[K] Laxolja?
Efter lite velande fram och tillbaka (och kanske lite lathet också.. ) har jag nu bestämt mig för att faktiskt börja BARFa mina katter. Jag tror jag börjar få det mesta under kontroll.. utom tillskott såsom laxolja. När behövs det? Är det nödvändigt? Vad gör det? Varför skall jag ge det? Jag sökte med sökfunktionen men hittade inga svar..
(Sedan har jag en snabb fråga om benhalten. Här skriver de att kött-ben-kvoten skall vara 1/3. De använder exemplet med 57% muskelkött skulle kräva 28% ben… Här på iFokus har jag läst 10% ben, har jag för mig. Jag vet att det finns en miljon olika åsikter om hur man skall barfa, men detta tyckte jag var en lite för stor procentskillnad för att det bara skulle vara "åsiktsskillnad".. Eller? Hur mycket ben ger ni?)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Jag skummade artikeln på swecat, och den verkar baserad på Ian Billinghursts utfodringsmetod? Han har genrellt sett mycket mer ben i sin kost än andra :) Själv kör jag på 10-15% ben.
Laxolja (tillsammans med andra tillskott) är inget jag anser att du ska behöva ge friska djur. Däremot rekommenderas ofta laxolja vid tex artros, diverse "difusa" problem med magen och framställs som en mirakel"medicin" Laxolja ges främst för omega 3 och 6 fettsyrorna. Det borde ge ungefär samma "effekt" som att ge lax, men är i mer koncentrerat format. Däremot ska du vara försiktig med fisk, då många katter utvecklar överkänslighet/allergi mot just fisk.
Jag gav min hittekatt laxolja ett tag när han kom, och pälsen blev avsevärt bättre på honom. Tills en dag då den blev sämre. Antar att jag hade fyllt på förådet med omega syrorna. Min förra hund fick laxolja på maten för att försöka häva "bald thighs syndrom" som drabbar först och främst vinthundar. Orsaken är okänd, det är ofarligt med fult. De blir mer eller mindre kala på höfterna. Men har inga underliggande problem med hud eller liknande.
Medarbetare på jack russel terrier
Som sagt vilar den rekommendationen på Billinghursts (och Schultzes) metod och det går att ge så mycket ben, men det behövs inte och man sänker både fett- och proteinhalten genom att ge så mycket ben. Det finns även en viss risk för förstoppning (men det märker man om korvarna blir för hårda och torra). 10% ben är minimum och det är ungefär så mycket ben kattens naturliga bytesdjur innehåller. Däremot så är ju kycklingbenen som vi kattägare oftast ger inte fullt mineraliserade och därför kan man lägga sig i överkant (10% är redan lite i överkant). En benhalt upp till 20% skulle jag inte ha något att anmärka på. Jag har legat mellan 10-20% under flera år och mina katter är friska och har fina skelett (ja, de har röntgats).
Laxolja… Den ska såklart ges av en anledning. Mår katten bra av maten utan laxolja kanske den inte behövs? Har katten lite matt päls eller fäller mycket kan man se om oljan hjälper. Mina katter går inte att få i laxolja så här är det sälolja som gäller och det är främst för att min äldre dam annars har väldigt tråkigt päls.

Jag och min väninna köpte barfkorvar till våra katter förut.Vi reagerade på att det var knivvassa benbitar i maten, jag ringde och frågade där jag hade köpt dom, men hon sa att det ska vara ben i maten.
En av väninnans katter blev sjuk så vi åkte till djursjukhuset, där rönkade dom katten och fann fullt med små benbitar i tarmen. Han dog tyvärr och veterinären sa att det är livsfarligt att ge katter benbitar, vi vet för vi får in katterna hit sa hon. Vi frågade en veterinär till och hon sa likadant. Så vad ska man tro?! Jag gör min egen kattmat nu och använder benmjöl istället.
Det är något som inte stämmer om det finns en massa benbitar i tarmen. Ben ska brytas ner av saltsyran i magsäcken. Antingen har katten tryckt i sig för mycket mat eller så har den inte varit van vid ben och fått för stora mängder på en gång.
Om ben vore så farligt skulle katter inte finnas. Att de kan äta ben har ju varit en förutsättning för deras överlevnad.
Jag har BARFat i 10 år utan missöden. Däremot har jag stött på ett par kattägare vars katter har kvävts av torrfoder. Sådant får man inte höra av veterinärerna (antagligen för att katterna hunnit dö innan de kommit fram till veterinären).

Jag vet vilken katt du pratar om och den katten var sjuk. Ingen vet hur länge den varit det och om det hade en bidragande orsak till varför det blev som det blev. Om vitala kroppsfunktioner inte fungerar, då kan man ju helle rinte försvänta sig att matsmältningssystemet ska göra det. Det var som sagt ett speciellt fall som hade sina förklaringar och det var med andra ord ingenting som förekommer normalt. Om så vore fallet, skulle ju alla som BARF:ar sina katter få döda katter.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

#4, 5
Veterinärerna sa att mus och fågelben klarar en katt att bryta ner, men andra ben är inte bra och farligt. Är det okunskap hos veterinärerna då?
Jag barfar ju själv men är rädd för att ge dem benbitar, därför använder jag benmjöl. Men jag får väl sätta igång och ge dem ben då.
#6 Skelett är i grund och botten uppbyggda på samma sätt oavsett om det är från ko, mus eller fågel. Fåglar skiljer sig genom ihåliga ben men själva strukturen är densamma. Malda ben ska inte vara ett problem för en frisk katt som vänjs in långsamt.

Ja de ska klara av att äta andra sorters ben också, det som kan bli problem är om de sväljer för stora bitar av utvecklade bärande ben, som tex märgben, då dessa har hög densitet och därmed tar längre tid att lösa upp. Katter sväljer i regel aldrig för stora bitar av ben, mycket tack vare att de inte kan pga sin anatomi, och är bitarna dessutom malda sedan innan ska det inte vara någon risk.
Kyckling är ju fågelben, så det borde ju den nämnde veterinären hålla med om att det går..? Mina katter äter gris och lammben utan bekymmer också.
Att veterinärer är dåligt insatta i foder är ingen nyhet, men att dessutom utgå från en mycket sjuk katts tillstånd och påstå att det fungerar lika för alla kattdjur är käpprätt åt h*lvete faktiskt, det är ju att dra slutsatser på mycket liten grund. Som sagt, vi skulle ha mänga döda katter härinne då om så var fallet
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~