bitar av förpackningen och andra främmande föremål återfinns i fodret, råttgiftet aminopterin, melaminöverskott och cyanuric syra. Att man ger sitt djur ett kommersiellt foder är ingen garanti för att det inte ska insjukna eller smittas.

Och tyvärr så ja, jag önskar verkligen att jag kunde säga att man kan lita på veterinärers kostråd men de bevisar gång på gång att man inte kan det, bl.a genom att råda njursjuka katter till att äta torrfoder och ordinera foder med lågt fettinnehåll och massor av kolhydrater till överviktiga katter samt till katter med diabetes. Jag litar på dem när det kommer till råd om medicinering och kirurgiska ingrepp, men som dietister är de mer elle rmindre värdelösa.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

medde
5/20/12, 9:06 PM
#22

#21 Bara det uttalande som det här av dig ",och att alla vilda djur inte dör som flugor av salmonellasmittning" Gör att jag inte ens befattar mig mera i denna tråd. Då jag har inte ens yppat det änu mindre ens tänkt tanken, och ändå så antyder du det i ditt inlägg. Svårt att anföra en bra dialog på falska påståenden att man säger och tänker si och så..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

BARFmycat
5/21/12, 5:06 AM
#23

#22

Ursäkta mig, men jag har inte antytt att du anser/tycker att vilda djur skulle dö som flugor av att de äter rått kött och därmed skulle kunna infekteras med salmonella, det är mina egna ord. Däremot så menar jag att om det skulle vara sant så som du resonerar, så är det ju så det skulle se ut, och det motbevisar ju sig själv att det inte är så.

Det här inlägget #22 och ditt inlägg #16 tycker inte jag är särskilt trevligt skrivna, och jag vill påminna dig om att de allra flesta skriver inlägg och svarar i trådar med goda avsikter, vilket jag kan gå i god för att alla som skrivit i den här tråden har gjort, det är ingen som är ute efter att baktala dig eller påstå att du sagt saker som du aldrig sagt, så var vänlig och utgå inte ifrån att alla alltid vill dig ont, för så är det inte. Alla härinne håller god ton och försöker hjälpa dig med din fråga, så konversera gärna tillbaka på ett städat och trevligt sätt, så som du själv hittills blivit bemött, detta skriver jag som tillsägelse i egenskap som Sajtvärd.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
6/7/12, 1:24 PM
#24

#18 Det är precis vad jag säger, en tråkig men nödvändig sanning. De veterinärer som även är kunniga inom näringslära har ofta själva sett till att få denna utbildning pga personligt intresse, ofta innebär den eget sökande och hobbystudier precis som vi här på barf i fokus ägnar oss åt. Lisa Pierson och Karen Becker t ex, googla dessa.

En allmän veterinär är att lita och lyssna på när det kommer till kirurgi och medicin, inte när det gäller näringslära och kostrådgivning. Veterinärer indoktrineras hårt under sin utbildning till att endast ha ögon för några få utvalda sorters industriell djurmat. Detta sker inte med katt- och hunddjurs näringslära som grund och därför blir det fel.

UlrikaD
8/12/12, 5:27 PM
#25

Jag har illrar och jag har en veterinär som är bra på iller. Men han har ingen aning om vad en iller äter egentligen.

När en av mina var inne för operation hade jag med mig egen mat till honom (rå kyckling) ifall de skulle bli försenade med operation.

Veterinären hade tänkt att ge honom torr eller mjukfoder för katt.

Vad äter illrar ute i naturen? Jo, kött? Och de sitter inte direkt och grillar kyckling över öppen eld eller kokar de i sina små trianga-kök heller. De äter köttet rått.

Har haft katter och illrar i snart 10 år och utfodrat med Barf och även om jag inte kan säga att alla lever och har hälsan så har iallafall ingen dött av salmonella.

Och att förvägra ett köttätande djur dess naturliga diet känns lite dumt.

BARFmycat
8/12/12, 5:31 PM
#26

Förstår heller inte denna bakteriehysteri över djur som slickar sig själva i röven varje dagTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: