Annons:
Etikett03-katt
Läst 4631 ggr
Dorkiis
2012-06-18 17:50

Fråga om kycklingvingar

Hej! Jag vill ge mina katter lite kycklingvingar då och då för att se om de gillar det och tänkte börja med en gång i veckan. Det jag undrar är hur mycket de egentligen ska ha? En halv kycklingvinge var? Det låter säkert som en dum fråga men katterna är rätt överviktiga och jag försöker få dem att gå ned i vikt så jag vill inte ge dem alldeles för mycket! Brukar de äta typ en halv var vid en måltid (om de får två måltider om dagen)? Eller är det ännu mindre?

Annons:
mandyosv
2012-06-18 17:53
#1

Ge dem en hel grillad från ica så blir dom väl glada :D

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

LaSadie
2012-06-18 17:56
#2

#1 Ge absolut inte tillagade ben, livsfarligt.

Jag brukade ge våra hela vingar, klippte lite i dem för att de skulle få mer grepp om dem,

Dorkiis
2012-06-18 18:02
#3

okej, jag antar att kycklingvingar är bland den nyttigare maten så att även om de äter tills de är mätta så blir de kanske inte så feta av det…

En till fråga dock: äggula och keso ska ju vara bra men hur ofta kan jag ge det? går det att ge dem en äggula var i veckan och någon matsked keso med det? om man tänker ur viktminskningssynpunkt menar jag. Det är så mycket svårare att veta sånt här när jag inte vet hur mycket kalorier de ska ha per dag!

BARFmycat
2012-07-09 20:37
#4

Ibland kan en hel kycklingvinge bvli lite väl mycket som en måltid, det beror helt på kattens energibehov. Mina två äldsta tjockisar (grannen matar dem, morr..) ska inte äta en hel vinge egentligen, men jag kompenserar det under resten av veckan så att om de äter en vinge en dag är det inte hela världen, även om det just för den måltiden egentligen är för mycket. Så om du bara ger lite för att vänja dem utöver vanlig kost så kan en halv räcka. Att katter inte skulle gå upp i vikt bara för att de äter bra mat är en myt, äter de mer än vad de gör av med går de upp i vikt, oavsett vad det är som de äter.

Keso håller jag inte med om att det är bra, katter ska inte äta mjölkprodukter.
Äggula kan man ge någon dag i veckan, egentligen mer ofta än så men det är ju såklart kaloririkt och har dina katter lätt för att lägga på sig kan det ju självklart vara så att du måste restriktera lite.

Ett ett tips är att utesluta allt vad kolhydrater heter i katternas kost om du vill få ned dem i vikt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Dorkiis
2012-08-01 00:12
#5

Tack för ditt utförliga svar! Kom precis tillbaka från semestern så såg det först nu. Då gör jag så att ja börjar med att ge dem en halv kycklingvine var 1 gång i veckan och 1 äggula var i veckan och så får jag se hur det går =) Vaterinären har rekommenderat ett veterinärtorrfoder för den tjocka katten men jag försöker desperat hitta en annan väg att banta henne eftersom jag inte är pigg på att enbart ge torrfoder. har dock precis köpt en vattenfontän och båda katterna dricker som tusan så det kanske inte skulle vara hela världen med 50% barf/mjukmat och 50% torrfoder.

Har verkligen letat efter formler med hur mycket kalorier en katt ska ha per dag men den enda jag hittar stämmer inte alls på mina katter. Jag antar att den formeln är för okastrerade katter som går ute och mina är ju kastrerade innekatter så det blir ju skillnad. Men jag testar så får jag se! Väger dem ju varje vecka så resultatet syns snabbt.

BARFmycat
2012-08-01 17:11
#6

#5

Problemet med de där bantningsfodren är att de ofta är mycket kolhydratrika och kolhydraterna leder pga kattens energiupptag ofta direkt till fetma och skall uteslutas ur en katts kost som ska gå ned i vikt, och egentligen ur alla katters och hundars kost i största möjliga mån.

Alla katter har enligt mig rätt att äta ett näringsrikt foder som ger deras kroppar så mycket näring som möjligt, och bantningsfoder infaller tyvärr inte under den kategorin. Det är inte fodrets protein, fett eller näringshalt som gör katten fet, det är mängden foder i kombination med mängden aktivitet som gör dem feta. Blir katten fet på ett högkvalitativt foder som tex Mjau är inte den rätta lösningen att byta foder, det är att ge mindre foder. Det är heller ingen exakt vetenskap hur mycket varje katt ska äta för att må bra. Det finns lite olika sätt att räkna ut det mer exakt, men det fungerar även bra att testa en mängd som känns rätt och sedan justera den mot önskat resultat.

En katt som äter blötfoder/BARF kommer dricka mindre än en katt som äter torrfoder, och så ska det vara. De ökar nämligen sitt vätskeintag via fodret med 55-75%, vilket är det naturliga och mest hälsosamma sättet för dem att få i sig sin vätska på.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: