Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3991 ggr
[Tess86]
5/3/12, 10:09 PM

Bra böcker?

Om man aldrig har BARFat tidigare och vill börja göra det fullt ut (till sin hund), vilka böcker skulle ni rekommendera att man läser då? Det spelar ingen roll om de är på svenska eller engelska. De får gärna både innehålla en teoretisk del med ordentlig förklaring till utfodringen (näringslära) och lite exempel på "menyer".

Annons:
Silvestris
5/3/12, 11:03 PM
#1

Nu är inte BARF - Mat för en riktig katt skriven för hundar, men den innehåller en hel del som även hundägare har nytta av tex. tabeller över näringsinnehåll (tex. tabeller över bytesdjurs näringsinnehåll), foderstatsberäkning, hygien och lite annat smått och gott… med vetenskapliga referenser.

[Tess86]
5/3/12, 11:33 PM
#2

#1 Tack för tipset! Det kanske är värt att kolla in boken i alla fall om den inte är allt för dyr. Dock vet jag inte om tabellerna med näringsinnehåll är användbara för mig eftersom jag inte vet vad som är bra eller dåligt, men det kanske är användbart längre fram när man har läst på mer.

[Tess86]
5/3/12, 11:34 PM
#3

Är Natural Nutrition for Dogs and Cats av Schulze något att ha?

Silvestris
5/3/12, 11:41 PM
#4

#3

Den är kul att läsa, men innehåller en del faktafel och flum.

En bok som jag faktiskt gillar trots att författaren ibland tar i lite väl mycket är Raw Meaty Bones av Tom Lonsdale. Man får läsa den med ett mycket kritiskt öga, men den är väl värd att läsa. Finns att läsa gratis på nätet tror jag?

[Tess86]
5/3/12, 11:56 PM
#5

#4 Något med faktafel skulle jag inte vilja läsa som förstabok/böcker. Sånt kan man läsa när man redan har bildat sig en egen uppfattning och kan sålla bra och dålig fakta.

Vad menar du med att han tar i för mycket? Vad är det som man borde sålla bort? Är det att han är för strikt i "sin diet", att bara ett sätt är rätt?

Jag hittar den inte gratis på internet, bara att man kan läsa första sidan av varje kapitel på deras hemsida. Jag hittade däremot hans Diet guide och Work Wonders på internet.

Silvestris
5/3/12, 11:59 PM
#6

#5

Lonsdale har en väldigt politisk och skarp attityd gentemot kommersiellt foder. I viss mån befogad, men han tillhör absolut en del av den mest extrema falangen. Ändock är hans bok mycket läsvärd för han tar upp viktiga aspekter och Raw Meaty Bones är vad jag vet den enda peer reviewade bok om råutfodring som finns. Jag skulle rekommendera den framför Schultze eller något som Billinghurst har skrivit.

Annons:
[Tess86]
5/4/12, 9:23 AM
#7

#6 Okej, men om han är kritisk emot kommersiellt foder kan jag ta, så länge faktan runt BARF är "korrekt". Det låter intressant också att den har peer review. Visste du något ställe där man kan få läsa den gratis eller ska jag leta lite mer själv/köpa den?

Silvestris
5/4/12, 9:44 AM
#8

Kan nog vara så att jag blandade ihop den med Work Wonders. Den finns dock att låna på biblioteket. Den finns i Göteborg, men du kan ju göra ett fjärrlån om du bor någon annanstans.

[Tess86]
5/4/12, 11:11 AM
#9

Jag hittade den på adlibris för 170 kr bara, helt okej pris för en så rejäl bok, så jag ska nog ta och beställa den, så har jag den hemma och kan läsa i den när jag vill.

BARFmycat
5/4/12, 12:26 PM
#10

Jag har inte läst så många böcker om BARF, mest för att det som finns är för hundar, har läst lite artiklar och E-böcker för katter mest. Jag har däremot båda Kymythys böcker hemma och har läst dem, och håller med om att det är lite konstiga påståenden i Natural Nutrition for Dogs and Cats, däremot är en del av dem korrigerade i kattBARFboken (har glömt vad den heter), men det hjälper ju inte dig som ska ha till hundTungan ute

Helt klart en läsvärd bok däremot, men gärna när man kan läsa kritiskt.

Tom Lonsdale har jag hört mycket gott om, ska ladda ner hans E-bok!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/4/12, 10:41 PM
#11

#10 Ja, det var hans e-bok som du länkade till som finns att köpa i vanligt bokformat på adlibris. Jag föredrar att ha den i pappersformat så att man kan sitta och bläddra i den så jag ska ta och beställa den.

BARFmycat
5/4/12, 11:48 PM
#12

#11

Jag med, därför printar jag denTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
5/5/12, 5:05 AM
#13

Jag har den här o är mycket nöjd:

http://www.monicasegal.com/optimal-nutrition.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Tess86]
5/5/12, 10:37 AM
#14

#12 Också en idé :P Dock vet jag inte om det är värt besväret när e-boken kostar $9.50 och boken kostar 170 kr. Det går ju åt rätt mycket färg att printa en så pass stor bok ifall man betalar för skrivarfärgen själv.

#13 Tack för tipset, jag ska kolla in den!

Varginna
5/7/12, 10:09 AM
#15

En bra bok är också Natural Dogfood av Susanne Reinhert. Man blir riktigt inspirerad av den, innehåller många fakta och bra tips.

Denna kommentar har tagits bort.
[Tess86]
5/7/12, 4:14 PM
#17

Jag har beställt Lonsdales Raw Meaty Bones och skaffat hans e-bok Work Wonders. Så nu håller jag på och läser e-boken och ska hugga in på den andra så fort den kommer.

Som jag förstår hittills, jag har läst ett par tiotal sidor in i Work Wonders, är att han förespråkar att hunden lever helt på köttiga ben och bara får lite matrester från ens eget tallrik utöver köttbenen. Det gäller väl att bilda sig en egen uppfattning om hur mycket det där andra ska vara, utöver köttbenen, och om man nu ska ångkoka grönsaker speciellt till hunden eller om det inte behövs. Jag överväger att vi då och då köper in ett lass grönsaker, ångkokar, mixar och fryser in grönsaksmixer, sedan kan man ta fram och ge lite lagom av detta till varje måltid.

Jag ska helt klart kolla in de andra tipsen på böcker som jag har fått också. När jag intresserar mig i ett ämne så gillar jag att leta upp en massa fakta om ämnet och få se flera olika synvinklar.

Just nu har ju Skade fortfarande torrfoder också, det är ju tänkt att vi ska gå över helt till barf så fort vi känner oss redo, jag ska bara få lite mer kött på benen (och köttben i frysen) först :) Men igår när vi var och handlade köpte jag kycklinghjärtan och -magar till henne som hon ska få smaka av. Vi har också revben av fläsk och kycklingklubbor hemma som hon ska få.

vallhund
5/7/12, 4:52 PM
#18

Jag tillagar inga grönsaker åt hundarna, däremot finrivs/mosas/passeras de, förutom det som kommer i form av mina matrester.

Nuvarande hund behöver tyvärr kolhydrater för att hålla vikten, det får han i form av Difro, frystorkade grönsaker. Han får fisk ibland oxå, i form av Nordic lax, det är bara mald, rå lax, ben o allt. fett o fint.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Tess86]
5/7/12, 4:59 PM
#19

Efter att du har mosat/passerat grönsakerna, ger du dem direkt, färska eller fryser du in dem först?

Vår hund är tvärt om, hon har lätt för att bli kraftig, trots att vi tränar henne så mycket, så kolhydrater får vi nog hålla henne borta ifrån. Fisk kommer hon nog få ibland i alla fall, framför allt när vi har varit ute och fiskat. Då kan hon få all skräpfisk som vi vanligtvis slänger tillbaka :)

vallhund
5/7/12, 5:04 PM
#20

Färska.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
BARFmycat
5/7/12, 5:08 PM
#21

#17

Om man ska frysa grönsakerna behöver man inte ångkoka dem innan, men ska man ge dem direkt eller förvara i kyl bör man ångkoka innan. Om man inte ångkokar/fryser så är cellväggarna intakta och då är de betydligt mer "värdelösa" för hunden, eftersom de inte själva kan spjälka vegetabiliska cellväggar och aldrig kan ha en sådan tarmflora så det kan göra det heller.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
5/8/12, 2:44 PM
#22

#4 Jag har käst den boken för flera år sedan. Vilka faktafel är det du hittat?

BARFmycat
5/8/12, 4:52 PM
#23

#22

Nu kommer inte jag ihåg allting, men en grej vet jag är att hon tycker att det är okej att ge vitlök till hundar, och sen kanske det kan vara bra att säga att man kan överdosera lever istället för att bara skriva "man kan ge lever".

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/8/12, 5:25 PM
#24

#21 Jo, jag har läst lite mer om det där med grönsaker nu och meningarna verkar ju vara skillda. Vissa säger att det räcker med att frysa, andra säger att det inte duger och att man måste ångkoka. Ytterligare andra säger att grönsaker inte behövs utan att man bara kan ge lite matrester då och då, eller helt enkelt bara kött.

Tills jag har läst annat som kan övertala mig kommer jag att ge köttiga ben, lite inälvsmat, och lite grönsaksmix som varit fryst (verkar smidigare än att ångkoka). Som jag tänker nu så låter 90% köttben och 10% annat som en bra kombination.

BARFmycat
5/8/12, 5:38 PM
#25

#24

Jag vet att jag sagt förut att det inte räcker med att frysa, men det var för att jag inte kände till att frysning har samma effekt på cellväggarna som ångkokning, vilket är just det man eftersträvar med att ångkoka. Och enligt min mening är det ju dumt att göra samma sak två gånger. Däremot är det ju en anna femma om man ska ge utan att frysa, då måste man ångkoka eller koka för att bryta ned cellväggarna.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/8/12, 5:52 PM
#26

#25 Ja, och om det bara är att ta sönder cellväggarna borde ju frysning vara bättre än ångkokning. Även om ångkokning är väldigt skonsamt mot grönsaker och bevarar mycket näring så borde ju infrysning av färska grönsaker behålla ännu mer nyttigheter.

BARFmycat
5/8/12, 6:55 PM
#27

#26

Det håller jag med omGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Tess86]
5/8/12, 7:07 PM
#28

Snart har jag läst ut Work Wonders så jag hoppas att den andra boken kommer snart :) Det ska bli så kul att börja barfa på heltid :)

Silvestris
5/8/12, 10:25 PM
#29

#22

Det var länge sedan jag läste boken, men det jag kommer på såhär på rak arm förutom att hon förespråkar att man ska ge både hundar och katter lök är att hon påstår att katter kan tillgodose sitt D-vitaminbehov via syntes i huden mha solljus. Det är direkt felaktigt. Den mängd D-vitamin katter kan syntetisera i huden mha solljus är försumbar.

Heffipeffi
5/9/12, 2:00 PM
#30

#22 Att man kan ge vitlök, vet jag att hon skrivit, men det är inte bara hon utan även Billinghurst och om jag inte minns fel även Jill Mellström.

Jag har också reagerat över att det i de flesta böcker inte står ngn rek levermängd, utan oftast står det att man ska ge "en bit" lever. Mängden lämplig lever är ju också beroende på vad man ger lever från för sorts djur.

#22 Det där om D-vitamin hade jag ingen aning om. Tur att det finns kunnigt folk  på denna sida. :-)

Heffipeffi
5/9/12, 2:03 PM
#31

#21 Jag tycker 90% köttben låter mycket, men det beror ju förstås på hur köttiga benen är.

BARFmycat
5/9/12, 4:36 PM
#32

#30

Vissa av Jills rekommendationer är ju rent utav livsfarliga. Som att det är bra att ge avokado till hund, men bar ainte för ofta!Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/9/12, 8:05 PM
#33

#31 Hur många procent köttben tycker du är lagom? Och vad skulle resten av procententen fyllas ut av?

Heffipeffi
5/10/12, 11:53 AM
#34

Jag ger mina ca 50% RKB(oftast skrov, halsar eller vingar av kalkon), men vet at det finns de som rekommenderar ännu mindre  Resten fylls upp av muskelkött, vom, hjärta, lever, lungor och grönsaker. En äggula ngn gång ibland. Jag ger mellan 5-10% lever beroende på vilket djurslag levern kommer i från. Lever är inte bra att överdosera. Ger du lammlever som är mkt rik på A-vitamin behöver du inte ge så mkt.

Annons:
Heffipeffi
5/10/12, 11:55 AM
#35

#32 Det har jag missat, fast jag har boken. Kanske för att jag aldrig själv skulle komma på idén att ge avocado till hunden, oavsett om det är giftigt eller ej.

Heffipeffi
5/10/12, 11:58 AM
#36

#33 Nu vet jag inte hur van din hund är att äta ben. men för en ovan hund kan även 50% ben vara för mkt. När man lägger om kosten till barf bör man börja att ge hunden en liten mängd ben, och sedan öka efterhand tills man kommer upp i rätt mängd ben. Ger du mkt ben till en ovan hund kan den få förstoppning.

[Tess86]
5/10/12, 9:22 PM
#37

#34 & #36 Men hur många procent köttben man ger måste ju också bero på hur mycket kött det sitter på benen. För oss kan ett köttben t.ex. vara ett kycklinglår och då är det ju mycket kött på benen. Det är jättesvårt det där med hur mycket köttben som ska ges, rekommendationerna är så olika från olika håll. Vissa säger att de inte ska ha så mycket köttben, andra säger att de bara ska ha köttiga ben och inget rent kött utan ben. Jag förstår ju såklart att en hund kan äta kött utan ben också (skulle de äta ett helt djur så är det ju ganska stor del av köttet som inte har ben), men hur vet man hur mycket ben som behövs varje dag?

Hon är ganska van vid att äta ben, men inte varje dag. Nu har hon fått köttiga ben två gånger om dagen under några dagar och magen är bra. Jag vet inte om det är ett gott tecken eller om förstoppningen fortfarande kan komma? Men hon har mest ätit kyckling, lite fläsk, så jag kan tänka mig att de små kycklingbenen inte är så mycket ben för en så pass stor hund.

BARFmycat
5/11/12, 12:42 PM
#38

Inom BARF brukar man räkna RKB (råa köttiga ben) som ben med 50% ben och 50% kött, det är ett vedertaget uttryck så det är nog det dem flesta tänker på.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/11/12, 2:41 PM
#39

#38 Jaha, okej. Det visste jag inte (jag lär mig nytt hela tiden just nu!) :) Lite svårt att avgöra dock om det är 50/50, går man på vikt eller volym? Man får väl helt enkelt gå på ögonmått.

Men om man nu förutsätter att det är 50/50, är 90% köttben (i vikt) för mycket då?

BARFmycat
5/11/12, 6:28 PM
#40

#39

Ja det är väl typ oxsvansar och revben och sånt som går som det, man får som du säger använda ögonmått och tänka till lite.

Det beror ju på om hunden äter benen eller inte, mängden ben som hunden äter tycker inte jag ska överstiga 20%

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
5/11/12, 6:53 PM
#41

# 40 Oxsvans är bra, men väldigt dyrt, det är mest brosk i dem, dock i stora bitar, funkar för hundar i TS storlek o min kluns på 22 kg. Fläskben från Jipotimas eller de man köper för att koka soppa på är oxå mest brosk. samma med kycklingvingar o skrov, vingarna kan behöva knäckas till mindre glupska hundar.

Min förra lilltik på 13 kg kunde jag inte ge kycklinglår eller klubbor, hon var så glupsk så hon svalde utan att tugga, livsfarligt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
BARFmycat
5/11/12, 7:07 PM
#42

#41

Jo just ja, det har du rätt i. Men jag håller inte med om att det mest är brosk i kycklingvingar och skrov, det är ben i dem. Inte så mineraliserade förvisso, men ändock ben.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/14/12, 9:00 AM
#43

#40 Hon äter i princip alla ben hon får, ja kanske inte lårben från en ko då men hon äter alla ben på kyckling, revben från fläsk, oxsvans, rådjursskankar osv. Så om man ger RKB som är 50/50 och hunden äter allt så måste man fylla ut kosten med en del kött utan ben också då (och inälvor och grönsaker). I helgen åt hon t.ex. kyckling och då fick hon hela kycklingen (alltså en kyckling utan organ och fjädrar), då blev det ju extra kött i form av bröstbitarna och mycket kött på lårbitarna. Dessutom fick hon lite kycklinghjärta. Undra om det blir en bra balans?

#41 Vi känner en bonde som föder upp nötkreatur för slakt. Vi ska prata med honom, kanske vi kan få en del slaktavfall till bra pris. Kanske han kan slänga med lite svansar då också :) Vår hund tuggar faktiskt väldigt bra, vi kan ge henne kycklingvingar och annat smått utan att hon sväljer det helt, så det är skönt. Annars brukar ju stora hundar gärna vara glupska.

Vår hund har mest fått kyckling nu i början, och revben från fläsk. Men det beror mest på att vi inte har hunnit hitta bra ställen att få tag på ben ännu. Affärerna vi har varit i säljer nästan inget kött med ben. Men som sagt så ska vi prata med en bonde vi känner vi att vi kan få nötkött därifrån. När jakten drar igång igen så blir det blandad kompott därifrån också. Vad kan man ge egentligen. Det kommer att bli jakt på kråkfåglar, grävling och räv framöver. Räv vill jag inte ge, det är väl stor risk för parasiter där. Kråkfåglar kanske inte är så smart heller, eller? Bäverjakt kommer det att bli också. Och så såklart all klövviltsjakt som blir till hösten, och vildsvin.

BARFmycat
5/14/12, 5:38 PM
#44

#42

Om hon äter upp benen hon får så ska inte mer än 20% av hennes totala matintag utgöras av ben, då får ni ge mer muskelkött, inälvor och grönsaker. Hel kyckling och kycklingvingar innehåller 30% ben, kycklingben innehåller 20% har jag för mig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Tess86]
5/14/12, 10:59 PM
#45

#44 Okej, så om hon äter en hel kyckling då (alltså inte på en gång men under ett par dagar) så måste vi lägga till lite extra muskelkött. Bra att veta :)

Heffipeffi
5/15/12, 1:37 AM
#46

#44 Jag tycker inte att du behöver lägga till muskelkött om du ger en hel kycling. Däremot kanske ett kycklinghjärta och en kycklinglever, så har du ett perfekt byte för en hund.

Detta med benmängden är verkligen inte lätt.  Satte mig ner och läste Billinghurst bok häromkvällen. Han anser att man t om kan ge enbart köttiga ben och inget annat utan att hunden får några bristsymptom. Han har t om fött upp valpar på det viset.

[Tess86]
5/15/12, 8:56 AM
#47

#46 Kycklinghjärtan får hon just nu till maten, vi ska köpa lever också så att man kan variera. Det kanske inte blir så att hon får allt till samma måltid, utan att man varierar från gång till gång.

Då säger Billinghurst ungefär samma sak som Lonsdale (jag har läst hans Work wonders nu men inte den mer utförliga boken ännu). Han säger också att kosten ska bestå av just råa, köttiga ben och att man sedan bara kan tillsätta matrester till kosten.

Upp till toppen
Annons: