Annons:
Etikett02-hund
Läst 4089 ggr
[Tess86]
6/10/12, 4:14 PM

Vägrar äta lever

Vi har ju barfat vår hund i några veckor nu och det går jättebra. Hon är duktig på att tugga maten så vi kan ge henne även små ben, som alla delar på kyckling, trots att hon är så stor. Men nu har vi stött på ett problem, hon vägrar äta lever.

Hon provade att smaka på en bit idag men den åkte ut igen, efter att hon hade slafsat runt lite med den. Det verkar som att hon inte gillade konsistensen. Vi provade att skära den till mindre bitar med det hjälpte inte. Då provade jag att mixa den och blanda med lite blåbärssoppa (bara för att vi råkade ha det hemma och jag ville prova med någonting) men det gick inte heller hem.

Hon provade ju en gång och tyckte inte om det så nu är det som om hon har lärt sig att den där smaken inte är trevlig, eftersom hon inte tar det när det är mixat och uppblandat med något som hon gillar heller.

Hur ska vi få i henne lever? Vi måste väl få i henne det på något sätt nu när hon barfar till 100%? Det finns väl inget bra alternativ som kan ersätta lever?

Annons:
Jannice1965
6/10/12, 11:59 PM
#1

Jag gör leverpaj till mina hundar på kycklinglever,ägg och havregryn som jag kör i matberedaren och gräddar i ugnen på 180 grader i 30 minuter. Hundarna älskar det.

BARFmycat
6/11/12, 12:25 AM
#2

Jag tror inte att du måste ge din hund lever, eftersom hundar inte har då högt behov av A-vitamin, men testa att blanda levern med köttfärs istället för blåbärssoppa (vilket öht inte bör ges till hundar pga högt oxalatinnehåll), eller med blod. #1 Fast gör man så är det ju knappast BARF, eftersom man både tillagar det och tillsätter spannmål. Dessutom så försvinnet ju meningen med att ge lever om man tillagar det, eftersom de vitaminer man är ute efter reduceras kraftigt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
6/11/12, 9:29 AM
#3

#1 Det låter visserligen smarrigt för hunden men vi ger ju rå mat till vår hund, så det fungerar inte för oss. Det känns som slöseri på levern att laga till den, man "slänger ju bort" så mycket nyttigheter då.

#2 Jaha, jag trodde att lever var ett sånt där måste när man barfar, man hör ju så mycket om hur viktigt det är med inälvor i kosten. Men nu har vi en ett kilos lever hemma som vi har fått så jag ska prova att trixa lite till. Intressant det där med blåbärssoppan. Jag vet ju så klart att just blåbärssoppa inte är så nyttigt, det är ju massor av socker, och hon har aldrig fått det tidigare. Men jag trodde att blåbär i sig är nyttigt. Jag har läst om att det är nyttigt att blanda in blåbär i barf så jag hade tänkt plocka det till Skade i höst.

En annan tanke jag hade var ifall jag ska frysa levern och låta henne gnaga på den. Men då lär hon väl kanske bara gilla den tills den har tinat. Jag ska testa det där med köttfärs först.

wesdi
6/11/12, 10:24 AM
#4

Lever…
Ibland tror jag att det faktiskt varit något fel på den lever jag gett hundarna. Jaktcockern äter glatt lever, oavsett *format*  men… vid något tillfälle har han spottat ut levern… En gång hade jag faktiskt två olika leverbitar hemma. Ena levern…ratade cockern men provbit från den andra gick direkt ned… så vem vet? Kanske var det något fel på den första leverbiten han fick smaka? Vet annars inte varför han så kvickt spottade ut den biten, men åt glatt av den andra levern jag hade hemma.

Storpudeln har varit lite kräsen på lever… i början fick jag mala levern och blanda ihop det med annat malt kött - då gick det bra.. efter ett tag.. provade jag ge små skurna bitar och faktiskt.. slank de ned. Idag äter han lever skuret i bitar.

Blåbär..
Olika läror antar jag. Jag har lärt mig att blåbär är nyttigt… bl.a. bra att ta till om hund besvärars av lite lös mage. Blåbär ska även vara lite lugnande och bra för immunförsvaret.

Flört Som alltid så är det väl inte bra att ge något överdrivet mycket och enbart utan variation är väl nyckelordet. Att variera, ge då och då av lite olika (som man kan ge hund) tror jag inte skadar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Tess86]
6/12/12, 1:02 AM
#5

#4 Konstigt det där, att de vill äta vissa bitar men inte andra. Det borde ju inte ha varit något fel på levern som Skade fick. Den var ny och fräsch. Den blev infryst samma dag som den togs, låg i frysen i en vecka ungefär och sedan tog vi fram den till Skade. Dessutom borde hon tycka om den, den kom från det vildsvin som Skade spårade upp i skogen efter att en kompis i jaktlagen skjutit det.

En till som har lärt sig att blåbär är nyttigt då :) Jag började undra om jag blandat ihop det hela. Men har det inte visat sig på senare tid att blåbär är nyttigare än man tidigare trott för människor? Det ska väl finnas mycket antioxidanter i blåbär?

vallhund
6/12/12, 2:55 AM
#6

Om man ger levern en lätt stekyta så brukar det slinka ner, en del hundar måste läras att äta lever.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vallhund
6/12/12, 6:38 AM
#7

Hundar behöver A vitamin, vid brist så kan det ses vid rinniga ögon. överdosering är dock inte bra, de kan få i sig så det räcker genom t ex laxolja, eller annan fiskolja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Tess86]
6/12/12, 10:01 AM
#8

Jag stoppade ner en bit lever i mixern tillsammans med köttfärs och efter det slank den ner, så nu får hon sin lever så :) Jag vet inte riktigt hur mycket som är att överdosera. Nu har hon fått en liten bit, kanske ca 40 gram, per dag, sen när levern är slut kanske det blir lite uppehåll och att hon får annan inälvsmat, sen skaffar vi väl en ny lever.

BARFmycat
6/21/12, 11:50 AM
#9

#3

Jag ska inte svära på hur det är för hund, katter måste äta lever men de har också ovanligt högt A-vitaminbehov. Hundar har betydligt lägre A-vitaminbehov, och jag kan tänka mig att man kanske kan ersätta lever med njure, som också är A-vitaminrikt. Men som sagt, jag vet inte, därför skrev jag "tror"Tungan ute

Blåbr har många goda egenskaper ja, så visst kan man ju anse att det är nyttigt, men här gäller det att inte rakt applicera våran fysik på djurens. Vi tål att bryta ned oxalsyra väldigt bra, hundar och katter gör det inte. Oxalsyra påverkar njurarna negativt och kan ge problem med njurarna. Det är som med vitlök, det är ju ofkså nyttigt, men ändå inte bra att ge eftersom det orsakar anemi.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: