Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4677 ggr
yvonn
2011-05-17, 11:24

Råa Köttiga Ben

Har en ide att börja med Barf till mina hundar och försöker nu att lägga upp en matsedel. Men Undrar en liten sak som säkert är självklar och redan står här någonstans. Men, Hur mycket kött ska de finnas på de råa köttiga benen? Om det är mycket kött borde ju köttdelen räknas in i "kött %" och om det är pyttelite kött bara som gnagaktiviring? Säkert en dum fråga men är man nybörjare så är man..

Annons:
Landseer
2011-05-17, 11:33

Köttdelen och bendel ska vara ca. 50-50% Lite kött på benen, lägg till mer kött bredvid. Cool

vattenhunden.wordpress.com

yvonn
2011-05-17, 11:56

Tack! :)

Sugiyama
2011-06-09, 20:43

Jag tycker kycklingklubbor har bra fördelning. Det ger jag oftast + lite kött. Man får kolla på bajset, är det vitt och hårt ger man mer kött, löst och mörkt, mer ben.

Phandoraz
2012-05-17, 12:51

Jag har undrat över det här med kycklingvingar, dem har ju ca 50 % kött och 50 % ben. Ben ska ju bara vara 30 procent utav maten, blir det inte för mycket ben utav kycklingvingarna dà? Màste man lâgga till extra kött om man ger vingarna?

[Tess86]
2012-05-20, 21:22

#4 Du måste inte lägga till mer kött till just den måltiden utan du kan variera från måltid till måltid istället. Barf handlar ju inte om att hitta den perfekta portionen som serveras exakt likadan dag efter dag utan att variera kosten så att djuren får i sig en balanserad diet över en tid.

BARFmycat
2012-05-21, 04:55

Precis rätt uppfattat, man brukar säga att djuren ska få i sig allt de behöver i rätt proportioner under en 10-dagarsperiod

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Phandoraz
2012-05-21, 08:46

Jo, det vet jag :) ibland har jag fullkomliga mixar i 10 dagar, ibland uppdelat med kött ena dagen, ben den andra, hjärta en annan osv. beror lite pà hur jobbschemat ser ut och vad som är lättast :P dem fàr normalt sett i sig allt dem behöver över 10 dagar, men sedan tänkte jag att dem kanske fàr i sig lite mer än 30 procent ben vissa 10 dagars perioder. Men vet inte helt säkert :/ jag fàr räkna nästa gàng jag ger vingar.

Det ligger just nu en mus och tinar i deras matskàl ^^ dem är alla sà nyfikna och har sniffat, slickat, bitigt lite och puttat pà musen. Fast den verkar vara för kall för att äta just nu.

Tack för svaren! :)

Elcyion
2012-05-21, 17:57

#1 Jag skulle inte kunna ge min hund så mycket ben. 2 kycklingvingar (ungefär 1 portion mat) ger honom vitt stenhårt bajs.

Medarbetare på jack russel terrier

Phandoraz
2012-05-21, 19:16

Oj, har du en liten hund Elcyion?

Meh :/ dem àt inte upp musen. Jag skar upp magen pà den sà att dem skulle fatta. Det slickades lite men det var allt. Synd. Sedan tinade jag ett kilo kött i ljummet vatten i diskhon, sedan sàg jag att det fanns smà hàl i botten… Sà nu stinker köttet sà äckligt att jag nästan spyr. Sà blev soptunnan för det kilot. Endast 20 kr, men ândà. Det var ju lamm.. Nästa kilo fàr ligga i kylskàpet i 24 timmar.

Elcyion
2012-05-21, 19:32

#9 Jag har en Jackrussel terrier på strax under 7 kg.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: