Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2611 ggr
pippa__
2012-07-13 00:12

Vilket kött vilken dag?

Det är ingen som är sugen på att lägga upp ett litet schema på hur veckan ser ut för er hund och dess kost?

Vad för kött får den de olika dagarna? Vilka inälvor osv.

=)

Annons:
Heffipeffi
2012-07-13 07:21
#1

Jag har inget direkt schema för veckan, utan ser till att de får kött och ben från tre olika djurslag varje 10-14 dagars-period. Det blir till större delen kalkon, ox och ngn gång lamm eller fläsk.
Vad gäller inälvor så är det oftast bara hjärta och lever de får eftersom det är svårt att få tag på annat. Hittar jag njure  så får de det också.

Det är bl a det som är grejen med BARF, att man inte har ngt schema dag för dag, utan det är över tid som gäller. Hundarna i det vilda, tar ju det djur de kommer åt och får på så vis en varierad kost och med det får de i sig allt de behöver.

BARFmycat
2012-07-13 22:43
#2

#1

Men hundarna i det vilda äter ju helkroppsmat jämt och inte utvalda köttbitar som vi ger, om vi bara skulle helkroppsutfodra och endast variera djurslag så skulle det ju inte vara så svårt att BARF:a, naturens egen komponering kan ju inte gå fel liksomFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-07-13 23:53
#3

Nej, det är just det jag menar. De äter inte samma djurslag jämt utan olika och får därför i sig allt de behöver. Skrev jag oklart?

pippa__
2012-07-14 00:50
#4

Så dom MÅSTE inte ha i sej av alla djurslag? Jag kan köra på kyckling i 4 veckor om jag vill det + lever och mage tex från kyckling och sen gå över till nöt några dagar och sen köra kyckling igen?

Mal ni ner era egna grönsaker eller ni köper färdiga mixar? Jag är så rädd att man missar nått som är viktigt!

BARFmycat
2012-07-14 09:31
#5

#4

Du skrev "Det är bl a det som är grejen med BARF, att man inte har ngt schema dag för dag, utan det är över tid som gäller. Hundarna i det vilda, tar ju det djur de kommer åt och får på så vis en varierad kost och med det får de i sig allt de behöver." och det uppfattade jag som att du menade att bara man ger olika köttbitar varje dag går man säker. Jag hävdar tvärtemot dig att man visst inom BARF kan vara mycket behjälpt av att ha ett bestämt matschema, särskilt i början när man är ny och det inte sitter i ryggraden än. Tack för ditt tålamod, jag kanske bara uppfattade det du skrev annorlunda än vad det var tänkt?Glad

#4

Anledningen till att man vill variera köttsorter är dels för att olika sorters kött har olika egenskaper, precis som att olika grönsaker är nyttiga på olika sätt, och dels för att genom att variera proteinkällorna så förebygger man risken för allergier.

Man måste inte ge grönsaker, när jag gett har jag ångkokat dem (för att bevara näringen och göra dem lättarbetade), mixat dem och blandat dem med köttfärs (för att katterna ska äta) och fryst in det. Man ska inte ge råa grönsaker, det är inte farligt men det ger inte samma effekt som att ge tillagade grönsaker. Mer om detta kan du läsa om i artikeln här på BRAF iFokus; Varför ska man tillaga grönsakerna inom BARF?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2012-07-14 13:29
#6

#5 Det är absolut inget fel att göra ett schema. När jag tänker efter så gjorde jag det själv i början. Vad jag menade var att det är inget som säger att jag måste ge t ex kyckling på mån ons fre, nöt tis tors och lamm lör söndag.

Annons:
pippa__
2012-07-15 23:29
#7

Som ni säger här så så hade jag gärna sett ett schema för hur ni gjorde i början.

Just nu står jag alldeles blank och har inget alls att gå på. Bara som ett litet tips på vägen.

#5 Intressant det här om grönsakerna, har nämligen hört helt tvärtom på annat ställe, att dom absolut inte får tillagas. Ska läsa =)

Heffipeffi
2012-07-15 23:56
#8

När man börjar ge barf, ska man inte ge så mkt olika köttslag i början. Du kan börja med att ge vom och t ex kycklingskrov, eller vingar beroende på hur stor din hund är.
Har du varit inne på Jipotimas hemsida? Där står det hur man gör omäggningen till barf.

En 10 dagarsperiod för mina hundar (som barfats flera år)kan se ut så här:

Dag 1. Kalkonskrov , nötvom, hjärta

Dag 2. Kalkonhals, nötvom, lever

Dag 3. Kalkonskrov, oxkross från Nordic

Dag 4 Tjocka revben från gris

Dag 5. Laxkross från Nordic

Dag 6. Kycklingvingar/lår + Fläskfärs

Dag 7. Kalkonvingar, hjortkött, lever

Dag 8. Hjortben, vom fr hjort

Dag 9. Kalkonskrov, oxkross

Dag 10. Kalkonskrov, oxkross, lever

Att de får kalkondelar så ofta, beror på att jag har stora hundar och dessutom har lätt att få tag på kalkondelar. Vad gäller inälvor, så har jag svårt att få tag på annat än hjärta och lever. Ibland blir det från kyckling, ibland från nöt, och ibland från gris, eller hjort, beroende på vad jag får tag på. Till ovanstående ger jag ibland grönsaker, som jag antingen finfördelat i råsaftcentrifug eller kokat. 2-3 ggr/ve får de dessutom 1-2 äggulor. Laxkrossen byts ut mot hel strömming vid tillgång.

Heffipeffi
2012-07-15 23:59
#9

dubblett

pippa__
2012-07-16 00:03
#10

Och dom får mat 1 gång om dagen? Tycker även det är svårt att veta hur mycket jag ska ge.

Häromdan så fick dom 1 kycklinglår, kycklinghjärta, lever (ko) löskokt ägg me skal och lite tomat. Det var kvällen. Till morgonen fick dom kycklinglår me lite olja och lite skínn från kyckling. Tycker det är jättesvårt.. :/

Heffipeffi
2012-07-16 06:31
#11

Mina får mat en gång om dagen. Men det är olika hur man gör. en del ger ben ena måltiden och kött och grönsaker den andra.

Man brukar börja med att ge 2% av hundens vikt, sedan får man justera det uppåt eller neråt beroende på hundens hull.

Jag ska försöka göra ett exempel på schema till din hund. Hur mkt väger den?

Vad har den ätit förut?

Är den van att äta ben?

pippa__
2012-07-16 20:26
#12

#11 Hade varit jättesnällt!

Har 2 hundar som ska äta isf. Den ena väger runt 22 kg och den andra 26 kg. Nu äter dom Nordic sp + och dom är vana att äta många olika ben. Den ena är kvalsterallergiker om det har nån betydelse?

Heffipeffi
2012-07-16 23:43
#13

Är det vuxna hundar?

Annons:
pippa__
2012-07-17 00:19
#14

Oj sorry! Ja, båda tjejerna är vuxna och är 3,5 år och 4 år. Tränas medel/hårt

lizaohman
2012-07-19 09:45
#15

Jag ger min hund mat 2-3 ggr/dag eftersom han har enligt genitiken (uttalas inte geni-tiken, som maken läste hahaha) att få magomvridning/tarmvred. Det gäller hundraser med djup bröstkorg t ex schäfer, retriever, rottweiler, newfoundland.

Upp till toppen
Annons: