Annons:
Etikett03-katt
Läst 4364 ggr
Liljekatten
2012-05-17 17:30

Vågar jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sex katter (siames och oriental) som jag försöker ge så spannmålsfri kost som möjligt. Att helbarfa kommer jag inte att göra, men jag ger dem Mjau, fläskfärs, kyckling, kycklinghjärtan, grishjärtan mm till stor del och har Porta 21 sensible som torrfoder vid sidan om. Igår fick jag hem Nordic Eko kyckling och kalkon för att testa. Jag visste innan att det skulle vara benbitar i, men inte hur stora. Idag när jag skulle ge dem maten kollade jag igenom färsen innan och hittade ganska stora benbitar och även vassa benflisor. Några var nästan 2 cm långa. Min undran är nu om det kan vara nån fara att ge katterna detta? Finns det nån risk att benbitarna kan skada dem? Tänker givetvis inte ge dem kokt variant, men jag tycker att benflisorna verkar ganska så vassa även i rått tillstånd.

Är jag bara löjligt överbeskyddande mot mina pälsklingar eller?

Är det någon här som använder sig av Nordic kyckling? När jag gjorde i ordning maten stod alla katterna och dansade vid mina fötter, men när jag satte ner fatet (med stora benbitar bortrensade Skäms) var det bara två som åt av det. Inte med någon större aptit heller tyvärr.

Annons:
Silvestris
2012-05-17 17:52
#1

Oj, vilka stora bitar! Det har jag aldrig sett i någon mald massa. Jag skulle spontant säga att nej, sådana bitar skulle jag inte låta katterna äta. Precis som en stor glupsk hund kan sätta en kycklingvinge i halsen ser de där bitarna ut att kunna fasta fint i en katts hals.

Jag kvarnar min egen EKO-kyckling i en vanlig köttkvarn och benbitarna syns inte ens i massan.

Nilla
2012-05-17 20:07
#2

Nej, ge inte detta. Det är direkt livsfarligt.

Detta är vad som saluförs för oss som vill ge rått kött, men jag köper aldrig färdigmalda korvar. Benmjöl är säkrare.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Denna kommentar har tagits bort.
kitte
2012-05-17 21:24
#4

Sådana stora benbitar var det i mina korvar också som jag köpte, jag vågade inte heller ge mina kissar det. Jag gör egen mat och tillsätter benmjöl istället. Blanda köttet med lite blötmat i början och minska det för varje dag så vänjer dom sig. Glad

Silvestris
2012-05-17 22:39
#5

#2

Jag har köpt malda ben i 10 års tid (dock aldrig från Nordic) och aldrig hittat några liknande benbitar. Jag maler iofs det allra mesta själv nuförtiden och kan garantera att det öht inte förekommer sådana bitar i det jag själv maler.

(Om någon skulle undra så maler jag ben som katterna inte klarar av att äta tex. de grövsta benen på eko-kycklingarna. På det sättet slipper jag kasta stora mängder fullt ätbar och nyttig mat.)

Liljekatten
2012-05-17 23:29
#6

Tack för era svar!

Fattar inte vem som vågar ge sina djur av denna maten då? Jag kokar det jag har kvar i lite vatten och silar bort "skiten" och ger dem buljongen bara. Det brukar uppskattas också.

Nån som vet nån annan som säljer kycklingkorvar UTAN benbitar?

Annons:
Silvestris
2012-05-18 00:30
#7

Jag har bra erfarenheter av Zooprodukter i Simrishamn AB, men jag vet inte hur långt upp i landet de levererar.

Nilla
2012-05-18 19:25
#8

#7

Jag har mycket dåliga erfarenheter av just Zooprodukter i Simrishamn. Deras kyckling och kalkonkorvar - avsedda för katt - innehåller exakt sådana här benbitar som Liljekatten visar upp - sylvassa.

Åker förbi fabriken varje dag i Hoby. Ser sunkigt ut med masonit för fönstren. Tanten i butiken är inte supernice heller.

De har inga kylbilar när de kör från fabrik till butik. Hjärta och lever i block i frysboxen i butiken, är isiga och vita (frostskadade/gamla). Inte så stor ruljans på sådant här nere kanske.

OCH dessutom saknas innehållsförteckning och datummärkning på förpackningarna i butik. Där var det sagt. Jag köper köttet på annat håll och blandar med Mjau.

Foten i munnen

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

BARFmycat
2012-05-20 18:12
#9

Håller med om att det är konstigt att det är så stora bitar i korvarna, jag tror inte att de är malda alls utan mer krossade, det ser så ut i alla fall. Annars säger jag samma som jag säger till folk som undrar om det är riskfritt att ge ben till hund, det beror nog mycket på individen. Jag skulle väga ge det här till två av mina katter, men inte till min tredje.

Jag har även varit med om att en benbit satt sig på tvären i gommen på en katt som ät mald kyckling från vanlig handvevad köttkvarn, efter det maler jag alltid två gånger om jag ska mala åt någon katt.

Tips till dig som köper de här korvarna kan ju vara då att mala dem en gång till hemma, eller bojkotta dem och mala egen kyckling iställetTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Varginna
2012-05-21 08:15
#10

Jag har för mig att kycklingen och kalkonen i korv som Nordic säljer kommer just från Zooprodukter. Men jag är inte helt säker. Sök på informationen på korven på jordbruksverket så kommer det fram vem det är som gjort den.
Om du är nyfiken som jag det vill säga….. ;)

Silvestris
2012-05-21 08:25
#11

Jag tror inte att Zooprodukter har något ekologiskt i sitt sortiment. Tror dock att Nordic har fått ta över Jipotimas "köttkontakter".

Varginna
2012-05-21 08:55
#12

Kanske inte, men jag vet att det var så för några månader sedan. Men som sagt, om man är nyfiken så är det bara att kolla upp tillverkningsnumret om det finns något sådant på korven. Skrattande

Ta över på vilket sätt? Har Jipotimas sålt sin verksamhet eller delar de på kontakterna? *nyfiken*

Liljekatten
2012-05-25 16:51
#13

Förra fredagen mailade jag Nordic och bifogade bilden med benbitarna och ifrågasatte om detta inte kan vara farligt för hundar och katter. Jag har inte fått nåt svar från dem. Riktigt dåligt!

Ni som maler kyckling själv, vart får ni tag på kycklingen? Är det hel kyckling ni köper eller kycklingskrov?

Annons:
Silvestris
2012-05-26 09:42
#14

#13 Jag köper hel kyckling i affären. Styckar av en del till köttben och det som är för grovt för att katterna ska kunna äta upp (vilket är ganska mycket på en KRAV-kyckling) åker ner i köttkvarnen.

Upp till toppen
Annons: