Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 2357 ggr
DeniceP
2012-08-01, 12:45

Vad tycker ni?

Vad tycker ni om detta inlägg?

Vad stämmer?

vad stämmer inte?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
wesdi
2012-08-01, 16:11

Obestämd Mjä… det var väldans blandad kompott i det blogginlägget. Må vara att den personen tror på det men …. njä.

Rått kött farligt? Kokt kött bättre? Torrfoder bra mot tandsten? F-ben .. vete fåglarna vad hon skrev… jo att ägaren själv fått fiskben i halsen en gång…

I ett annat inlägg som jag råkade ramla över så sas det att hund inte ska äta som människa… men ändå ska man koka kött till hunden??

Nope, trist läsning av en person som inte riktigt har koll på läget.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
2012-08-01, 17:04

H*n är väldigt motstridig till sig själv, plus att h*n delvis baserar sina åsikter på propaganda från djurfoderindustrin samt fakta som inte gäller landet vi bor i, det är stor skillnad på kött man köper i Sverige (även om det är importerat) och kött som köps utomlands, därav olika direktiv.

Motstridigheten är ju såklart detta med bakterier, det är ju absurt att folk tror att hundar och katter skulle bli sjuka av rått kött men de tål att slicka sig i rumpan varje dag utan att bli sjuka? Det är också större risk för oss att bli kontaminerade med sådana bakterier än bakterier från det dem ätit. Tänk hur många ytor i vårat hem som våra husdjur slår ner sin rumpa på, som vi går på, tar på och lever på…

Den andra motstridigheten är att h*n är införstådd i att molekylstrukturen ändras på tillagade ben, så h*n har fattat att de ska vara råa, och då är det tydligen okej att ge hunden rått kött som sitter på ben..?

H*n säger även att torrfoder kan förebygga tandproblem samtidigt som h*n bestämt hävdar torrfodrets mekaniska påverkan på tänderna har en försumbar effekt mot tandsten.

Verkar vara en person som läst mycket olika texter och försöker koppla dem samman utan att ha förstått innebörden och saknar förmåga att dra egna slutsatser baserat på den information h*n läst. Jag ser mest ett återberättande av olika texter som h*n tror på utan någon djupare kritiskt ställningstagande eller kunskap om hundens fysiologi.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

DeniceP
2012-08-01, 17:34

Någon mer? :)

Vill gärna ha pålitliga källor länkade! Så att jag kan visa henne dem :)

(för att göra allting klart så tycker jag precis som ni, denna texten är galen!)

Silvestris
2012-08-01, 21:58

Det är klart att det finns risker med rått kött och det är klart att okunskap är ett av de största problemen. Är man däremot medveten om de risker som finns kan man vidta de åtgärder som finns för att minimera dem.

Och jo, det finns vissa belägg för att rå mat är bättre än kommersiellt, tillagat foder men det är inget som forskas så himla mycket på.

En studie (på kattungar) som visar att rå mat har högre smältbarhet än kommersiellt tillagat foder. Den visar även att immunförsvaret är mer aktivt hos kattungarna som åt rå mat vilket ur immunologisk synvinkel kan vara positivt.

En äldre studie som också visar att katter på rå mat har bättre allmäntillstånd än de som äter kommersiellt foder. Tyvärr var den råa maten fattig på taurin, men det var den enda brist man fann. Där går tex. att läsa:

The cats readily consumed both diets, but the palatability of the raw rabbit was noticeably greater; the cats ate it more rapidly and aggressively. After one week in the study, the cats on the rabbit diet all had significant improvements in their stool quality based on a visual stool grading system (developed by the Nestle-Purina PetCare Company). After one month, the cats on the rabbit diet all had formed hard stools, while the commercial diet cats had soft formed to liquid stools. These differences persisted to the end of the feeding trial. The cats that were fed the whole rabbit diet outwardly appeared to have better quality coats, but objective measurements were not made.

vinteralvan
2012-08-02, 10:49

Skrev faktiskt ett inlägg där efter artikeln att hundar mår bra av rått kött.

BARFmycat
2012-08-03, 16:13

Ska vi utgå ifrån att det är du som skrivit inlägget?

Annons:
vinteralvan
2012-08-03, 16:20

Ja andra inlägget ja, inte artikeln.

BARFmycat
2012-08-03, 16:37

Nu förstår jag inte, är det din blogg eller har du bara kommenterat blogginlägget?Tungan ute

DeniceP
2012-08-03, 23:24

Vinteralvan har bara kommenterat inlägget, precis som jag, inlägget är det någon annan som skrivit (jag vet vem det är)

vinteralvan
2012-08-04, 12:27

Precis, den andra kommentaren (Frida) är min.

BARFmycat
2012-08-04, 12:45

Jahaa, ursäkta min tröghetTungan ute

Upp till toppen
Annons: