Annons:
Etikett03-katt
Läst 4239 ggr
Lynxkissen
2012-03-28 14:40

Recept till katt?

Jag har läst lite om det med BARF, och olika sigor och böcker säger olika saker. Har läst att det kan ge förgiftning med rå mat med, hur gör ni för att undvika detta?

Läste också att de måste få i sig viss mängd hjärta och enmjöl blandannat.

Har ni lite tips, recept samt någon pålitlig sida att läsa om detta?

tack :)

Annons:
Heffipeffi
2012-03-28 17:08
#1

Det finns lite olika läror inom råtufodringen (Biologisk anpassad Rå  Föda) Det son skiljer är främst hur mkt ben som ska ingå, och om man ska ge grönsaker eller ej.
Taurin är livsnödvändigt för katter. Om de inte får i sig taurin med kosten kan de bli blinda och få hjärtproblem. Taurin finns i allt muskelkött, men främst i hjärta. Därför är det viktigt att du ger hjärta. Benmjöl behöver du bara ge om du inte ger katten ben. det bästa är om katten äter ben, t ex kycklingvingar, kycklinghalsar.

Det är svårt att ge ngt exakt recept för barf, men man brukar följa en mall.

minst 10% hjärta
10% lever
10%ben
ev 10% övrigt (ägg, grönsaker, laxolja)
60-70% muskelkött

Du kan ge kött och inälvor från alla djurslag. Vad gäller ben, kan katten ha svårt att äta ben från större djur än kyckling. Det är viktigt att katten verkligen äter upp benen, för att den ska få i sig calcium.

Det är också viktigt att du varierar från vilka djur köttet kommer. Man brukar säga att på en period av 10 dagar, ska katten få kött från tre olika djurslag. Ger du katten t ex till största delen kyckling, så riskerar den att få järnbrist.

Det finns en nyutkommern bok som handlar om utfodring av katt. Har inte läst den själv  ännu, men författaren har lång erfarenhet av utfodring av katter. Finns att köpa på www.paleocat.com

Lycka till!

Lynxkissen
2012-03-28 19:28
#2

Tack så mycket. Bra inlägg och lite att fundera på. Men angående ben, sätter de inte i halsen eller så? Så det fastnar? Om man ger dem kycklingvingar.

Heffipeffi
2012-03-28 21:59
#3

Nej, har aldrig varit med om eller hört om en katt som satt bem från en kycklingvinge i halsen.

Denna kommentar har tagits bort.
BARFmycat
2012-03-29 10:26
#5

Det finns ingenting man kan ge rått som orsakar någon förgiftning, däremot om man ger för mycket lever (över 10% under en längre period) får de A-vitaminförgiftning eftersom lever är en fettlöslig vitamin som lagras i kroppen, och kan därmed överdoseras. Men för att katten ska få i sig tillräckligt med lever måste man ge minst 5%, de har ett väldigt högt behöv av A-vitamin.

Rå äggvita innehåller avidin som bryter ned B-vitamin, rå fisk innehåller thaminas som bryter ned tiamin (också ett B-vitamin), så det ska man inte ge. Det finns massor med anledningar till varför man inte ska ge rå fisk till just katt men det tänker jag inte gå in på här.

Det som katten behöver få i sig som Heffipeffi listar ska katten få i sig över en period om 10 dagar. Det är fördelaktigt att variera proteinkällorna för att minska risken att katten får någon allergi om den utfodras för ensidigt.

De katter jag hört om som satt i halsen har getts hackad mat eller småslamsor, och dp inte tuggat ordentligt och satt i halsen. Ger man bitar av mat måste de däremot tugga för att få i sig köttet och då har jag aldrig hört om någon som sätter i halsen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
2012-04-28 20:14
#6

Om man ger köttfärs fràn blandade djur, som tex gris, ko eller kalv, räknas det dà som flera olika kött?

Jag har inte ens hàllt pà med ens en vecka, men jag oroar mig över att kunna variera maten. Bör inskaffa en köttkvarn, om jag kan hitta en som budgeten kan ta just nu.

Annons:
kitte
2012-04-28 21:59
#7

Här är mitt recept som jag tycker är jättebra: 1600 g muskelkött, 300 g hjärta, 150 g lever, 5 st. äggulor, 3 msk benmjöl, 2 msk fiskolja. Jag ger benmjöl istället för `riktiga´ben för jag tycker det blir så vassa bitar.

Elcyion
2012-04-28 22:34
#8

Det som menas ovan med att ge olika sorters kött, är att du blandar vilket djur de kommer ifrån. Tex kyckling, fläsk (gris), lamm, nöt osv.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
2012-04-28 22:35
#9

#7 Men fiskolja innehåller väl thaminas?

Medarbetare på jack russel terrier

kitte
2012-04-29 10:47
#10

#9 Det står inget på flaskan men eftersom det är fiskolja så tycker man ju att det ska innehålla thaminas. På flaskan så står det att det är till egentillverkad mat till katt och hund.Är det någon som vet något om detta??? Obestämd

Elcyion
2012-04-29 13:29
#11

Det brukar väl rekommenderas i BARF sammanhang att ge extra E-vitamin för att motverka effekten från Thaminas? Jag gav min hittekatt fiskolja, och han blev jättefin i pälsen. Ett tag. Sedan började det gå åt andra hållet. Slutade då att ge honom, och pälsen har hållit sig jättefin sedan dess. Chansade på fiskoljan med honom då han ganska uppenbart hade massor med brister i kroppen då han hade varit förvildad minst 1 år och var mager som en speta när han kom till mig.

Jag hittade rent vitamin-E på en hälsokost i Norrtälje. Det var tabletter, och då blir det ganska mycket vitamin-E. Men det borde väl gå att ge 1 tablett varannan vecka eller något sådant eftersom den är fettlöslig? Har inte räknat på det.

Medarbetare på jack russel terrier

Lynxkissen
2012-04-29 21:17
#12

Tack för era svar allihopa :) Jättesnällt. Har lite svårt att få tag i hjärta, men när det är fixat är det bara att börja :)

BARFmycat
2012-05-02 19:41
#13

Jag vet inte hur det är med thiaminas i olja, men är man orolig kan man ju istället ge sälolja.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Lynxkissen
2012-05-05 13:58
#14

Hur mycket benmjöl blir det i varje potion? om man räknar i mått…?

BARFmycat
2012-05-05 15:09
#15

#14

Står inte det på förpackningen?
1g per 100g kött skulle jag gissa på, men är inte säker.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lynxkissen
2012-05-05 17:28
#16

#15 Raspar eget, det var därför jag undrade :)

BARFmycat
2012-05-06 01:08
#17

#16 Hur gör man det? Alltid undrat! Annars, kolla på typ Standardts sida om de angett dosering för sina produkter och ha det som riktlinje?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2012-05-06 09:55
#18

#16

Raspar du eget och raspar från färskt ben ska du ge enligt ben-proportioner dvs. minst 10%. Om du däremot har torkat benet och/eller har värmebehandlat kan du ge mindre, men det är svårt att säga exakt när det är en egengjord produkt.

Ger man köpt benmjöl är det ungefär 1/2 tsk benmjöl/100 g kött som gäller.

Phandoraz
2012-05-06 16:23
#19

Ja, hur raspar man eget? :D

Lynxkissen
2012-05-06 21:59
#20

#18 Jaha det visste jag inte Skäms han fick ben med, kycklingvingar och till min stora förvåning så hade han inte mycket till ben kvar på golvet när han var klar… örsta gången han riktigt har ätit det.

Annons:
lizaohman
2012-05-10 14:17
#21

Det finns kycklingmage som är järnrikt. Någon skrev om järnbrist. Sen undrar jag, kan man byta ut benmjöl eller att katten gnager på ben mot äggskal? Min katt gnager ingenting hur mycket jag än försöker.

BARFmycat
2012-06-06 19:40
#22

#21

Ja, man kan byta ut ben och benmjöl mot ½g äggskalskalk per 100g kött.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lynxkissen
2012-06-07 12:16
#23

Jag raspede från färskt ben med någon såndär köksrasp. Men det var lite knepigt. Lite tjockare kycklingben var lättast att raspa. Läste någonstans att man kunde göra så…eller använda en "vanlig rasp" eller så..

Upp till toppen
Annons: