Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1944 ggr
mylicharlie
2012-07-15, 02:41

Är detta ok?

Hej,

Har läst lite här på sidan om BARF. Känner dock att det är lite svårt att greppa allt som man måste ge sin katt och vart exakt man kan hitta detta. Typ kalkmjöl? Ica?

Hur som haver brukar jag ge mina katter lite nötfärs, torkade kyckling fileer, färska kycklingfileer, rå äggula samt bozitas blötmat. Men lästa här att man inte ska halv-BARFA de små liven. De har alltid tillgång till torrfoder från Carnia Lynx. Funkar det att göra såhär? De äter ju ändå som små grisar och älskar att få lite rått, men i och med att jag inte behärskar det så bra så vet jag inte om det kan göra mer skada än nytta om jag "halv-BARFAR" dem??

Funderade på att gå till affären imorgon och köpa kycklinglever men såg här att det inte är bra för att de kan få överskott av A-vitamin. Funkar kycklinghjärta eller är det samma där att de kan få överskott. Kan jag börja göra lite grönsakspureer av kokta morötter att ge dem vid sidan av? Detta är en sån djungel men det är så otroligt spännande och jag vill så gärna testa!

Annons:
BARFmycat
2012-07-17, 20:02

Hej!

Kul att du intresserat dig för BARF, jag håller med om att det är mycket att ta in och tänka på i början och mycket som väcker frågor, då är det bra att du frågar som du gjort här.

Det är många som missförstår begreppet att halv-BARF:a och tror att det är något man kan göra om man inte riktigt vet hur man ska göra, och då kan falla tillbaka på den andra hälften som utgörs av kommersiellt kattfoder om något inte skulle vara komplett, men riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Om man ger sin katt kött vid sidan av den vanliga maten så kan man inte ger mer än ca 30% utan att komplettera den delen med kött så den blir balanserad. Ger man mer än så riskerar man att felutfodra med överdosering eller underskott som följd. De som halv-BARF:ar gör det främst pga platsskäl, att man inte har utrymme att ge helBARF eller kanske inte tid osv, men ger man mer än de där 30% så måste det kompletteras precis som om man hade gett enbart BARF.

Kalkmjöl kan man köpa i välsorterade djuraffärer, man kan även ge Kalcipos som finns på Apoteket (här är jag dock osäker på doseringen då jag aldrig gett det själv) eller så kan man använda sig av egengjort äggskalskalk (½-1g per 100g kött).

Det kan låta fånigt, men det är oerhört lätt att överdosera lever då det innehåller väldigt mycket A-vitamin. Tex så får mina katter endast en portion lever i veckan (de äter 2 portioner mat om dagen). Jag skulle kunna ge dem två portioner var tredje vecka utan att de får överskott, eller till och med två portopner varannan vecka men då skulle de ligga precis på gränsen till överutfodring med lever. Så lite krävs det. Eftersom fodret du ger redan är kompletterat med A-vitamin blir det ju per automatik överskott av lever om du ger extra vid sidan av. Det luriga med lever är även att det lagras i kroppen och behöver inte komma till uttryck för överdosering först efter en lång stunds överdosering, det kan alltså ta lång tid för en överdosering att komma till uttryck.

Lever är däremot i princip det enda man kan överdosera, allt annat kött kan du ge utan att vara rädd för överdosering! Det går att överdosera ben, det som händer då är att katten blir förstoppad, vilket kanske är mindre önskvärt i synnerhet om man har unga katter. HelBARF:ar man ska man hålla sig under 30% ätbara ben.

Du kan säkert ge dem grönsaker vid sidan av om du vill det om och de äter det, morötter är ofarligt men det finns även en del grönsaker att se upp med, tex rödbetor, potatis, spenat, avokado mm som är giftigt i mer eller mindre mängd för dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: