Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2987 ggr
Charlotta-B
2012-06-04, 15:00

Hur gör ni?

Ni som barfar hur gör ni?
Köper ni tex en hel kyckling, delar den i lagom bit och ger ?
Eller Har ni olika kött och ev grönsak olja, och maler ner allt till en färs och fryser in i portioner?

Charlotta-B

Annons:
vallhund
2012-06-04, 16:00

Ibland kycklingdetaljer, typ vingar, lår, klubbor, halsar, nån gång ibland en hel när det är extrapris. Jag mal ingenting utom frukt o grönsaker/rotrfukter som jag finfördelar o blandar med olja o ev vom eller färs av vilt som jag köper i block.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

wesdi
2012-06-04, 22:08

Flört Du kan få massor med olika svar på hur var och en barfar. Finns nog inget enda *rätt* sätt utan olika varianter.

Beroende på hund: vissa är kräsna/noga… vill ha köttbitar, vill inte ha köttbitar, äter inte det och det om det inte mals ned med annat osv…

Vissa ger grönsaksmix, andra inte.

Vissa ger ben, andra inte.

Vissa mal ned allt och gör portioner, andra inte.

Jag gör lite olika.  Helt beroende på vad för slags kött jag får/köper.
Barfkorvar/block köper jag och då är köttet redan malt. med eller utan ben/skrov… 
Men lika gärna kan jag mala delar av det kött jag fått eller köpt.

Jag ger mina grönsaksmix, men de äter inte mixen rakt upp och ned utan den blandas med kött. Enklast då om köttet i vart fall delvis är i färsform.

Jag har grönsaksmixerna för sig, dvs de fryses för sig själv och kött för sig själv. Blandar ihop det när måltid ska ges.

Jag har två hundar som är lite olika i maten. Storpudeln är lite *kräsen*… är inte så vansinnigt förtjust i hela kycklinglår eller kycklingvingar men äter gärna mald kyckling (med skrov)…
Lever… hade pudeln ett särskilt förhållande till ett bra tag… för att få i honom lever fick jag mala levern och blanda det med malt kött. Men numer så äter han lever i bitar - före eller efter *köttmålet* (jaja.. vad gör man inte för sina pälsklingar?)

Jaktcockern … är enklare. Han äter oavsett *format*.

Något båda två inte äter i *helt* tillstånd är fisk. Meeen… här kom jag på att om jag mal ner fiskkött med annat kött så… vips slukas det av båda! Flört Så för att få lite variation så gör jag egna *köttfärsblandningar* ibland som då även innehåller fisk.

Händer ibland att jag även, för variation, kokar liten mängd glutenfria spannmål (ris, hirs, bovete, amaranth) och ger en klick i maten någon dag.

Hälsningar Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

vallhund
2012-06-04, 22:29

# 2

Bovete är inte spannmål, det är en ört, namnet till trots. Fisk har mina oxå svårt för att äta, tills jag hittade Nordic Lax, det slukar dom, det är malen rå lax, inklusive ben.

När jag är lat får de grönsaker i form av Difro, o det äter dom även utan att det är utblandat med animalier.

wesdi
2012-06-05, 06:59

#3 Flört Jag vet att bovete är en ört och inte en äkta spannmålssort.
Amarant är ett gammalt sädesslag som räknas itll ursprunglig spanmmålssort.  Hirs är också ett gammalt ursprungligt sädesslag.

Men då dessa används som *spannmål* eller ersättare till *vanligt* spannmål och inte allt för många vet vad dessa sorter är så tycker jag det är enklare att kalla dem alla för ett slags spannmål (glutenfritt).

Hälsningar Lena

Lena A

Charlotta-B
2012-06-05, 07:31

Okej, tack för alla svar =)
Om jag skulle vilja gå till affären idag för att köpa allt jag behöver för att göra en färs med allt i som jag sen kan frysa i portioner. vad behöver jag då?

Nån som kan ge typ av inköpslista?

Charlotta-B

vallhund
2012-06-05, 09:10

# 5

Det går inte att ge dig ett svar på det, du måste utgå från någonting, ett schema t ex.

Du kan utgå från http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf medans du lär dig mer. Du kan läsa på alla de länkar som finns i forumets länksamling och därifrån lära dig mer och utveckla matvanor/scheman som  du trivs med.

Lycka till!

Annons:
Charlotta-B
2012-06-05, 09:17

Men om man vill blanda ett eget fullfoder? Där allt finns i samma färs, så man bara kan ta upp en burgare tillexempel.

har letat runt men tänkte finns det inte typ recept.
Exempel.

1 kg helkyckling
1äpple
2 msk olja
1kg fisk

Sen mal och blanda ihop till en gägga och frys i portioner.

Nått sånt.

Charlotta-B

Charlotta-B
2012-06-05, 09:21

Jag är inte bra på % räkning.

Så hur gör man för att räkna ut typ hur mycket dom ska ha?

Charlotta-B

vallhund
2012-06-05, 10:39

# 7

Du måste ha rött kött oxå, och du måste variera frukt/grönsaker/rotfrukter. Fisk kan vara vit fisk eller lax, så din fråga går inte att svara på. Dessutom behövs inälvsmat, lever o njure o annat, samt senor, ligament o brosk.

Plus mineraler, spårämnen och vitaminer. Ger du en varierad kost så är mycket vunnet, vill du ha ett helfoder så köp Vom og Hundemat.

Charlotta-B
2012-06-05, 10:43

Ne vet att man kanske inte kan svara så exakt, men det finns kanske nån här inne som kan dela med sej av sitt recept när dom gör "köttfärs" och vad dom har i sina blandningar.
Även om man sen har sin egen, så är det lättare att förstå det hela om man ser hur andra blandar sin mat.

Charlotta-B

wesdi
2012-06-05, 13:59

Flört Nyckelordet i BARF är variation! Variera *allt*!

Det som gör det lite svårt att ens ge exempel är att det finns olika *läror* om lämpliga mängder, vad man ska ge osv…hundar är individer och kan kräva lite olika, vilket man får ha i åtanke.
Vissa ger ben - andra inte, vissa ger grönsaksmix - andra inte. Vissa ger glutenfria spannmål - andra inte. vissa mal till färs - andra inte… det finns därmed många olika sätt. Vilka köttslag man ger kan också variera.
Gemensamt för alla sätten är nog - Variation! Samt att större delen av hundmaten ska bestå av kött och ben.

Om man väljer att ge grönsaker och ben till sin hund finns en rekommendation att  70-80 % av totala dagsgivan ska bestå av kött-ben. Till kött räknas även muskelkött och inälvor. Ben utgör en egen del.  Resterande 20-30 % grönsaker då. Obs inget spannmål i detta.

Ex: hund väger 25 kg och får 500 g/dag i mat. En veckas mat blir då 7 dagar x 500 g=  3 500g.  Av dessa 3 500 g ska ungefär 2 450 till 2800 g (70-80%) komma från muskelkött+ben+inälvor.
Ben bör utgöra 10 % av totala fodermängden 3 500 g/vecka = 350 g i veckan.

Om vi utgår från 2800 g animalier och minskar det med benmängden 350 g har vi kvar 2 450 g vilket är mängden kött+inälvor.
Inälvor ska av denna mängd 2 450g vara (max?) 10 % (tror den här inälvsprocenten kan variera lite men inte överstiga 10 i alla fall) Alltså ungefär 245 g/vecka.

Lever (och annan inälvsmat) är nyttigt och bör ges till hund. Meen… just lever ska man inte överdosera. Lever är inälvsmat, laxerande och kan ge A-vitaminförgiftning om det ges i för stora mängder. 

Skäms Jag erkänner direkt att så här noga i mängder är jag absolut inte… men bra att ha i huvudet, det ger ändå en liten hint om hur man kan tänka när man blandar ihop mat till hund.

En enda *röra* med allt i gör jag sällan men… så här skulle ett recept kunna se ut. Hur stor mängd beror lite på hundens storlek och därmed mängd mat/dag, samt för hur lång tid du vill ha denna röra.

Nu finns det gratis grönt ute i naturen: maskrosblad, brännässleblad och kirskål bl.a. Helt gratis… det enda som kostar är lite tid och ork att plocka. Innehåller massa nyttigheter (för både människa och hund faktiskt).

Ingredienser köpt på vanlig mataffär och 70-80 % samt 20-30% mängder i huvudet….

hel kyckling/ar 
kött/färs av rött kött (hit räknas även hjärta.. som är en muskel= muskelkött)
Lever 
morötter
någon frukt… äpple kanske eller bär om du har det hemma.. blåbär, hallon, jordgubbar…
Salladssorter om du  inte plockat vilda växter enligt ovan …
Äggula/or  (ägg… räknas kanske som tillskott? Eller helt kokta ägg)
Ev. krossat skal från de här äggen (lite beroende på övrig benmängd…)

I den här röran så ingår ben i viss mängd.. från kycklingen då. Nu har jag inte gått in på hur man räknar ut hur mycket ben en kyckling innehåller……..
Vill man absolut inte mala ned kycklingben/skrov så - ta bort det då.

Hur man då räknar för att få med *ben-ersättare* dvs benmjöl, krossat äggskal mm. har jag heller inte gått in på här.
Det tror jag det finns trådar om här på forumet, om du letar.

Allt detta styckas/skärs  i lagoma storlekar så att du kan få ned det i köttkvarnen och mala. Skal på grönsaker och frukt kan behöva tas bort om man är osäker på om det har besprutats eller inte.

Portionsförpacka så har du då mat för x antal dagar.
Olja… om du vill ge det så kan du dosera det på maten när det ska serveras.

Vi leker att ovanstående blandning räcker i 7 dagar. Nästa gång du gör en blandning - variera!
Ta annat köttslag, kanske en bit fisk, vom om du köpt det, andra grönsaker osv osv… variera variera variera! Å nästa gång varierar du igen.

En hund behöver inte få i sig exakta mängden av allt nyttigt vid varje måltid, man ser över en längre period. Någonstans runt 7-15 dagar.

Beroende på antal hundar och storlek på hundar så kan det i längden bli billigare om du köper köttkross/barf-korvar från djuraffärer eller återförsäljare. Eller om du har kontakt med något slakteri eller jägare och kan be att få eller köpa till billigt pris slaktrester och ben av dem.

Hur jag gör!

Jag köper mestadels s.k. barfkorvar (köttkross) när jag inte får kött gratis. Håller koll på extrapriser i vanliga mataffärer.
Jag ger mina hundar grönsaksmix, varierar grönsaker/frukt lite efter säsong samt de olika nyttigheter grönsaker, örter och frukt har.
Jag gör inte röror där allt ingår utan håller grönsaksmixen för sig själv. Bara mitt sätt… för de får inte grönsaksmix vid varje måltid.

Jag varierar oljor…
Jag plockar vilda växter och ger det… lite olika beroende på vad jag *är ute efter* så att säga.

Jag ger lever för sig, för jag vill göra så.
Jag ger fisk ibland men har kräsna hundar så då måste jag göra *röror* (mala fisk med annat kött) - för att de ska äta firren.

Flört Har jag sagt … variation?

Läs här på forumet, köp eller låna någon bok i ämnet.
En bok jag tycker är bra är Natural Dog Food, råfodring för hundar. Av Susanne Reinerth.
Jag har den lite som uppslagsbok. Boken handlar om grundläggande näringslära, köttsorter lite mer i detalj, grönsaker, vilda växter,frukter, oljor, nötter, spannmål, foderberäkning, övergången.. vad som kan hända vid övergång osv osv…
Självklart.. även här finns det olika läror. Det hon tycker stämmer förmodligen inte helt 100 med vad andra tycker.

Åter igen… bara ett förslag… finns säkert … 100 andra förslag

//Lena

Lena A

Charlotta-B
2012-06-05, 15:18

#11 tack så jätte mycket! nu förstår jag en hel del mer!
Visst lite "osäker" men ska läsa på mera :)

Charlotta-B

Upp till toppen
Annons: