Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4603 ggr
CelsiusT
7/3/12, 6:10 PM

Proteinintag risk för lever och njurar?

Jag fick höra att ett högt proteinintag kan vara skadligt för lever och njurar. Vad har ni BARFare att säga om detta påståendet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
wesdi
7/3/12, 10:52 PM
#1

Obestämd Vi som barfar (finns olika dieter/varianter av det med men vi ger råa färskvaror… rått kött, råa ben osv) anser att hunden är designad till att just äta färskt rått kött. Ett naturligt sätt att hålla en hund frisk och sund utan en massa konstgjorda eller onödiga tillsatser i maten. 

Rått kött m.m. innehåller en viss mängd protein, proteinkoncentrationen kan inte bli hur hög som helst.. tror den ligger på max 26 % (ingen källa att referera till  just nu). .  till skillnad mot torrfoder där man kan manipulera med proteinkoncentrationen och få upp den rejält. Med bl.a. växtprotein, gluten.

Protein behöver vätska för att kunna behandlas i kroppen. Rått kött innehåller ca 70 % vätska, de flesta torrfoder ligger på 10 % vätska.

En hund kan inte lagra protein..men det finns ju kvar i hundkroppen och blir annat så för höga halter av protein är inte bra.

Så nej jag tror inte det finns särskild stor risk att proteinkoncentration i BARF kan bli så hög så att den belastar njurar. Nu pratar jag då om en fullt frisk hund. En hund som redan har problem eller ligger i riskzonen…. får man möjligen BARFA lite annorlunda.

Men barf torde ändå vara bättre än torrfoder Flört

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
7/4/12, 12:09 AM
#2

Ja… vildkatter och vargar dör ju säkert av njursvikt i ung ålder allihop… eller?

CelsiusT
7/4/12, 11:48 AM
#3

Nu gällde inte frågan om man kan BARFa ihjäl en hund för att den får för högt proteinintag. Jag menar, det är klart att det fungerar att BARFa hunden. Men BARF innebär ju också att man ger en bra sammansatt kost.

Min fråga gäller FÖR HÖGT proteinintag och eftersom ni BARFare ger mkt proteiner och ändå har koll på vad hunden ska ha i sig så tänkte jag att ni kanske har lite mer info om hur högt proteinintag påverkar njurar och lever.

Själv BARFar jag inte utan jag ger färskfoder. I färskfoder så försöker man ju hålla nere spannmålen och färskfodret innehåller väldigt mycket protein och fett (ungefär som jag själv försöker äta i mitt lchf inspirerade liv). Fick nu hör att för högt proteinintag skulle kunna vara farligt både för mig och för hunden. Så därför vill jag nu veta lite mer och tänkte att det kanske finns någon här som har koll

Medarbetare på westernridning.ifokus

wesdi
7/4/12, 8:50 PM
#4

Flört Ok uppfattade inte riktigt din fråga så.

Men som jag skrev, med BARF så blir det (sällan, vågar väl inte skriva aldrig för då får jag väl bassning) inte onaturligt höga proteinkoncentrationer som det kan bli med ex.vis torrfoder där man kan manipulera proteinkoncentrationen på ett helt annat sätt.

Och jag svarade att för höga proteinkoncentrationer är inte bra.. blir en belastning hos hunden eftersom den inte kan *lagra* till sämre tider.

Här kan du läsa lite mer om vad en person anser om proteinkoncentrationer..

http://helahunden.wordpress.com/2010/07/19/det-dar-med-proteinkoncentrationer-igen/

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
7/10/12, 6:26 PM
#5

Om djuren inte har konstaterat problem med njurarna är det ingen fara, det är ju som sagt naturligt för dem att leva på en proteinrik diet. Om du ger färskfoder så betvivlar jag att det är särskilt stor skillnad mellan proteinhalten i det och i vanlig BARF (som ju faktiskt är kött fast i större bitar). Åsikterna kan gå isär om vad som är BARF och vad som är färskfoder, även inom respektive "gren", vissa anser att BARF måste kompletteras med grönsaker, andra inte, och vissa anser att spannmål ska ingå i färskfoder, andra inte. Det finns både färskfoder som är helt fria från vegetabilier och BARF:are som inte ger vegetabilier, båda kosterna ger ju då ett högt proteininnehåll.

Vill man veta hur proteinet ligger i olika köttsorter kan man kolla på det på Livsmedelsverkets hemsida.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: