Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 2678 ggr
[Anunnaki]
6/30/12, 4:00 PM

Matrekommendation

Skulle vilja se lite vad ni här på Barf anser om följande matrekommendation som jag hittade på nätet:

"Huvuddelen av kattens kost ska bestå av ett högkvalitativt torrfoder (finns att köpa i zoohandeln), men variera även med burkmat om katten tycker om det. Torrfoder reducerar uppkomsten av tandsten och kan, för en del katter, alltid stå framme, då de tycker om att äta lite men ofta. Andra katter har lätt för att bli överviktiga och man bör då portionera dagsbehovet samt kanske servera ett lightfoder. Det finns även en mängd specialfoder, t.ex. för kattungar."

Det förvånade mig att denna rekommendation fanns just där jag hittade de för det var vare sig på RC:s eller Hills hemsidor.

Annons:
Heffipeffi
6/30/12, 7:13 PM
#1

Var hittade du den då?

Silvestris
7/1/12, 12:28 PM
#2

Självklart helt befängt. Det finns inga belägg för att torrfoder generellt förebygger uppkomsten av tandsten. Ett fåtal specialgjorda torrfoder gör det och jag sätter min högra hand på att ben är lika effektiva på den punkten.

Att generellt sett rekommendera fri tillgång på mat när över 25% av alla katter är tjocka är också… dumt (i brist på bättre term).

BARFmycat
7/10/12, 6:56 PM
#3

Fullkomligt nonsens såklart, och en hel del faktafel också. Tycker att det är märkligt att nästan alla katter har tandsten trots att nästan alla katter äter torrfoder, det säger ju emot sig självt. Samma sak som Silvestris säger, klart att katter kan bli feta även om de får fri tillgång på lightfoder. Lightfoder är ju dessutom otroligt näringsfattigt, och jag tycker inte att en överviktig katt förtjänar att få näringsfattig mat bara för att den är fet. Det är energiintaget som behöver regleras, inte kvalitén på fodret.

Bland det löjligaste jag vet är att det finns foder för katter till olika stadier i livet, som kattunge, vuxen, senior osv. Det finns ju inga särskilda möss i naturen som är till för dräktiga honor eller ungkatter, och de överlever ju mirakulöst ändåTungan ute
Foderföretagen får det ju att låta som att de tillsätter massa extra nyttigheter i sådana foder för däriktiga/digivande/växande katter, i själva verket reducerar de ju alla nyttigheter från fodret till övriga katter, för att spara pengar och ge en falsk ingivelse av att de faktiskt vet vad de håller på med. Vilket de gör, men det handlar mer om företagsekonomi än om katternas välfärd.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: