Påbörjat BARFning
Nu har vi börjat förbereda Skade på att gå över till barf. Hon har fått rått kött hela sin uppväxt som godsak/sysselsättning men aldrig levt på det så magen är delvis van men inte van vid att leva helt på det. Jag känner också att vi behöver läsa på mer vart efter men det kommer. Vi väntar också på att frysen vi ska köpa kommer in i lager så att vi kan beställa hem den. Men vi har en liten frys nu plus kylskåpet så om man handlar ofta och lite så går det bra.
Skade fick en liten portion barf till middag igår och frukost idag plus att torrfodret ligger framme (under övergångsperioden). Hon fick revbensspjäll från gris, morot, broccoli, paprika, succini och lite olivolja på. I vikt fick hon hälften kött och hälften grönsaker. Hur låter det som startportion?
Och en sak till med grönsaker. Vi har en köttkvarn och ska köpa en matberedare (vår gamla har gått sönder). Är det bäst att köra grönsakerna i köttkvarnen eller matberedaren (och riva det fint)? Det känns lättare att köra i matberedaren, just för att den alltid står framme och är lättare att rengöra, men blir det bättre i köttkvarnen?
Och så till köttet. Vi har gett köttet helt, alltså bara delat revbenen från varandra och gett en lagom stor bit. Finns det vissa animaliska produkter som är bättre att mala ner eller dela i bitar eller kan man ge allting helt? Om man ger kött utan ben i, är det bättre att dela det i små bitar så att hunden inte sväljer för stora bitar, eller spelar det ingen roll? Vi har en stor hund, hon väger 30 kilo.

Jag skulle inte gett mer än 10% grönsaker i kosten, tycker hälften är för mycket, i alla fall om man ger så varje dag.
Grönsakerna du ger bör vara preparerade på något sätt innan, då antingen frysta eller (ång)kokta så att cellväggarna bryts ner, då blir de mer lättupptagliga för hunden. Jag skulle även gett dem mixade, så likt puré som möjligt.
Om du behöver dela eller mala avgör nog din hund, om det finns risk för att hon inte tuggar ordentligt och sväljer stora ben hela så blir ju det en risk, men gör hon inte det finns ingen anledning att mala något.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack för tipsen! Ja, hälften hälften kanske blir alldeles för mycket grönsaker om det blir så varja måltid. Just nu blir det ju bara små portioner också så att magen ska vänja sig men om hon ska äta bara barf sen så måste jag ju ha koll så att hon får i sig alla näringsämnen under en vecka eller två. Jag har inte riktigt koll på om hundar behöver något tillskott i maten. Just nu är det enda tillskott hon får glukosamin (och kondroitin) för ledernas skull.
Intressant det där att grönsakerna helst ska vara preparerade innan. Det enklaste vore kanske då att köpa en laddning grönsaker, mixa ner till blandad puré och frysa in i portionsstorlekar.
Hon tuggar sönder ben så det är nog ingen fara att hon skulle svälja för stora bitar, risken är nog större i så fall att hon sväljer stora bitar av kött som saknar ben. Det lär ju inte vara farligt på något sätt men frågan är om kroppen hinner bryta ner allting ordentligt då eller om näringsupptaget blir bättre om hunden äter små bitar. Ur berikningssynpunkt är det ju bättre med rejäla köttbitar eftersom hunden får jobba mer med dem. Ibland på sommaren när det är varmt har hon fått fryst kött också, då får hon verkligen jobba. Vissa säger att kall mat är dåligt för magen medan andra säger att det inte spelar så stor roll, så jag vet inte. Jag tänker att när de gnagar i sig så små bitar åt gången så hinner det mest värmas upp i munnen innan det kommer till magen. Vissa brukar ju ge "glass" (fryst burkmat) till sina hundar på sommaren också.

Djur som är friska behöver aldrig tillskott, behöver dem det så har man ju gjort fel i prepareringen. Jag personligen är mycket skeptisk till att man ger olika preparat "för säkerhets skull".
Har du läst artikeln här på BARF iFokus om grönsaker? Den förklarar varför det ska vara så
Jag tror inte att det är någon fara att de sväljer stora sjok med kött, jag ska inte svära på det, men är det inte lite så de är konstruerade för att äta? Jag tror inte vargar tex tuggar särskilt fint de köttbitar de sväljer. Det skulle ju vara om bitarna är så stora att det finns risk för kvävning, annars tror jag att det värsta som kan hända är att de kommer upp igen och då får du ju isåfall bekräftelse direkt om bitarna var för stora.
Fryst kött tycker jag är bra berikning, många djurparker använder sig av det också. Om det blir för kallt åt magen märks ofta rätt snart, då spyr dem. Min ena katt tex är lite känslig mot kylskåpskall mat så där får man se till astt han får mat som stått framme liten stund, annars kräks han. Men de andra två katterna kan äta fryst mat utan bekymmer.
Jag är också skeptisk till tillskott faktiskt men vill ändå läsa på lite om det för säkerhets skull. Men jag tänker som du, att om tillskott behövs så är det fel sammansättning på maten. Att vår hund får glukosamin som tillskott beror på att hon har dåliga höfter och vi vill göra så mycket som möjligt för att motverka artros i framtiden. Glukosamin är ju i princip omöjligt att få i hunden genom maten.
Nej, jag har inte läst artikeln, men jag ska ta och kolla in den :)
Hon har ju ätit hela köttbitar förut, och fryst kött, så det ska nog inte vara något problem. Jag tänkte mest om det var så att kroppen tar upp maten sämre om det är för stort, att kroppen inte hinner smälta all mat, men som du säger så känns det som att de är gjorda för att äta som de äter.

Vad bra, då är du ju medveten om det
Nej det tror jag inte, de har så stark magsyra så det tar hand om det mesta, skulle de inte klara av att smälta ned det är det ju i teorin inte redo för att komma ut än, det ligger nog där tills det är färdigt.

Visst kan du ge hela köttstycken.
Hunden smälter detta lätt och snabbt.
Grönsaker måste man inte ge, men om man gör det ska de vara mixade.
Dock behöver de inte vara kokta eller bereda på annat sätt.
Undvik rå broccoli, som kan ge magsmärtor. OM du vill ge broccoli, så koka den först.
(Men jag undviker saker som måste tillredas. Känns inte som det är något som kan tillföra något till hundar och katter.)
Grönsaker är extra bra till hundar som är matglada eller överviktiga.
Nu finns ju dessutom nässlor och späd kirskål att tillgå, vilket är en strålande utfyllnad.
Tillskott eller ej är en annan fråga.
Om du är säker på att du får med lever, njure, lunga, hjärta, äggula mm i tillräcklig mängd, så ska det ej behövas.
Men själv ger jag halv dos Standardt Immun i perioder runt löp/skendräktigeht, då immunförsvaret blir sämre.
Jag ger heller inte tillräckligt med ben för att täcka kalciumbehovet, så de får benmjöl till benfria måltider. (Katterna får äggskal.)
Undvik enkelomätta fett, och ge hellre fleromättat om du vill ge vegetabiliskt fett. (Bättre med kallpressad solros- eller rapsolja.)
Men bäst är ju naturligtvis fiskolja, ister, fågelfett, talg osv.
Lycka till i köket!
Visst kan hunden få i sig glucosamin genom BARF. Glucosamin och Chondroitisulfat finns i ben och brosk.
#6 Nu när jag har läst på lite mer (lär mig massor varje dag nu, det är så spännande) så har jag också tänkt att jag ska hoppa över det där med tillagade grönsaker, och bara göra en mix som jag stoppar i frysen istället. Nässlor och kirskål är ju en jättesmart idé så här års, jag är ju ändå ute och samlar in godsaker till kaninerna.
Jag kommer nog att ge en liten mängd inälvsmat varje dag, som vi varierar från dag till dag, så det borde nog bli lagom. Hon kommer i princip också bara att få köttiga ben, inte rena köttstycken, för tändernas och kroppens skull, så tillräckligt med ben borde hon få i sig då.
Jag kommer nog att hoppa över det där med olja också, det får räcka med fetterna som finns naturligt på köttet.
#7 Ja, jag läste det precis idag i Work Wonders. Väldigt intressant och bra tycker jag! Tänk vad mycket pengar man sparar på att slippa köpa glukosamin på burk och vad mycket bättre och naturligare det blir för hunden :)

Grönsakerna behöver ju som sagt inte tillagas om de ska frysas
Låter som ett bra koncept i övrigt!

Men inte ska man väl behöva "vänja" hunden vid rå/naturlig mat? Tvärtom, skynda att byta :)
Ett skarpt byte kan resultera i en chock för hundens/kattens system. Diarré och kräkningar är vanligt om man byter rakt av.

Ingen av mina djur har mått dåligt (2 katter 1 hund) men javisst köper jag att det kan vara övergångsbesvär, absolut. Frågan är ifall de är värre än att fortsätta med torrfoder om än i mindre skala. Men vi talar kanske bara om några dagar?
Jaja, det beror ju på djuret :) Våra hundar gick över till BARF på två veckor. Jag vet inte om det är normal tid eller ej, men jag upplevde inga problem.
#10 Jo, jag har läst om det nu också, att det är bättre att bara byta rakt av. Eller, det gör väl ingenting att ge barf och torrfoder ett tag men det behövs inte, och barfen ger ju bättre resultat om man slutar med torrfodret. Vi har mest haft en övergångsperiod för att vänja oss själva, dvs läsa på mer, bilda oss en uppfattning om hur vi vill att hennes kost ska se ut och hinna handla in mat till henne. Det handlar egentligen bara om några dagars övergång.
Det jag är lite osäker på är hur mycket mat hon ska ha om dagen. 1, 2 eller 3% av hennes kroppsvikt, eller ännu mer?

Om man kan byta rakt av eller inte beror ju mycket på individen, om de är vana att äta kött sedan tidigare, om de äter allt utan besvär på en gång osv. Det kan bli problem om man blandar BARF med torrfoder, särskilt om torrfodret innehåller spannmål. Kan man byta rakt av tycker jag att man ska göra det, men då med hänsyn till individen. #14 2% om hon är vuxen, 5% om hon inte är det.
#15 Torrfodret innehåller inte spannmål så då borde det väl vara okej. Men vi har slutat helt med det nu ändå.
Hon är vuxen, och dessutom lite krallig. Vi hade lagt oss på 2% redan, så då håller vi oss till det :)