Gelatintillskott och torrfoder/färskmat
Hej!
Några av er som ger gelatin till hunden?
Jag ska få hem en 6-årig hund i höst och hon äter just nu bara billigt torrfoder. Jag ska försöka ge hunden bättre mat, kanske inte BARFa helt men gå i rätt riktning helt enkelt.
Om gelatin har jag läst att det för människor hjälper oss att ta tillvara på protein bättre om man tar det ihop med mat, borde inte samma sak gälla hundar? Gelatin är även bra för andra saker och finns ju naturligt i djur som hundar äter. Tänker då att det kanske är vettigt att blanda det i hundens mat.
Är färskmaten som finns i affärerna bättre än billigaste torrfodret, eller vad har ni för uppfattning om detta?
Vilket märke har torrfodret hunden äter nu, och vilket märke har färskfodret du funderar på?

Nu: Billigt Hemköptorrfoder
Inte kollat på färskfoder ännu… Men tänker billigt hemköpt-färskfoder (om det finns). Hade det alltid varit bättre än torrfodret?
Kanske lite luddig fråga. :)
Inlägget är borttaget
Menar du inte våtfoder, istället för färskfoder? Det är inte så vanligt att färskfoder finns i vanliga affärer. Färskfoder är rått och fryst, medan våtfoder = burkmat.

Det gör jag nog…
Min gissning är att det billiga torrfodret innehåller spannmål (och annan onödig utfyllnad), vilket inte är så värst naturligt eller nyttigt för hunden, medan jag inte hört talas om något färskfoder som innehåller spannmål (men man ska aldrig säga aldrig). Så på den fronten troor jag att de flesta färskfoder är bättre än det billigaste torrfodret. Googlade lite snabbt på Hemköps hundfoder, fick inte upp någon innehållslista eller ngt annat av värde. Det enda jag fick fram var någras dåliga erfarenheter. Kolla upp om det finns typ Vom of Hundemat, Nordic eller liknande märke i närheten av dig, och om det räknas som "billigt" för dig. Det finns en tråd, Som du kan kolla i http://barf.ifokus.se/articles/4d712e76b9cb46221d044906-aterforsaljare-av-barf-och-farskfoder?discussions-1
Oj, missade #3-5 *generad*.
Inlägget är borttaget
#1 Bozita våtfoder, som finns på lantmännen har bra innehåll.
#6 De flesta färskfoder innehåller spannmål. Nordic har nu kommit med ett nytt färskfoder ett som är spannmålsfritt, men innehåller morötter i stället.
Vom og hundemat är spannmålsfritt.

Ingen som har åsikt om Gelatin? Jag tycker att det verkar vara jättebra, nämligen…
Jag har läst i ngt recept på kattmat att man sätter till gelatin. Tror det är i de fall man inte ger ben utan ngt annat kalciumtillskott. Ger du BARF så tror jag inte det gör varken till eller från om du ger det.

Jag kommer nog inte kunna BARFA helt, tyvärr. Ska försöka göra det bästa utav situationen och tänkte ha juli till att planera lite hur jag ska göra det bäst för vovven. Lite svårt här i Lund att hitta slaktare och sånt, jag har inte hittat än i alla fall.
Om man tänker sig gelatin som proteinkälla är det en ganska dålig sådan. Det innehåller väldigt lite av de essentiella aminosyrorna och har rätt så lågt biologiskt värde.
Däremot finns enstaka studier som visar att idrottare på högre nivå kan få bättre leder om de tar tillskott av gelatin, men det säger inte så mycket om huruvida det är bra för folk i allmänhet eller om det är bra för hundar.
Bor du i Lund kan du beställa kött och ben från Zooprodukter i Simrishamn AB, men man får göra rätt stora beställningar (20 kg) för att få köttet hemkört.

Jo, jag vet att gelatinet i sig inte är fullgott, men det ska tydligen hjälpa till att ta tillvara på annat protein man äter bättre, vilket ju är bra speciellt om hunden inte äter det absolut bästa fodret. Man får ju välja varifrån man får gelatinet också.
Tack för tipset, man kan ju sambeställa med andra hundägare.

Håller med om att Bozita gör bra våtfoder, och tycker att angående detta med gelatin så bör du fråga dig själv vad du är ute efter med att ge det. Du skriver att du vill få upp proteinintaget, men är inte det rätt onödigt om proteininnehållet i fodret du ger är bra? Isåfall så är det ju bättre att satsa på ett foder med bra innehåll och inte ge tillskott, än att ge foder med sämre innehåll och ge tillskott.
Min personliga åsikt om tillskott är att om man måste ge dem så har man antingen ett sjukt djur eller så är det fel på maten man ger. Har man ingendera, så behöver man inte ge tillskott
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~