Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2676 ggr
pippa__
6/12/12, 12:19 AM

Kycklingkött

Nu blev jag lite nyfiken här efter att ha läst i lite andra trådar.

Det skrevs att ska man börja lite smått att barfa så ska man börja med kycklig (mage,vingar,skrov) och vom. Man fick dock inte ge för mycket ben i början då hunden kunde bli hård i magen av benen. Man skulle ge kött istället

Min fråga skulle egentligen va, vad för kycklingkött ger ni då? Är väl ingen höjdare att ge fileer då dom mest består av vatten? Köper ni en hel kyckling och slänger till hunden?

Nyfiken =)

Annons:
vallhund
6/12/12, 2:53 AM
#1

Ibland få han en hel kyckling, han väger 22 kg, sen får han vara ute, för fisarna är inte nådiga. Det är ju en del kött på vingarna, samma med skrov o klubbor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pippa__
6/12/12, 11:33 PM
#2

Ah, så det är verkligen så alltså =) Då tackar jag för svar! =)

Heffipeffi
6/16/12, 4:04 PM
#3

Om du ger hunden vom och kycklingben, så kan du ge mer vom och mindre ben, och gradvis öka benmängden.

pippa__
6/18/12, 11:48 PM
#4

#3 Menar du att BARA ge det? Ingen annan mat?

Heffipeffi
6/19/12, 1:23 AM
#5

#4 Ja, du ger BARA det i början. Efter några dagar när magen vant sig byter du ut vomen mot annat kött och kan även öka benmängden.

Diantha
6/21/12, 12:15 AM
#6

Tipps : Det finns massa tuppar som skänks bort året runt :)

Mkt mat på en stor tupp.

Annons:
pippa__
6/21/12, 12:45 AM
#7

#5 Föjldfråga, hur vet man när hunden vant sej vid benmängden? Hur mycket vingar per dag?

#6 Var då?

Diantha
6/21/12, 9:34 PM
#8

blocket bla o på allaställen där nån har höns faktiskt .

Vi käkar upp våra tuppar dock :)

Heffipeffi
6/21/12, 10:24 PM
#9

#7
Om hunden inte är van att äta ben kan den bli hård i magen eller i värsta fall bli förstoppad av för mkt ben. Därför ska du inte ge för mkt i början. Dvs du ser på avföringen.Glad

pippa__
6/21/12, 10:47 PM
#10

#9 Ok för jag har inte märkt någon skillnad alls på mina hundar och deras avföring att dom skulle ha bekymmer med den. Hur mycket ben/kött ska man ge dom? Har bara kycklingvingar hemma nu köpta i affären, blir ju svindyrt!! Dom får självklart färskfoder också så det är inte bara vingar dom äter ;)

Heffipeffi
6/23/12, 5:06 PM
#11

Vad bra!

Jag ger ca 50% Råa köttiga ben
(t ex kycklingvingar,kalkonvingar, skrov från kycklingel kalkon, kalkonhalsar.)

0-25% Grönsaker el frukt

5-10% Lever
Resterande % Muskelkött (Oxkross frän färskfoderföretag, kött från annat djurslag, hjärta, vom)

Ägg några gånger i veckan

Fisk ca 1 gång i veckan

Du kan börja ge ca 2% av hundens vikt. Blir den för smal ökar du, blir den för tjock minskar du mängden.

Man får räkna med att barf-maten kostar ca 25-30 kr/kg 
Om man hittar bra kontakter som slaktar hemma, kan man få mkt billigare.
Det är väl ungefär lika mkt som färskfoder eller ett torrfoder av hög kvalite kostar.

BARFmycat
7/10/12, 6:40 PM
#12

Rättelse:
Kycklingfiléer består absolut inte av bara vatten. Om man ska ta reda på vad något fodermedel innehåller måste man räkna ut innehållet i torrsubstans. Tex så innehåller blötfoder ca 50% protein i torrsubstans, men as fed är det kring 9%, det är vattenhalten som avgör hur hög torrsubstansen blir. Torrfoder är ergo mycket mer näringsfattigt än blötfoder eller kött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: