Annons:
Etikett03-katt
Läst 4243 ggr
[Nikkki]
5/16/12, 10:04 AM

Lammkött

Jag har en katt med foderallergi och ger den torrfoder med endast lamm som enda proteinkälla. Tänkte även att jag skulle prova Barfa den med rått lammkött och då ta med muskelkött, lever och hjärta från endast lamm och i rätt procent, Har aldrig sett varken hjärta eller lever från lamm men skall kolla och beställa det. Vilken kalk bör man ersätta till det? läste benmjöl men då måste det ju vara från lamm, och det blir nog svårt att hitta. vilken annan kalk kan jag ge?

Annons:
Elcyion
5/16/12, 7:19 PM
#1

Är det bara lamm som din katt tål, eller du har hittat att lamm fungerar och stannat på det? Jag vet att någon som håller på med iller köper tex märgben och sedan raspar dem till ett "pulver". Borde gå att göra samma sak med lammben.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
5/17/12, 3:57 PM
#2

Det går att hitta både lever, hjärta och njure från lamm. CityGross har det ibland, man kan ju fråga sin lokala butik om de kan ta in.

Jag ska inte svära på hur det fungerar, men eftersom allergi är allergi mot protein från ett visst djurslag så måste ju det man ger från annat djurslag innehålla protein för att kunna vara allergiframkallande. Tex så ska man kunna ge fiskolja till fiskallergiska katter, eftersom olja inte innehåller protein. Så om benmjöl inte heller innehåller protein ska du kunna ge från vilket djur som helst. Annars kan man ge äggskalskalk istället.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Nikkki]
5/17/12, 6:09 PM
#3

jag har provat mig fram och märkt att hon tål lamm, hon tål inte oxkött eller fisk, vet ej med griskött. Men just lamm funkar jättebra, har ett torrfoder med enbart protein från lamm. Har även hört andra med foderallergi katter att just lamm verkar tålas av de flesta.

#2 Tack så hjärtligt för tipset om benmjöl

Det är bara att kämpa på här!

Elcyion
5/17/12, 7:22 PM
#4

Kalkon tål också många, då det inte är en normal proteinkälla i komersiella foder. Kyckling?

Medarbetare på jack russel terrier

kitte
5/20/12, 12:37 PM
#5

Det är inte så att det är själva torrfodret som hon är allergisk emot? Jag har en katt som bara kunde äta torrfoder på lamm, men när jag helt slutade med torrfodret och gick över till barf så upphörde allergin. Nu äter han alla djurslag och mår hur bra som hellst. Glad

BARFmycat
5/20/12, 6:26 PM
#6

Vilket torrfoder är det förresten som har lamm som enda proteinkälla? Jag känner inte till något sådant foder.

Mjaus konserver har fläskkött som baskött, om du vill testa det. Husse har också våtfoder med 100% lamm.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
kitte
5/20/12, 9:18 PM
#7

#6 James wellbeloved har torrfoder på lamm.

BARFmycat
5/21/12, 4:58 AM
#8

#7

Jo det vet jag att det finns torrfoder som innehåller lamm, men inte som enda proteinkälla. Även James Wellbeloved Lamm utan spannmål innehåller ju ärtor och potatis, som också innehåller protein och därmed är proteinkällor.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: