Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3033 ggr
Phandoraz
5/8/12, 8:05 PM

Nàgra fràgor om BARF till katter

Jag började BARF:a vàra tre katter för nàgra veckor sedan, det gick verkligen över förväntan. jag trodde dem bara skulle ryka pà nosen och inte äta det alls. Men dem slukade verkligen allt jätte fort :D

Jag använde hjärta, lever fràn kyckling/ko/gris lite varierande fràn vecka till vecka. Sedan lite diverse kött fràn ko, kalv, kyckling, gris osv. Även olika variationer utav grönsaker, ben, ägg, äggskal osv som jag hittat tips till pà b.l.a denna sajt.

Det blev rätt sà dyrt efter ett tag dock, dà vi inte hade nàgon frys sà jag kunde inte köpa mycket fràn billiga ställen àt gàngen. Vi har därför nu beställt en relativs stor frys (64 liter) och den bör komma nästa vecka :D det ska bli sà skönt att kunna börja BARF:a pà riktigt nu.

Jag hittade även äntligen nàgra bra ställen att beställa kött etc fràn här (Belgien). Dock är de flesta produkterna för hundar. Jag har hittat nàgra för katter, och sedan vanliga köttmixar sà klart. Men produkterna för katterna är dyrare än de för hundarna. Jag mejlade nàgra av företagen med nàgra fràgor om deras produkter.

Jag fick svaret att de flesta utav produkterna som är för hundarna ocksà kan ges till katter. Men att man ibland màste tillsätta mer hjärta för att katterna ska fà i sig tillräckligt med taurin. Kan det stämma att de flesta produkterna för hundar även fungerar för katter?

Personen fràn företaget sa att jag inte bör köpa de produkter som innehàller mage för katterna. Men jag trodde att detta var okej? Kyckling mage, kanin mage osv? Trodde jag hade läst här att det var ok?

Mvh,

Sofia

Annons:
BARFmycat
5/8/12, 8:55 PM
#1

Hej!

Vad kul att det går så bra för dig att BARF:a!

Du hittar en komplett lista över vad ett foder som man ger till katter måste innehålla här; http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657, och där kan du se att det är 0,10% taurin och minst 5 000IE A-vitamin (högst 750 000) som gäller, räknat i TS, så kolla på analysen av fodret för hundar om det håller måttet för det, värt att tänka på kan även vara att det är max 5 000IE D-vitamin som gäller för katt.

Om analysen inte håller måttet, räkna köttmixen som vanligt kött och ge tillskott av lever och hjärta vid sidan av (8% lever och minst 10% hjärta).

Mage går visst att ge till katt, jag skulle vara mycket intresserad av information som säger annat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/8/12, 9:00 PM
#2

okej, tack sà mycket för svaret! :) Hemsidan du länkade ska jag definitvt ta mig en titt pà.

Vad menar du när du skriver TS? Jag har sett det lite här och var men vet inte vad det betyder ^^

BARFmycat
5/8/12, 9:43 PM
#3

#2

Det betyder torrsubstans, det finns en torrsubstanskonverterare här om man är lat, lite annat gäller om man ska räkna i IE (internationella enheter), finns en tråd om det här om du söker. Torrsubstans får du ut om du tar 100- det angivna värdet vätska, och sedan delar du den redovisade mängden av det ämne du vill räkna ut TS på med den siffran.

Tex
Blötfoder med 9% protein och 80% vatten
100-80= 20
9/20= 0,45

Blötfodret innehåller 45% protein i TS.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/9/12, 10:52 PM
#4

Okej, super! :D

Heffipeffi
5/10/12, 12:02 PM
#5

Har du ngn länk till produkterna som är för hund?

lizaohman
5/10/12, 2:20 PM
#6

Eeeeeh, jag trodde TS betydde TrådSkaparen ;)

Annons:
Phandoraz
5/10/12, 7:06 PM
#7

Alltsà, nu förstàr jag ingenting o.O

"dag Sofia,

katten mogen inderdaad geen maag/pens van rund hebben. Daarom dat ze ook geen kvv van rund kunnen eten omdat daar bijna altijd rund in verwerkt zit. Als je ooit iets zou willen bestellen en ik weet dat het voor katten is zal ik zeker zeggen wat wel en niet kan." Det är flamländska (jag bor i belgien), och det betyder: "Hej Sofia, Katter fàr inte äta magen som kommer fràn nötkött, det är därför inte heller lämpligt att ge köttmixar fràn nötkött ràtt till katter. Detta dà inälvorna är i mixen. Om du i framtiden skulle vilja beställa nàgot fràn oss, sà kan jag säga till om det är nàgot katter inte bör äta i din bestallning" Jag hänger inte med alls :S jag har inte läst nàgon annanstans att det skulle vara skadligt för katter att äta det.

BARFmycat
5/11/12, 1:04 PM
#8

Det kan ju vara så att det finns någon psradit eller bakterie i Belgien sim gör att man vill undvika nötkött, men då tycker jag att samma borde gälla för hund. Det är inte farligt att ge produkter från nöt till katt, och om producenterna av köttkorvarna sitter på annan information får de gärna hosta upp den, så man förstår varför de inte tycker att man ska ge nöt till katt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/11/12, 8:41 PM
#9

Mm, jag hàller med. Tack för din àsikt Sarah! Alltid bra att kunna bolla sina tankar med andra.

Heffipeffi
5/11/12, 10:59 PM
#10

#7 Mina katter får komage, dvs vom, och de verkar bara må bra av det.

BARFmycat
5/12/12, 6:30 PM
#11

#9

Men varsågod, ingen orsak!
Ja, det kan ju vara skönt att kunna göra det ibland också.

#10

Ja mina med, inte så ofta nu längre för jag har inte hittat någonstans att köpa sen jag flyttade till Hälsingland, men förr fick de ofta. Jag tror att vom kan vara värdefullt att ge, särskilt osköljd, för då sitter ju rester av maginnehåll kvar i vommen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Phandoraz
5/15/12, 12:43 AM
#12

Vom är en del utav en ko mage? Antar att den har ett specifikt namn eftersom kor har 4 magar.

Heffipeffi
5/15/12, 1:23 AM
#13

Ja, vom är en av kons 4 magar. Tror att det är den enda som man använder  till djurmat.

Annons:
Phandoraz
5/15/12, 7:51 AM
#14

Okej, tack! Jag googlade det men fick bara upp massa annat om olika band och typ politik. I slutändan hittade jag rätt dock ^^

Upp till toppen
Annons: