Annons:
Etikett02-hund
Läst 3576 ggr
Vattnadal
2012-07-04 14:48

Kalkonhals

Vidar ska banta, så han får köra BARF ett tag. Blir jag nöjd kanske vi kör så jämt, och bara kör torrfoder när det inte går.

Köpte hem 10 kilo kalkonhals och varvar med V&H nr 25. Ger grönsaker extra till halsarna, för att han ska få lite mer i magen, hans pyr galla annars. Sen blir det lite älgklöv od mellan farven oxå. Kött får han ca 350 gram om dagen, ska väga 35 kilo, svårt att känna revbenen nu nämligen.

Att jag valde kalkon, var för att han samtidigt behöver tryptofanrik mat. Hur många dagar bör jag ge V&H på en vecka, kan jag ge nästan bara halsar, bör jag ge 50/50 av det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Heffipeffi
2012-07-08 18:13
#1

Vom og hundemat är ju ett helfoder som du inte behöver tillsäta ngt till. Dagarna du inte ger vom og hundemat kan du ju försöka få så att det blir ca 50% Halsar, 5% lever, lite vom eller annat kött och eftersom du vill ha ner honom i vikt kan du ge ganska stor del grönsaker.

Varför anser du att han bör ha tryptofanrik mat?

Vattnadal
2012-07-15 16:20
#2

Vidar har knappt någon impulskontroll alls, är rädd för mycket, blir stressad och ängslig lätt. Äter han majs går han upp i varv så det sprutar om det. Majs innehåller ett ämne som omvandlas till dopamin och noradrenalin i kroppen. Tryptofan omvanldas till serotonin som är lugnande. Han får inte majs, men gärnma extra mkt av tryptofanrik mat, i alla fall när vi gör saker som han kan bli stressad av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Heffipeffi
2012-07-15 17:22
#3

Intressant. Märker du ngn skillnad?

Vattnadal
2012-07-16 13:15
#4

Jo, jag gör faktiskt det. Med eller utan majs är löjligt stor skillnad. Tycker att han varit lugnare och mer tillfreds nu med kalkon som bas. Kanske fortsätter vi så ett tag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Heffipeffi
2012-07-16 14:13
#5

Ännu en positiv sak med BARF :-)

lizaohman
2012-07-19 09:48
#6

Hm. Människor med impulskontrollproblem (som t ex ifall man har ADHD) mår jättebra av att utesluta kolhydrater i möjligaste mån. En av de mest ajajaj-grönsakerna är just majs!

Annons:
lizaohman
2012-07-19 09:48
#7

Hm. Människor med impulskontrollproblem (som t ex ifall man har ADHD) mår jättebra av att utesluta kolhydrater i möjligaste mån. En av de mest ajajaj-grönsakerna är just majs!

Vattnadal
2012-07-19 13:00
#8

Majs är ju massa kolhydrater, som socker. Sen är ju största boven ämnet som bildar stresshormoner.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: