Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2564 ggr
Eywa
2012-07-28 13:18

Barfa en katt, ge torrfoder till den andra

Hej!

Eftersom min ena katt har visat att hon gillar det mesta i köttväg så vill jag prova att börja Barfa henne.

Dock är det så att min andra äldre katt ÄLSKAR torrfoder och vill i stort sätt inte äta någonting annat.. Inte ens blötmat går bra, han vill bara ha såsen, om han ens går fram till skålen.

Vad jag undrar är om jag fortfarande kan ha torrisar framme till hanen trots att jag barfar honan? Hon är inte ens i närheten av överviktig utan är en liten smidig och smärt tjej med fin muskulatur. Så jag tror inte att hon skulle dö av att få i sig lite torrisar utöver barfen, eller?

Torrfodret dom just nu får är Carnia Lynx, men det är bara för att Orijen är slut överallt. I vanliga fall får dom Orijen.

Annons:
BARFmycat
2012-07-29 23:46
#1

Det kan du säkert, sätskilt om det är ett torrfoder som är spannmålsfritt. Jag ger själv ibland torrfoder av typ Carnia Lynx eller Porta 21 i aktiveringsboll ibland till mina katter så de får träna hjärnan lite.

I övrigt kan jag tipsa dig om att stanna kvar på Carnia Lynx, det är mycket bättre än Orijen av flera olika anledningar.

Vill du ta emot tips på hur du kan vänja över hanen på blötfoder/BARF så är det bara att säga till, du är inte den första som har det problemet och inte heller den sistaFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

fvanilla
2012-07-30 16:01
#2

Håller absolut inte med ang. särskilt Carnia Lynx, då p.ga magnesiumhalten, så jag skulle absolut inte våga rekommendera det. Kör då hellre med Applaws.

BARFmycat
2012-07-31 20:49
#3

#2

Nu vet ju inte jag vad du har för värderingar och åsikter kring vad ett bra torrfoder är, men Carnia innehåller inte mer magnesium än Orijen, tvärtom så innhåller Orijen mer magnesium än Carnia.

Orijen har en vattenhalt på 10% och en magnesiumhalt på 0,09%
Carnia har en vattenhalt på 7% och en magnesiumhalt på 0,08%
I torrsubstans får Orijen en magnesiumhalt på 0,10%
I torrsubstans får Carnia en magnesiumhalt på 0,086%

Utöver detta är Carnia ett bättre foder eftersom det är fritt från fisk och den direkt giftiga ingrediensem lakrits som Orijen av okänd anledning anser ska matas till katter.

Om man ser över innehållet av vegetabilier så innehåller även Orijen många ingredienser som har hög halt oxalater, vilket katter är känsliga mot. Oxalater försvinner inte vid tillagning. Oxalatrika grönsaker/frukter som man inte ska ge till katter, som Orijen innehåller är russetpotatis, sötpotatis och spenat (Orijen Cat & Kitten) samt spenat, blåbär, russetpotatis och sötpotatis. Carnia innehåller potatis och betor, vilket hur man än vrider och vänder på det minst 1 oxalatrik ingrediens mindre än Orijens innehållsförteckning.

Carnia innehåller endast 16% kolhydrater i torrsubstans, Orijen innehåller ca 22%

Applaws har liknande innehåll med Carnia, men dessvärre listar de ingenstans hur högt deras magnesiuminnehåll är eller vilken vattenhalt fodret har. Två viktiga fakta kanske, för att ta ståndpunkt till om Applaws är bättre om man vill hålla ned magnesiumvärdet?

Hela bytesdjur innehåller mellan 0,12-0,18% magnesium i torrsubstans.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: