Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 9659 ggr
[nataschaj]
3/14/12, 7:40 PM

Vad betalar ni i månaden?

Vad betalar ni i månaden å barfa?

Skriv gärna vad de e för ras och kg på hunden samt hur många ni har.

Jag skulle så gärna vilja barfa, men har ingen frys till det, sen är ja arbetslös så vet inte om jag skulle ha råd med det, men i framtiden så skulle jag vilja Barfa.

Sen måste jag lära mig hur man gör osv innan jag ger mig in på det.

Men nu är jag mest intresserad av vad ni betalar i månaden för era hundar (inte va maten kostar i kg/gram)!

Vet inte Vilken tråd ja ska posta så nber om ursäkt om de är fel!

Annons:
BARFmycat
3/14/12, 8:39 PM
#1

Jag brukar snitta ca 3;- per katt och dag.

Har hur många trådar som helst om det på hela iFokus, brukar vara duktig på att dokumentera och informera om vad det kostar även om jag segat efter lite med det på senare tid.

Här är några av trådarna iaf;
http://www.google.se/search?hl=sv&&q=kostnad%20f%C3%B6r%20BARF%20site:barf.ifokus.se

Mina 3 katter äter ca 100g vardera så jag förbrukar 300g om dagen hemma.

Jag har alltid BARF:at mina katter oavsett ekonomi, just nu har jag levt på existensminimum sen november, jag upplever det billigare än att ge traditionell mat faktiskt. Jag handlar ju mycket åt gången, 15-20kg som jag sedan fryser in så det blir ju en stor kostnad när man väl går och handlar, men med tanke på hur länge det räcker och så så är det inte dyrt direkt.

Till och med min sambo som växt upp med katter som äter Friskies är otroligt förvånad över hur billigt vi kommer undan med kattmaten!
Han försöker få sin arbetslösa mamma att börja BARF:a sina katter enbart pga ekonomin..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Maja2
3/14/12, 9:40 PM
#2

#1 Fast… är det samma för hundar, som Ts frågar om?

vallhund
3/15/12, 2:58 AM
#3

Sist jag räknade blev det ca 700 kr för två hundar, ca 2 år sedan, en 2 åring på 20 kg o en 8 åring på 30, ej inräknat grönsaker, ägg o frukt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pius314
3/15/12, 8:16 AM
#4

Vi har precis ökat mängden för han är lite för smal, ger färskfoder (halvfoder) och BARF lite blandat.

så nu har vi ökat från ca 750 till 900 kr i månaden.

Boxer, 1 år, 33 kg

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
BARFmycat
3/15/12, 9:11 AM
#5

#2

Det beror ju på storlek på hunden. Min kompis chihuhua/JR korsning äter mindre än vad en av mina katter gör, texTungan ute

Därför skrev jag hur många gram som går åt om dagen här hemma.

Skillnaden mellan hund och katt är ju att man inte behöver ge hjärta till hund och inte lika mycket lever som till katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
3/17/12, 2:09 AM
#6

Kostnaden kan vara väldigt varierande beroende på hur bra inköpskällor man har. Jag har förmånen att få det mesta jag ger gratis, så för mig går maten till tre  hundar 35, 45 och 50 kg ( äter sammanlagt 3,5 kg/dag) på ca 200 kr för en månad. :-)

Får jag inget gratis brukar jag räkna på mellan 25-30 kr per kg mat,
Det normala är att man ger 2-3% av hundens vikt, så det kan du ju räkna med.

Annons:
Landseer
3/17/12, 10:44 AM
#7

Har som #6 en massa gratismat så kostnaden för en Landseertik på ca 48kg är max 2-300 spänn i månaden.

Det jag köper är lite frukt och grönsaker, oljor, kyckling och fisk. Fårköttet betalar jag åxå för men det är slaktrens så jag ger 5 kr/kg.

Älg och gris (kött och ben) får jag gratis i överflöd :)

Om man klurar lite så går det ju ofta att få tag i slaktrens. Jag har lagt ner lite tid men nu har jag byggt upp bra kontakter med olika jaktlag och en fårfarm.

Jag skulle inte ha råd med detta om jag skulle köpa allt över disk i vanlig affär.

Lycka till och hoppas du kommer att gå över till Barf!

vattenhunden.wordpress.com

[nataschaj]
3/17/12, 7:37 PM
#8

Varför är mitt svar borttagen? Vet att jag postade mitt svar….

Nån gång omsådär 30 år kanske ja går över till barf, men nu har ja varken pengar elr frys till de… verkar svin dyrt å barfa vilket ja tycker e synd, så de får väntga helt enkelt.

Landseer
3/17/12, 10:48 PM
#9

#8 Dyrt? 2-300/mån. tycker inte jag är dyrt att föda upp en Landseer för.

vattenhunden.wordpress.com

[nataschaj]
3/17/12, 11:14 PM
#10

9 läste för fort på ena inlägget så tyckte de stod 700kr 20kg för 1 hund..

men hur som, blir d eändå inte av. men sen e de nån som betalar 900kr i månader för en boxer å för mig e de lite dyrt just nu (japp ja snålar för tillfället)

wesdi
3/18/12, 9:20 AM
#11

Obestämd Om man jämför med vad torrfoder kostar så…tycker jag även att man ska tänka på vad man jämför mellan.

Innehållet i torrfodret och innehållet i de färska råvarorna man har i barf.

Torrfodret är ju behandlat - det är inte *barf-maten*.

Många torrfoder innehåller spannmål av något slag, många innehåller även ärtor, majs, hydrolysater, onämnt protein (brukar stå animaliskt protein eller veg. protein).

Vissa foder är mer *rena* och innehåller inte spannmål m.m. och har högre köttinnehåll. Flertalet av dessa foder kostar därmed rejält.

Barf innebär att man ger hunden enbart färska råvaror. Inga konserveringsmedel, inget spannmål, inga ärtor, inget majs, inga andra *utfyllnadsprodukter* - utan bara rena naturliga råvaror -anpassad till hund.

Så.. jag vet inte, blir barf så mycket dyrare än vanligt torrfoder? Om man tänker på kvalitet och innehåll?

Jämför lite med hur ni själva äter. Äter ni oftast fabriksfärdig mat/snabbmat eller lagar ni egen mat dvs använder färska råvaror?

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[nataschaj]
3/18/12, 1:20 PM
#12

11 jo men har man kanppt ingen frys så har man inte, då e torr foder lättare.

Men skit samma, vet på ungefär va de kan ligga på i pris, så bra å veta om ja kör igång me de om sådär 10år :)(kanske innan, vem vet)

Men inte bestämt mig hur ja ska göra me den biten riktigt.

Mia
3/18/12, 7:43 PM
#13

ca 900kr i mån för fyra katter hamnar vi oftast på Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
[nataschaj]
3/18/12, 7:51 PM
#14

13 fast katter intresserar mig inte ett dugg :P inte nu när ja undrar pris för  hund :P

Mia
3/18/12, 7:55 PM
#15

#14 Skiljer sig inte särskilt mycket i pris.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[nataschaj]
3/18/12, 7:58 PM
#16

15 jo tycker ja.. katter äter ju inte lika mkt som hund… såna fall får ni skriva me hur LÄNGE maten räcker såna fall om de kvittar pris mässigt.

Mia
3/18/12, 8:02 PM
#17

#16 Katter kan visst äta mer kött än en hund, det beror ju på vilken ras en hund är. Om du ser i inlägg 5 så äter ju hennes katt mer kött än vad hunden gör Tungan ute Vår mat räcker lite längre än en månad, vet inte exakt men lite mer än en månad. Då har jag fyra katter som äter 100g kött var om dagen, alltså 400g kött varje dag går åt här hemma.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mia
3/18/12, 8:03 PM
#18

Och sen kan det bli billigare för en hund med eftersom man inte måste ge dem hjärta och sen inte lika mycket lever som man gör till en katt. (Enligt barfmycat inlägg 5 Glad)

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

pius314
3/19/12, 8:29 AM
#19

#10 "nån" var jag. Nu äter han ju mer eftersom han är unghund och lite för tunn. Men också räknat på stor del färskfoder. HelBARF skulle nog bli halva kostnaden.

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
BARFmycat
3/19/12, 10:05 AM
#20

#8

Det är ingen som tagit bort ditt svar, inlägget skickades nog aldrig in.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
zickan
3/25/12, 5:04 PM
#21

Räknat på att det ligger runt 1300-1500:- i månaden för 2 hundar med färsk foder rullar+färsk ben på sidan av. När det ännu var torrfoder(bra sådant) så skulle det legat runt 1-1400:- i månaden. Så skillnaden ekonomiskt har inte blivit mindre/dyrare att övergå till färsk rullar. Men kvaliteen på bullterrierns skinn/hår & fisar har förbättrats markant.

Blandras 22.7 - 23 kg
Bullterrier 26kg

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Zipzee]
4/14/12, 4:19 PM
#22

Min hund äter färskfoder och färska ben. Han äter ca 160 g per dag + färska ben vilket ger en månadskostnad på ca 250-300 kr. Han väger ca 5,5 kg. Han får ibland det jag rensat bort från kycking/kött osv men den kostnaden räknar jag inte med i och med att jag köpt det till mig själv :)

[Madlene]
4/20/12, 6:35 PM
#23

#21 hahaha har läst igenom hela tråden och kommer till ditt inlägg..

"Men kvaliteen på bullterrierns skinn/hår & fisar har förbättrats markant."

Vår valps fisar luktar som om något dött.. hahaha :)

BARFmycat
4/21/12, 12:17 PM
#24

#23

Äter din valp BARF då?Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Madlene]
4/21/12, 12:21 PM
#25

#24 nej inte än, men har börjat lite smått :) Vill inte byta om helt

BARFmycat
4/21/12, 12:31 PM
#26

#25

Okej, ja det är bra, men då kanske du har lite svar på varför valpens fjärtar luktar dödSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Madlene]
4/21/12, 12:43 PM
#27

#26 Ja :) haha hur menar du? :P

Annons:
Phandoraz
5/14/12, 11:49 PM
#28

Vi har tre katter, tillsammans väger dem 9 kilo. Dem är innekatter, sà dem rör inte pà sig sà jätte mycket, katten som snart är ett àr fàr 4 procent av sin kroppsvikt, mamman fàr 3 procent och tjockis killen fàr 2 procent.

Jag räknade ut att jag köpte nästan 20 kilo kött förra rundan, där allt dem behöver finns i, det kostade mig 450 kr. Det är alltsà ca 20 kr per kilo. Vàra katter behöver totalt (alla 3) äta ca 240 g per dag nu med dem här mixarna, blev lite annorlunda när jag gjorde själv innan. Om jag rundar av det dagliga behovet till 250 g sà  räcker 1 kilo alltsà 4 dagar för 3 katter. Om jag dà har 20 kilo kött sà räcker maten i 80 dagar. Det blir ungefär 160 kronor per mànad för 3 katter :D inte dàligt! Bàde billigare, nyttigare och roligare än torrfoder.

Vet inte om det hjälper nàgon, men sà är det för oss iaf :)

Elcyion
5/15/12, 9:46 PM
#29

Jag har en jrt på ca. 7 kg, och han äter runt 280-300g/dag. Då får han 3,5-4% av sin kroppsvikt då det är en aktiv ras. Rekommenderad nivå att börja på brukar ligga på 2-3% för vuxna normal aktiva hundar.

Jag brukar räkna på att inga råvaror för ligga över ca. 30:-/kg. Hittar jag jättebilligt av något, kan jag gå upp någon krona på något annat.

Köper jag oxkross från något färskfoderföretag ligger den på runt 25-30:-/kg (beroende på märke). Citygross har jättemycket billigt. Alla som barfar borde begära en citygross i närheten Flört

Jag landar på ca. 270-300:-/månad för min hund, och då äter han nästan bara kött. Bode få in mer grönsaker, men han är inte så förtjust i det. Skulle han få mer grönsaker, skulle summan sjunka en del. Får jag i honom grönsaker (tex blanda med köttfärs) brukar jag ge 80g grönsaker/dag:

200-230g kött/dag = 6-7:-/dag = 180-210:-/månad
80-100g grönsaker/dag = 1,2-1,5:-/dag = 36-45:-/månad

210+45=255:-/månad

Medarbetare på jack russel terrier

Camillhe
6/20/12, 12:46 AM
#30

Jag har en blandrastik på 35 kilo, hon äter Priima (finns lite vetegroddar och havrekärnor i, så det är inte äkta BARF) men hennes mat kostar 340 kr i månaden.

Upp till toppen
Annons: