Annons:
Etikett03-katt
Läst 2286 ggr
Ruzicka
5/10/12, 3:34 PM

[K]Kräks av lever

Hej!

Jag har nyligen börjat barfa mina katter. Vi har ingen köttkvarn, så vi ger hela bitar istället. Det blir bättre så för katterna också, så att de kan jobba lite extra för maten. Katterna äter allt och vi ger utan problem - utom levern.

Vi har börjat försiktigt och försöker att långsamt fasa in den, men hur lite vi än ger kräks den ena katten upp det efter ett par timmar, idag var det 5 timmar. Gör jag något fel..? Har ni något tips på, jag vet inte, något som kan göra det lättare för hennes mage? Är det vanligt?

A-vitaminen i levern är viktig för katten, om jag har förstått det rätt, men är det något annat jag skall oroa mig för att hon inte får i sig riktigt om levern är utesluten ur kosten? Finns det någonstans jag kan hitta A-vitamintillskott eller liknande, så att hon får i sig vad hon behöver tills hon "lärt sig" äta levern?

Edit: Jag kan lägga till att det är kycklinglever jag ger, om det gör någon skillnad. Den andra katten har inga problem alls. Ingen av dem har haft diarré heller sedan vi började eller reagerat på annan mat vi gett dem.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
Elcyion
5/10/12, 9:52 PM
#1

Min honkatt hade precis samma problem som du beskriver. Hon spydde av lever. Oftast inom 30 min efter att hon hade ätit det. Det vi gjorde för att lösa problemet var två olika saker:

1. Jag köpte tillskottet multicat som täcker upp både vit. A OCH kalk (vilket betyder att de ska sluta ge ben/kalk till just den katten). http://naturalcat.forum24.se/naturalcat-about979-0.html Uträkning av mängden multicat finns i tråden.

2. Jag gjorde en komplett röra (hackade hjärta + lever i matberedaren), blandade det med kött och benmjöl. Stina (som var katten som hade problem) fick sin specialmat i kombination med multicat. Efter några veckor fick hon börja provsmaka pyttelite av den andra maten (som innehåller lever) och sedan fick hon större och större smakportioner. När smakportionerna började bli större, drog jag succesivt bort multicat i takt med smakportionerna. Vi gav 3 tabletter/dag, och när smakportionerna motsvarade ca. 1/3 av dagsportionen, drog jag bort 1 tablett osv.

Multicat har jag köpt hos veterinären. Men borde även gå att beställa på apoteket. Receptfritt och kostar runt 100:-/burk.

Idag äter Stina med glädje lever. En av hennes favoriter Flört Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

Ruzicka
5/10/12, 11:17 PM
#2

#1 Queena äter också lever med glädje.. men sedan stannar den ju inte nere. >.< Jag skall testa med dina tips, tack så hemskt mycket! :D

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Elcyion
5/10/12, 11:32 PM
#3

Stina slutade att äta lever när hon bara mådde illa och spydde upp den. Glömde visst att skriva det.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
5/10/12, 11:33 PM
#4

Såg att animail (foderbilen) säljer multicat också :)

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: